Gå til innhold
  • Bli medlem

Tagging i Dovrefjell-Sunndalsfjella... Og feil på kartet.


Carl S. Bj

Anbefalte innlegg

Statens naturoppsyn oppdaget i sommer at noen på privat initiativ har remerket den for lengst nedlagte ruten over Salhøa. Masse rødmaling, også T-er. Turistforeningen er ikke synderen, selv om de la ned ruten under gråt og tenders gnidsel for å få fjellstyret med på å få lov til å utvide Raudberghytta først på 90-tallet. Stien over Salhøa var i sin tid en (faktisk to) alternativ rute mellom Grøvudalshytta og Åmotsdalshytta. Se også dette brevet fra Sunndal.kommune og dette oppslaget i Tidens krav 14.9.

Området ligger Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark, denne taggingen ("remerkings- / vedlikeholdsvirksomheten") er ulovlig. I tillegg er den jo en sikkerhetsrisiko - folk kan bli forvirret og lure på hvilken sti de har funnet. I tillegg slutter merkingen midt oppi Salhøa. Det kan jo være farlig om noen følger merkingen i god tro i dårlig vær. Der merkingen slutter er nemlig heller ikke noen sti synlig...

Stiene har vært vekk fra både turkart Dovrefjell og N50 papirutgavene, men har av en eller annen grunn (i 2001, ut fra metadata) sneket seg inn i N50- og N250-basene til kartverket. Dermed får de som kjøper kart til GPS med seg disse - f.eks. dukker disse stiene opp om du har kart fra MapSource (Garmin). Samme gjelder forresten sti over Storskarhøa (mellom Grøvudalen og Håkodalen) - denne er hverken lovlig eller ulovlig merket eller synlig i terrenget.

Har sørget for at kartverket retter opp sine baser. Så de som kjøper / oppdaterer sine GPS-kartbaser ajour etter mars 2007 vil få korrekte data hva disse stiene angår.

Også andre steder har tilsvarende tagging dukket opp, f.kes. på tradisjonelle sauesanker- og jegerstier opp fra Grøvudalen. Også dette i verneområde hvor slikt ikke er lov, og til stor irritasjon for grunneierne.

Skulle taggerne lese dette, så KUTT UT og rydd opp etter dere til sommeren! Vet noen av dere hvem dette er så be dem slutte - gi evt et tips til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å merke ein slik sti som er vedtatt nedlagt, synes eg ikkje noko om. Dei som eventuelt vil merke kan fint klage vedtak på det motsatte inn til Direktoratet for Naturforvaltning og få eit vedtak der (utan tvil ville dei nok ikkje fått innvilga noko slikt i denne samanhengen, men likevel moglegheita ligg der).

Stiene har vært vekk fra både turkart Dovrefjell og N50 papirutgavene, men har av en eller annen grunn (i 2001, ut fra metadata) sneket seg inn i N50- og N250-basene til kartverket. Dermed får de som kjøper kart til GPS med seg disse - f.eks. dukker disse stiene opp om du har kart fra MapSource (Garmin). Samme gjelder forresten sti over Storskarhøa (mellom Grøvudalen og Håkodalen) - denne er hverken lovlig eller ulovlig merket eller synlig i terrenget.

Har sørget for at kartverket retter opp sine baser. Så de som kjøper / oppdaterer sine GPS-kartbaser ajour etter mars 2007 vil få korrekte data hva disse stiene angår.

Har lagt merke til at MapSource karta til Garmin/Belanor inneheld ein god del stiar som ikkje alltid er med på nyare kartutgåver. Synes forsåvidt at det er nyttig i visse tilfeller, men når den ikkje står på nyare papirkart reknar eg aldri med at den er særleg synleg lengre. Om N50 basen blir oppdatert, blir då MapSource oppdatert (altså "nye" kartpakker som blir kjøpt)? Det tviler eg vel sterkt på,før evt ein større oppdatering kjem.

Ellers ein ganske interessant kommentar frå styrelederen i KNT...ikkje mykje til overs for villrein nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å merke ein slik sti som er vedtatt nedlagt, synes eg ikkje noko om. Dei som eventuelt vil merke kan fint klage vedtak på det motsatte inn til Direktoratet for Naturforvaltning og få eit vedtak der (utan tvil ville dei nok ikkje fått innvilga noko slikt i denne samanhengen, men likevel moglegheita ligg der).

De ble som sagt lagt ned først på 90-tallet, "frivillig". Remerking er ikke aktuelt nei.

Har lagt merke til at MapSource karta til Garmin/Belanor inneheld ein god del stiar som ikkje alltid er med på nyare kartutgåver. Synes forsåvidt at det er nyttig i visse tilfeller, men når den ikkje står på nyare papirkart reknar eg aldri med at den er særleg synleg lengre. Om N50 basen blir oppdatert, blir då MapSource oppdatert (altså "nye" kartpakker som blir kjøpt)? Det tviler eg vel sterkt på,før evt ein større oppdatering kjem.

Dette skulle vel vært en annen tråd - det jeg oppdaget da jeg prøvde å kontakte de som lager GPS-kartene er at

A) De er vanskelige å nå fram til

B) De har ikke noe system/rutiner for å melde inn feil i kartbasene - eller kunngjøre feil / endringer til brukerne.

:? er forresten dårlig hos kartverket også, men man kan i det minste maile postmottaket eller ringe sentralbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.