Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL bo og sove (Splittet fra Norge på Langs Lindesnes 18 mai 2019 ...)


Anders_G

Anbefalte innlegg

Annonse

Så.. jeg tror jeg blir nødt til å bestille akto teltet og helium 400 posen i dag da jeg har holdt av dette på finn.. Sekken kan jeg vel vente med da.. hvis ingen har noe bedre forslag til telt/quilt sovepose løsning for 2,5 mnd vandring i år i sør Norge.. ?? Hvis mori her tror at en quilt og f.eks zz telt takler oppgaven med npl så er idag dagen jeg gjerne vil finne det ut 😃 glem alt annet. Sovepose og telt nå! Setter verdig pris på opps ! Edit.

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Memento mori said:

Dette er viktig. Hver morgen, bør du veie omtrent det samme som når du startet, ikke være sliten fra dagen før, og ikke ha noen gnagsår. 

Det er mye bra utstyr å få kjøpt brukt, til fine priser. Både sekker, liggeunderlag, soveposer, brennere etc. Det ligger et cuben telt på finn til 3000kr på ca 1 kg. 

Så tipset om økonomi er viktig, vei alt du faktisk har nå for å gå på tur. Finn ut hvor du kan spare mest vekt PR krone. Sett opp et budsjett, på både tur og utstyr. Det blir aldri 100% men du kommer normalt i nærheten av det du tror. 

Mm ja det er dette jeg må finne ut. Kanskje ikke akto er beste valget pga at det kan bli litt lite for neste års vinterekspedsjon. Samme med soveposen. Kanskje en quilt er bedre for meg .

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Memento mori said:

Og gå for det aller letteste blir uforholdsmessig dyrt, sett i forhold til noe som bare veier litt mere. 

Turen er det viktigste, ikke hvor mange gram sekken veier faktisk veier. Men en lett sekk gir ofte en bedre tur/lengere tur på samme tida. 

Utrolig kjipt med det cuben teltet det var solgt.. det var en skikkelig bommert . Har du blir annet tips ift telt eller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt på ultralight sider i sverige og danmark ( jeg bor akkurat på svenskegrensa og kan bestille dit) Noen som har noe tips der eller? Eller er det vanskleig å slå Hilleberg akto i pris og kvalitet.. Tror den Scarp 1 tent utgår egentlig siden Akto bare veier 200g mere og antagelig er mere solid siden den er originalen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt!
Akto er vel bra greier og vil vel tåle alt året rundt, men er litt tyngre enn lettare sommartelt som f eks ringstind superlight. Neoair Xlite er jo 350 gram, pakkar lite og har god komfort, men er dyrt. Sekk får du føle på sjølv, for meg er det verdt litt ekstra vekt for god sekk-komfort. Brukte Rab neutrino 400 endurance sovepose på sykkeltur NPL i fjor sommar, og denne var irriterande varm alle nettene unntatt den første natta på nordkapp (4 grader). Har du et backup isolasjonsplagg som f eks patagonia nano air eller ei lett dunjakke kan en fint greie seg med en lettare sovepose (vil tru 200 gram med god dun vil vere nok), eller quilt. Kjem an på kor utsatt du tenker å gå, og korleis været blir i sommar. Blir fort noken kg når alt skal med, så enklast å ikkje ta med så mykje. Er berre en ting å gjere, det er å vege alt utstyret en har og har lyst å ha med, så lage ei prioriteringslite over ka en faktisk måå ha med, og så handle resterande til slutt. Men et par utskeielsar, som et lite lommekamera, er jo kjekt å ha med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, i72 said:

Kult prosjekt!
Akto er vel bra greier og vil vel tåle alt året rundt, men er litt tyngre enn lettare sommartelt som f eks ringstind superlight. Neoair Xlite er jo 350 gram, pakkar lite og har god komfort, men er dyrt. Sekk får du føle på sjølv, for meg er det verdt litt ekstra vekt for god sekk-komfort. Brukte Rab neutrino 400 endurance sovepose på sykkeltur NPL i fjor sommar, og denne var irriterande varm alle nettene unntatt den første natta på nordkapp (4 grader). Har du et backup isolasjonsplagg som f eks patagonia nano air eller ei lett dunjakke kan en fint greie seg med en lettare sovepose (vil tru 200 gram med god dun vil vere nok), eller quilt. Kjem an på kor utsatt du tenker å gå, og korleis været blir i sommar. Blir fort noken kg når alt skal med, så enklast å ikkje ta med så mykje. Er berre en ting å gjere, det er å vege alt utstyret en har og har lyst å ha med, så lage ei prioriteringslite over ka en faktisk måå ha med, og så handle resterande til slutt. Men et par utskeielsar, som et lite lommekamera, er jo kjekt å ha med.

