Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpent brev til NVE


andrerav

Anbefalte innlegg

NVE besitter en mengde rådata som etter PSI-direktivet burde ha vært fritt tilgjengelige enten gratis eller til marginalpris. Jeg har kladdet et åpent brev til NVE (m.fl blant annet relevante departementer) hvor jeg etterspør begrunnelse for hvorfor disse dataene ennå er underlagt stive priser til tross for dette direktivet.

:wink:Her finner du det åpne brevet (dette er en wiki, så dere må gjerne redigere hvis dere vil!)

Jeg har ikke sendt brevet ennå, og håper på tilbakemeldinger fra dere før jeg sender det avgårde. Hvis vi får gjennomslag for dette, så blir innsjødata, elvenettverksdata, dybdekart m.m fritt tilgjengelig for alle, enten gratis eller til marginalpris!

Jeg poster dette her siden det sikkert er mange her som kan ha interesse av dette, enten direkte eller indirekte. Kommentarer og tilbakemeldinger må gjerne postes i denne tråden. Jeg er også tilgjengelig på epost: [email protected].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

siterer frå brevet: (mine uthevingar)

EU-direktivet om gjenbruk av offentlig informasjon (PSI-direktivet) har blant annet som hensikt å frigjøre offentlige datagrunnlag (blant annet datagrunnlagene tilhørende Statens Kartverk m.m, se [1]). Etter min mening gir dette direktivet åpning for at rådatagrunnlagene til NVE skal frigis til offentligheten enten gratis eller til marginalkostnad. NVE besitter store rådatagrunnlag som i ytterste konsekvens tilhører den norske stat (blant annet REGINE, Innsjødatabasen, ELVIS, og HYDRA II, se [2] og [3]) og som vil være av stor interesse for allmennheten å kunne bygge videre på og tilby nye tjenester som NVE ellers ikke har kapasitet eller interesse av å utvikle.

Kva slags datagrunnlag er det snakk om fra Statens Kartverk? Rådata frå 1:50.000 kartserien er vel ønska av mange, slik det er nå er det jo nokon som har "billig" tilgang til dette, medan andre må betale skjorta for samme dataene. For sluttbrukere er jo Belanor sine topokart for eksempel ganske kostbare. Inntektsfordelinga i dette tilfellet kunne også vera interessant, i og med at andre har gitt ut tilsvarande kartverk for andre platformer til ein langt lågare pris. Er det sjølve kartgrunnlaget som er dyrt, eller er det tilpassinga som koster?

Ein del av NVE sine data ser ut til å vera tilgjengeleg under senorge.no, men ikkje i "råformat". Nokon som har peiling på kva som eventuelt ikkje ligg der?

Ellers er eit interessant spørsmål kva som skjer med framtidige oppdateringer av slike databaser (og finansieringa av dette), enten det nå er kartverk eller andre innsamla data. Brukes eventeulle inntekter til å finasiere ny kartleggig (evt oppdatering) eller er dette kun inntekter som går til rettighetshavarane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.