Jump to content
IGNORED

Hjelp til Primus Omnifuel/ErgoPump

Stian86
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en ca 10 år gammel Omnifuel, har byttet O-ringer og vedlikeholdt den etter behov. Tenkte jeg skulle ta en grundig service på den nå pga dårlig effekt og pumpe som lader trykk dårlig. Så jeg demonterte alt som kunne demonteres , men jeg åpnet den "bittelille" skruen på den "metallvinkelen" tok løs den og dro ut den svarte "plastmutteren" som man skrur slangen på brenneren til. Når jeg dro ut den så fant jeg bare rester av blå gummi vet ikke om det er en pakning eller o-ring som har sittet der. Noen som kan hjelpe meg, nå lekker ihvertfall pumpa/flaska som ei sil. Hvilken pakning/O-ring. På de "sprengskissene" jeg har sett er ikke denne delen demontert. Legger ved et bilde så dere skjønner hvor jeg mener.

667089386_PumpeOmnifuel.jpg.3bb5709748cf731064cf33a9cd91cecd.jpg

Er det forresten noen som har eller har link til manual/tegninger på Onifuel v1, kan ikke finne den på primus sine hjemmesider. 

Hei

Du har ikke fått noe svar fra noen av primuseksperterne, men jeg skyter fra hoften ut fra kunnskap om trykkluft koplinger til dykking. I øvrig ligner den en del på en gardena-kopling til vannslange.

Jeg fant denne manual, som så ikke viser noe veldig detaljert om pumpen:  

https://www.primusshop.no/wp-content/uploads/sites/3/2016/08/primus_bruksanvisning_3289_OmniFuel_51117_6.pdf

Du sir, at du fant blå gummi rester?! Det er jeg ganske sikker på er restene av en o-ring som skal sitte i ytterste rille i plastdingsen. Du må se inn i hullet og renske for flere gummirester og renske hele hullet godt med fx en tannstikker + Q-tip - ikke noe skarp metall. Så kan du smøre med litt silikonfett.

Så får du tak i en o-ring som passer i rillen og smører og setter på ytterste rillen. Jeg antar, at vinkel metallbiten er en "klo" som så holder plastdingsen på plass inn i hullet, skrudd fast med den lille skrue. Der er formentlig ikke hull gjennom til brennstoff ved den lille skrue, men du kan tette med gjengetetning  enten fra Biltema eller loctite evt. bruke lynlim, hvis du har det.

Det er mulig, jeg tar helt feil, men så må en av primusfolkene på banen.

Elgen

• 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By thomas christensen
      Hei, jeg forsøker å montere på multifuelkit 737380 for Gravity, riktig noozle er satt inn og nettingen er på, men når jeg skrur på forvarmingsdelen med pute, får jeg ikke foldet det ene beinet på primusen inn og ut. (Den delen er litt i veien for beinet.) Kan ikke se at det står noe om det i bruksanvisningen. Har sjekket youtube, der er det tutorial for Primus Spider, men jeg blir ikke noe klokere der. Kanskje noen kan hjelpe?
    • By Matthijs
      hei hei, har en sykkel pumpe som jeg fikk av min mor grunna flytting, men slagen er helt tett har dere noen ideer om hvordan jeg kan utette den?

setter pris på all tips.

og ja har vurdert ny sykkelpumpe xD
    • By orca
      Hei!
      Jeg skal kjøpe meg en teltovn for bruk i både lavvo litt større telt. Jeg er på utkikk etter en ovn som går på diesel/parafin. Vekt og størrelse er av mindre betydning, da det blir scooter eller andre kjøretøy til denne type bruk.
      Velle volcano M94 er jo en norsk "klassiker" som både er driftsikker og stabil. Samtidig sier flere at denne er utviklet primært for F34 drivstoff (parafin), og at den brenner dårligere, og med mye mer soting når man bruker diesel. Tilgangen for oss "sivilister" på F34 vet jeg ikke noe om, og ren parafin har jo blitt veldig dyrt..
      https://www.velle.no/vaare-avdelinger/velle-mekaniske/vaare-produkter/volcano-sauna-multi-fuel/
      https://www.fjellsport.no/velle-volcano-multifuel-stove-m94.html
      En annen løsning jeg har sett på er Canadiske "Pioneer heaters" Disse er utviklet for å brenne diesel, og både trekker og expedition modellen ser greie ut. De har ikke like mye futt som velle volcano, men mer enn store nok for vanlig telt bruk.
      https://www.portablespaceheater.ca/expedition/
      https://www.portablespaceheater.ca/trekker/
      Kokeløsninger, og løsninger for piperør er greie på begge, så det bunner mest ut i hva som vil være best?
      Har noen av dere erfaringer med de Canadiske ovnene? Tenker spesielt på driftssikkerhet og kvalitet?
      Regner med langt flere har erfaring med M94 ovnen, men hva er deres erfaringer med diesel på denne?
      Det enkleste hadde nok vært M94 med F34 drivstoff, men vet noen hvor man kan få kjøpt slikt drivstoff, og til hvilke priser?

Mvh
      Ole Petter

• By Thor-Øyvind Ødegaard
      Har en primus multifuel jeg kjøpte for ca 10 år kanskje 15 år siden. Skal kjøpe repsett til denne og husker ikke hva for en modell dette er.  Noen som greier å se det på dette bildet?

• By Aerosani
      Hei!
      Mitt første innlegg her, ser det er mye kunnskap og visdom på dette forumet og lurte på om dere kunne hjelpe meg med noe. 
      Jeg er ute etter å kjøpe min første primus, og det står mellom en optimus 111T eller MSR whisperlite (evt. international). Stillebrenner er noe jeg prioriterer, da jeg vil kunne ha den i teltet uten å måtte skrike for å gjøre meg forstått. Liker også å ha valget mellom bensin, gass og parafin, altså en multifuel. Har lekt med tanken å kjøpe en optimus 111T, da jeg har et inntrykk av at disse er solide og virker som de skal. Tenkte eventuelt å kjøpe fra Olav Teigen med repsett til 1495,-. Har også sett på en Whisperlite international på Finn.no, og eventuelt kjøpe en separat liten gassbrenner, typ pocketrocket, for å ha med på korte turer eller backup. Siden jeg liker tanken av å kunne bruke gass ville jeg kjøpt en sånn med 111Ten også. Hadde det vært en ide å kjøpe en bråkebrenner, Omnifuel el. for å lage mat ute og ha en liten gassbrenner i teltet til å koke vann osv.? Hva tenker menigheten? Er det best å kjøpe en MSR Whisperlite Universal og ha alt i en pakke, eller gå for det som har funket i flere tiår, en 111, eller kjøpe en brukt International og brukt PocketRocket?
      Hjertelig takk på forhånd for hjelp
      M
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy