Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Tips til 2-3-manns kuppeltelt

Anbefalte innlegg

Hei! Meg og min kjæreste trenger et nytt telt. Ønsker et kuppeltelt med god plass. Tenkte derfor et 3-manns. Teltet vil bli brukt både på hiking og på kjøretur. Vi teltet kun om sommeren, høsten og våren. Telter i regn, men minimalt i storm. Vil bruke mellom 2000 kr og 4000 kr på teltet. Har sett på MSR Elixir 3 og Marmot Limelight 3P. Lest både godt og vondt om begge telt. Flere klager på vekten. Noen erfaringer med disse, eller noen dere vil anbefale istedenfor? 

Her er kriteriene mine:

- God plass til to personer(3-manns). Må være romslig til kortspill på kvelden. 

- Pris: 2000-4000 kr. 

- To åpninger 

- God utsikt fra innsiden er en fordel. 

- Pakkvennlig. Enkelt å fordele på to sekker.

- Må være lett nok til å gå et stykke med, men er ikke vanskelig på noen få hundre gram i forskjell. Jeg synes ikke 3 kg er tungt, men selvfølgelig en fordel med lett telt. 

- Må kunne kjøpes på skandinavisk nettside. 

Takk på forhånd! 

Endret av Fjellmaen
Legge til info.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Exped Orion Extreme eller UL. Se først på finn.no.

Eller så kan man gjøre gode bruktkupp på hilleberg, helsport, fjellreven og andre premium merker.

Har selv Marmot Vapor 4P. Romslig, tungt, og står meget godt i vinden, men ikke noe særlig å slå opp i sterk vind (umulig?). Ellers god kvalitet, høyere vekt enn oppgitt.

MSR er kanskje ett lite knepp over i kvalitet, tror jeg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Blindgjenger
      Det var som pokker, men nå har jeg begynt å lure på om truger kunne få meg mer ut i skogen om vinteren. Går ikke på ski frivillig, og det er sjelden gode forhold for fottur i Oslomarka vinterstid. Så derfor, altså, har tanken på truger slått rot 🤔 Finner ikke så mange ferske diskusjoner om emnet her på forumet, ser ut som det var et hetere tema for 10-12 år siden. En god del av modellene som dukket opp som forslag i de dager finnes ikke lenger, og det kan vel ha skjedd noe nytt på trugefronten i mellomtida... Ikke for det, det grunnleggende gjelder fortsatt - små truger bærer ikke stor man på puddersnø 😁
      Er 194 cm og 85 kg netto, så da bør jeg vel hvertfall holde meg unna alt under 30". På den annen side er det først og fremst dagsturer i bymarka som er aktuelt, og det betyr ganske ulendt skog og ikke veldig tung sekk. Da er det kanskje ikke noen udelt fordel å ha altfor lange truger heller? Og så er det det å finne en balanse mellom å kjøpe noe dyrt som kanskje ikke blir så mye brukt, eller noe litt for billig som ikke er noe gøy å bruke. Altså noe som er godt nok til at det er gøy, men ikke så dyrt at det aldri blir noe av. Tenker i utgangsunktet at 2000 er greit men 3000 er i overkant.
      Noen synspunkter på fordeler og ulemper med tradisjonell alurør med duk vs de formstøpte sakene? Tubbs er vel fortsatt aktuell, MSR ser spennende ut (men koster kronasjer). Atlas er vel også en gammel traver. Hva med TSL? Er ikke så mye omtalt, kanskje mest fordi de holder til på denne siden av dammen?
      Mja, og så er det vel fjellstøvler str 47 som vil være aktuelt fottøy, så må ha greit romslige bindinger.
      Ville sette stor pris på litt veiledning fra mer erfarne trugegjengere - og beklager at tankene kom litt hulter-til-bulter!
    • Av Håkan S

(Logg inn for å se skjult innhold)
      Detta är en länk till min sovsäck köpt på Outnorth i vår och varit inne på reklamations bedömning i 3 månadar och ej godkänd reklamation.
      Handla ej på Outnorth Köp ej Marmot Sänd in bevis bilder och video få en bedömning före sänder in produkt till återförsäljare du kan ej kontakta tillverkare direkt på detta märke Köp beg märkes säck av Caravan eller Ajunilak direkt persoligt tvätta och ha en säck i många år eller låna av någon
    • Av torbjornhb
      Hei 🙂 
      Noen som har erfaringer med MSR Hubba Hubba NX3 og MSR Mutha Hubba NX3?
      Har et splitter nytt Big Agnes Cooper Spur HV UL3, men vurderer MSR også. Mulig det tåler litt mer juling, i hvert fall slik jeg har forstått det fra ulike tester. Big Agnes er til gjengjeld lengre, og det passer godt til mine 188cm.

Tar gjerne imot erfaringer og tips. Og til info, det er kun disse tre modellene der står mellom. Ønsker et lett telt til sommerbruk.
    • Av André Aubert
      Har et MSR Fury telt som nå begynner å lukte en salig blanding av bål, svette og tårer.
      Kan disse vaskes i maskin dersom jeg bruker egnet såpe?
      Takker for alle tilbakemeldinger

• Av Joachimk
      Har sett etter nytt telt en liten stund nå og føler jeg står fast i jungelen av utvalg. Jeg er student og ønsker å holde budsjettet på maks 3000. 
      Er først og fremst ute etter et kuppeltelt med plass til 2 mann og en 40kg hund. Teltet skal brukes til alt fra turer i skjærgården til turer på fjellet. Ønsker et telt som er solid og holder i mange år i all slags vær. Teltet vil bli brukt hele året, men ikke på vindutsatte steder på vinteren. Tenker da et 3-4 sesongstelt uten stormmatter, men med helt innertelt. Teltet må også kunne settes opp samlet med ytter og innerduk sammen evt med ytterduk først.
      Jeg har pekt med ut spesielt to modeller, men finner lite info/ tester på teltene. Håper derfor erfarne forummedlemer kan dele erfaringer dere har ved de ulike produktene og merkene. Fordeler og ulemper ved materialene som er brukt.
      Vaude Space L 3p - 2500,-

Marmot Taranis 3p - 3000,-

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.