Jump to content
pece

Nybegynner pâ fjellski: spørsmål om smøring og bindinger

Recommended Posts

Hei,

Jeg er helt en nybegynner med fjellski (bare har vært til en 20km tur en gang med utstyr av en venn) og jeg har fått gamle fjellski som jeg vil prøve: disse er "Nansen telemark" fra noen år siden, og bindingene er Rottefella Riva I (eller bare Rottefella Riva, de kalles I nå for å ha forskellig navn enn modell II og III tror jeg). Se på bildet:

spacer.png

Må jeg bruke bakkabelen for å gå opp også, eller bare for å gå ned?

Skiene kan ikke få kortfeller (jeg har langfeller likevel for bratt terreng), så jeg må smøre, ikke sant? Må jeg smøre den hele sålen eller bare middelen av den?

Riva bindingen har ikke noe som holder tådelen på støvlen fast, derfor må kabelen slltid være på, ellers ramler skien av.

Sånn generellt så skal skiene smøres 30-40 cm foran skotuppen og bakover til omtrent midt under støvlen. Litt avhengig av føre og din vekt i forhold til spennet i skien.

Har du "blå voks" eller noe for enda kaldere føre, kan du bruke feller uten å fjerne gammel smurnining, men i de temperaturene er det også lettest å få feste.. Så generelt sett kan du ikke ha feller på hvis du har smurning under skiene. Smurningen setter seg i limet i fellene og ødelegger dermed limet.

Det du kan prøve er "Madshus Inteligrip", det er en slags kortfell som passer til mange ski. Den festes foran og limes, men det er sålemateriale først, og  så kommer en bit med fell til slutt slik at det blir kortfell.

Du må bruke kabelen. Det er den som holder skoen på plass i bindingen.

Skal du gå bortover/oppover, uten fellene, så må du smøre ja. Festsmurning skal primært under midten av skien. Fra hælen og framover. Nansen har, etter min erfaring, ganske dårlig mes spenn. Så smørningen vil trolig slites fort, og glien vil bli sånn passelig. Du skal ikke se bort fra at du vil trives like godt med å bruke langfellen til framdrift. men det må du nesten prøve deg fram på.

Ble for det meste det samme som @Omnilite, som slo meg i spurten, men pytt sann...

Tusen takk til begge to!

Jeg skal kjøpe V30 elller V40 smøring og skal prøve i helgen (om været lar meg...)