Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka med små barn - tips?


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! :D

Vi holder på å planlegge en 10ukers friperiode med våre barn til sommeren/høsten.

Ingen av oss har vært i Femundsmarka på sommeren før og nå har vi veldig lyst til å sette av 1-2 uker i området. 

Planen er å overnatte i telt og bruke kajakk til å forflytte oss. 

Så... til spørsmålet... har dere kjære fjellforum folk noen gode tips til område vi kan dra til? Vi kommer kjørende fra Østfold. 

Det bør være kort fra der vi parkerer til der vi kan sette ut kajakken. Vil unngå selve Femunden. Helst områder som ikke er mest besøkt, men gjerne med mobil dekning.

Gjerne et sted der vi kan forflytte oss mellom mindre vann uten alt for mye bæring..

Og til slutt: Vi har fri fra medio juli til slutten av september - hvilken tidspunkt er best å reise til Femunden? Tenker da mest på myggen - bør man vente helt til begynnelsen av september? 

Hvor er det mulig å proviantere? :)

Tips mottas med stor takk!! :D

@liveterbestute 

Endret av Pearl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har snust litt på det samme temaet. Dvs at jeg har sett etter padlemuligheter med barn i Femundstraktene. For min del er det kano som gjelder.

Foreløpig har Jyltingsgmarka mellom Drevsjø og Elgå pekt seg ut som et fint alternativ. Vei helt frem og mange vann som henger mer eller mindre sammen. Største "mangelen" på dette området, er vel fravær av edelfisk (ørret og røye), men det bryr jo ikke barn seg om ... Jeg har for øvrig aldri vært der selv, men lest meg opp på nettet. I selve Femundsmarka har jeg vært mange ganger, men for min del anser jeg barna som for små for en kano-ekspedisjon der foreløpig.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kajakker ville jeg startet på svensk side ved Kjærringsjøn. Der kjører man helt frem til vannet og det koster ikke all verden å parkere heller. Da er man oppe i høyden og slipper bære kajakkene opp fra Femunden. Så er det mange fine småvann langs Rogen. Det er en del bæringer men de er korte 50-200m stort sett. Lengste er å komme seg ned til Rogen men det er 300-800m avhengig av hvor man drar ned. Så kan man padle over Rogen og opp Reva til Revsjøen og Styggsjøene f.eks. Evt dra nedover de øvre håene i Røa og så bære opp til vannene vest for Styggsjøene og ta den veien ned igjen som en runde på norsk side. Skal dere være lenge der kan dere også vurdere å legge igjen kajakkene ved utløpet av Bredåen og så gåt til fots opp til Bredåsjøen en av veiene. Rogen kan være vindutsatt så følg med på værmelding og padle langs land.

Det er begrenset med mobildekning i Femundsmarka og Rogen. Det er noe sporadisk dekning, og sms får man avgårde mange steder. Kan være verre å ringe. Evt ta en gårtur opp på et høyere punkt i terrenget å teste.
Insekter kan variere mye. I fjor var det varmt tidlig og lenge så hørte rykter om at det var mye innsekter en periode i juni, spesielt knott. Jeg var der en tur i starten på august, da var det så og si null så brukte ikke myggmiddel i det hele tatt.

Det er ikke noe særlig steder å proviantere i marka. Det er litt å få kjøpt på Rogenstugan ved Rogen. Så er det vel også mulig på Skjelbrostugan eller hva den heter inne ved Rødsjøen. Så er det Røvollen på norsk side men det er nedenfor Roasten, ville ikke dratt kajakker helt ned dit med unger. Heller gått en dagstur fra Styggsjøene eller noe til fots. For planlegging og tur anbefales Fjellkartan Z59 siden den dekker både svensk og norsk.

Etter hva jeg husker fra jeg var i området for noen år siden var det kleint med butikker ved Tannæs som er nærmeste tettsted. Er heller ikke all verden drivstoff å få tak i. Så på vei opp bør dere fylle opp både matlager og tanken i enten Särna eller Idre avhenging av vei dere kommer oppover.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.