Veldig gode poeng her som antaelig kom litt for sent! Har endt opp med Helium 400 soveposen nå, og et synmat ul 7 LW underlag pluss akto teltet() :) Jeg fikk veldig bra pris på soveposen og liggeunderlaget og teltet :) kommer nok til å bli alt for varmt å sove i ja på sommern og alt for kaldt på vintern men da får jeg iallefall mere å klage på senere. Er jo viktig det også? Men med denne soveposen.. trenger jeg virkelig ta med meg typ både dunjakke og fleece jakke da tro^^  kan jo spare inn noen hundre gram der? Bukse tenker jeg ha den lundhaugs buksa som koster veil 2299 ( den veier vel lite og er vel bra?) Har også bestilt meg super lette og stødige Hoka Speedgoat 3 sko! Ull undertøy der er det vel bare å ta med det absoultt letteste jeg har? har typ 3 sett i alle varianter... ....   Og,på NPL burde jeg ta med meg stol kiten som jeg får med på Synmaten min? Ja jeg tenker nok sove litt utsatt og drømmen er jo egentlig å kjøre litt sånn / offroad mountain pass gange.. men om jeg kommer så langt vil vi se...   har forøvrig også en indre drøm om å bli youtube film skaper bare fordi jeg har sett en del videoaer fra F.eks han syklisten Johan " see the world" så drømmer litt om å ta med kamera/go pro?   sikkert jøkla artig å leke litt amatørgeolog og vandrer osv på tutren og prøve å lage en koselig og chill doku serie om NPL/ geologi....    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, hvis du kan klare deg med Ringstind SuperLight på sommeretappen så er dette en god del lettere (~600g) og billigere (3799,- på outlet).

På en 5-dagers sommertur til Børgefjell i fjor hadde jeg en grunnvekt på 9,4 kg - dette inkludert fotoutstyr og fiskeutstyr. Pakklista ligger ett stykke ned i denne tråden, kanskje du kan hente noen tips derfra:

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, ketilring said:

Som nevnt over, hvis du kan klare deg med Ringstind SuperLight på sommeretappen så er dette en god del lettere (~600g) og billigere (3799,- på outlet).

På en 5-dagers sommertur til Børgefjell i fjor hadde jeg en grunnvekt på 9,4 kg - dette inkludert fotoutstyr og fiskeutstyr. Pakklista ligger ett stykke ned i denne tråden, kanskje du kan hente noen tips derfra:

:)

 

Hei ja vurderte den flere ganger men . Fikk akto til 3000kr . Og tok den fordi den ser litt mer hjemmekos ut, og den tåler mer og litt mer romslig. Tenker jo bo i den 6 mnd det neste året.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til NPL bo og sove (Splittet fra Norge på Langs Lindesnes 18 mai 2019 ...)

Fikk akto i går 🙂 har fått beskjed om at stuerene bilder av telt er obligatorisk her så... Føles romslig og greit. Mulig ett par av Strikk festene på innerteltet var litt slappe. Håper dett eikek bidrar til slapp duk i ansikt..  Kjennes varmt ut dog.. ingen som pleier å bruke akto uten innertelt da? Ren ytterduk. Ikke noe MESH eller mygg . Kun for ly fra vær

15521241012921216378075397768871.jpgE

Endret av Tufsingen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje prøvd uten innertelt, men med ringstind 2 SL var det i alle fall en astronomisk mengde mygg/knott som fann vegen inn i ytterteltet i løpet av natta. Mulig Akto er bedre, men har en misstanke om at mykje av dyra kom i fra bakken der teltet vart satt opp. Enkeltknott fann vegen gjennom myggnettingen til innerteltet også. Imponerande egentlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.