Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, min første post så vær snill 😊 Fant en Høvik No 41 i boet etter min far. Testet den i dag og fikk fin fyr i den, men det lekker ut fra pumpehuset. I bunn av pumpehuset sitter det vel kanskje en enveisventil (NRV?) Jeg kan skimte en skrue i bunn (den ligner litt på dysen i utseende). Finnes det verktøy til å få ut denne, og finnes det reservedeler/pakninger etc til disse? Hadde vært kult å få den helt i orden igjen. Den ble brukt av min far og mor på turer (lenge før min tid, jeg er 45), så den har nok ikke vært i gang på i hvertfall 50 år. 😊

Annonse
Posted
15 timer siden, YngveKL skrev:

Hei, min første post så vær snill 😊 Fant en Høvik No 41 i boet etter min far. Testet den i dag og fikk fin fyr i den, men det lekker ut fra pumpehuset. I bunn av pumpehuset sitter det vel kanskje en enveisventil (NRV?) Jeg kan skimte en skrue i bunn (den ligner litt på dysen i utseende). Finnes det verktøy til å få ut denne, og finnes det reservedeler/pakninger etc til disse? Hadde vært kult å få den helt i orden igjen. Den ble brukt av min far og mor på turer (lenge før min tid, jeg er 45), så den har nok ikke vært i gang på i hvertfall 50 år. 😊

Det ligger mye info her på forumet. Sjekk denne Høvik 41 tråd og Denne tråden.

Siden dette er veldig likt Primus (lisensproduserte), så finnes det bra med deler. Finn Hjelmerud som selger deler til primus på finn. Han kan sikkert hjelpe deg. 

En sikkelig rens som @runegutt123 sier løser mye. 

Lykke til og legg gjerne ut et bilde og en tekst når du har fått den til å funke.

  • Thanks 1
Posted (edited)

Takker for svar 👍 Har lastet ned bildene fra den utenlandske siden. Det er flere nummer som står listet opp enn det det er bilder av dem, så er det noen som ved om det skal være en pakning rundt selve pumpestanga, altså der denne skrues på tanken? Ser ikke at evt denne får noe særlig anlegg, annet enn den tynne kanten med gjengene på. Det var ingen pakning på min mellom brenner og tanken, men det var tett likevel... Det som ikke var tett var rundt spritskåla, men la en pølse med rockwool der, så lakk kom bare noen dråper. Der skal det vel være en fiberpakning under kanskje... 😊

PS: Går den ledda nøkkelen inn i pumpehuset? Eller må jeg ha en lang rett en?

Edited by YngveKL
Posted

Skal ikke være pakning i enden av pumpestangen. Ellers mener jeg flere lager verktøy for å få ut ventilen selv. Jeg får løsnet med en multitoolstang, men det kjennes ikke helt rett ut 🤔

Søk nrv removal tool (for inspirasjon?)

  • Like 1
Posted

Verktøy for å ta ut tilbakeslagsventilen kan være en bolt som du filer et spor i, er ikke hjemme så jeg får ikke målt, men mener at det er samme bredde som på leddnøkkelen du nevnte.

Selve ventilen har bly-ring som pakning i enden av gjengene, men her kan du lage en ring av gjengetape.

Ventilen er todelt og kork (senere gummi)- pakningen kan lages av gummien fra en sykkelslange.  Fjæra må kanskje strekkes bittelitt, men da funker det i mange år.

Mye morsommere å reparere enn å kjøpe nytt.  (Men vil du det så tror jeg at dagens Hiker bruker identisk ventil)

 

dsk
 

  • Thanks 1
Posted

Så.... Da har vi fått ut ventilen i pumpehuset 😊 Det løste seg med et kobberrør som jeg klemte litt flat i den ene enden. Regnet med at kobberet gav seg før messingskruen. Men.... er ventilen til å "dele opp" ytterligere? Synes jeg skimter ei fjær inni der 😊

Mvh Yngve

15620777754965679414010005290832.jpg

Posted (edited)

Orka ikke vente til i morgen. Det gikk greit. Ser at det er kork inni den lille "stopperen". Skal jeg pirke ut denne hvis jeg skal erstatte den med gummi fra sykkelslange, eller hvordan gjøres det? Den var jo liten ja.... 😊 Kan vel bruke ei hulltang til å stanse ut gummien kanskje?

15620976089653713294777898915264.jpg

Edited by YngveKL
Posted

Ja, pirk ut kork biten og erstatt den med nytt pakningsmateriale. F eks sykkelslange.  Er du heldig kan du presse messingdingse for å merke/kutte til størrelsen. 

  • Like 1
Posted (edited)

Hehe, klarte ikke vente så jeg fikset det. Nest største hullet på hulltanga laga perfekt størrelse. La først ned 1 skive, men det ble ikke helt tett. La så ned en til, og trykket den godt ned med den som den skal tette mot. Strammet fjæra litt også, og nå klarte jeg hvertfall ikke å blåse igjennom den 😊 Så får vi se etterhvert 😊 Ett spørsmål til: er det noen som vet om det skal være en pakning der hvor brenneren (hele "dingsen") skrues ned i tanken? Eller er det bare kon-tetning? Det så ut som det var tett når jeg prøvekjørte det tidligere, men får høre med ekspertisen her inne 😊

Mvh Yngve

Edited by YngveKL
Posted

Sånn da har jeg fått testet den, og det virket 👍😊 Men.... det var visst en lekkasje til 😣 Der påfyllingsrøret er loddet på tanken. Bitteliten lekkasje, men det boblet såvidt parafin ut der, det ble vått under brenneren. Den er vel sølvloddet eller noe slikt, så da blir det vel å pensjonere den allerede tenker jeg. Det er nok utenfor min kompetanse å fikse. Synd, men takk for all hjelp 👍😊

Mvh Yngve

Posted (edited)

Hmmmm kanskje jeg skal prøve det? Har jo loddet en del kobberrør opp i gjennom... 😊

Mvh Yngve

Edited by YngveKL
  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy