Jump to content

AmundJS
 Share

Recommended Posts

Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp :) 

Har du sjekket ut Seek Outside? Dessverre ikke mulig å prøve disse på denne siden av Atlanteren, men de går for å være svært bra jaktsekker. Ingen erfaring med de selv, men sikler litt etter en til tyngre bør. De er laget i vanntett stoff og finnes i størrelsene du ser etter.

Så sjekke ut, men litt dyre i utgangsprisen pluss at dem blir enda dyrere med momsen og frakt, og de mangler disse to "knaggene" som stikker opp av ramma, eller.. dem som sitter på de fra Seek Outside så ut til å være for lave og smale til at riflereimen kan festes der.. men takk for tipset, skal se litt mer på dem. 

Ser at butikken Nettojakt har noen www.nettojakt.no/tilbehor/ryggsekker-og-vesker/pakkrammesekker.html
For eksempel denne fra Savotta (Finsk merke):  www.nettojakt.no/savotta-906-ryggsekk-oliven.html

Lamnia.com (i Finland, selger til Norge, prisene er uten mva, mva betales ved innførsel/på posten) har også noen:
www.lamnia.com/no/sc/59/sekker-bagger-og-versipacks/ryggsekker?sgid=59
Bl.a. denne, også fra Savotta: www.lamnia.com/no/p/6716/sekker-bagger-og-versipacks/savotta-ljk-ryggsekk
samt denne:
   www.lamnia.com/no/p/35951/sekker-bagger-og-versipacks/savotta-jaakari-xl-ryggsekk-gronn

Har ingen erfaring med noen av de sekkene jeg linker til her!

• 2 months later...

Kifaru har en smart patent for bæring av gevær https://store.kifaru.net/universal-gun-bearers-p197.aspx

Seek outside har en U-formet ramme men med en såkalt "load shelf" som i praksis bare er et solid stykke stoff som er festet med stropper  til rammen som lar deg bære ukurrante kolli som f eks 1000 leirduepatroner i 2 esker á ca 20 kg hver...

IMG_0123.thumb.JPG.9ef7bdddcf4e7119160ac23db4832873.JPG

• 4 weeks later...

Hva med Savotta eller Varusteleka?

Varusteleka forhandler både Savotta og sine egne merker og har fast frakt uansett vekt og størrelse.

Eller snekre en hybrid som jeg har gjort av Varusteleka Sarma TST RP80 ramme (produsert av Savotta) og sekk og bæresystem fra FILBE pack overskuddsmateriell fra eBay

Kosta meg 2500,- og en kveld med enkel symaskinkjøring.

Resultatet

Komfortabel og bombesikker selv med 40+ kg totalvekt på noen dagers tur i Femunden.

Veier såklart en del, men vurderer man først pakkrammesekk så...

Finfin til dagsturer med tilpasningsmuligheter og kompresjonsstropper alle steder om man ser bort fra vekten.

Og knagger er fint, bruker de til å henge kikkert og annet.

Edited by Bjørnar Mo

På 25.9.2018 den 15.39, Lompa skrev:

Hvor mange liter er den?

@Lompa den er oppgitt til 96 liter i sekken + ca 44 liter på lastehylla
Jeg har bært bensinkanne på lastehylla og det fungerte supert!
På reinsjakt fungerer hvert hjørne greit til å henge riflereima over, men merk at hjørnene ikke er like utstikkende som Recon og powerframe. Rifle går fint men med handleposer fulle av proviant må en nok gå forsiktig.

Det eneste minuset (og det er et stort minus) er prisen.

Denne sekken er det man kan kalle et bære system. Du bruker sammer ramma til stor sekk og liten sekk (kan kjøpes ekstra) + du henger på rifle holder, drikkeflaske, drikkeblære, ekstra vesker ettersom hva du skal bruke den til.

Sky 5900 (stor sekk - flere dager) + Serac (liten sekk - en dag (kan også kobles direkte utpå storsekken for å få gigant sekk) er en rå kombo

• 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Boganis
      Symboler/ikoner til bruk i Alpha GPS/hundepeil (og jeg formoder andre Garmin GPSer som har farveskjerm) og PC-programvaren Garmin BaseCamp.
      Av en eller annen uutgrunnelig årsak er det slik at symbolene kun synkroniseres mellom GPS'en og BaseCamp om de er navngitt som følgende:
      I GPS'en må alle symbolene hete: Custom * (eks. Custom 0, Custom 1, Custom 2, Custom 11, Custom 55 etc.)
      Tilsvarende symbol på PC'n må hete: 00* eller 0** (eks. 000, 001, 002, 011, 055).
      Dette tok det meg evigheter å finne ut av. Først la jeg 00* filene på både GPS og  i PC'en, men da synkronisertes ikke symbolene mellom enhetene og en fikk kjedelige prikksymboler under overføringer. Men når jeg fant ut at de skulle ha ulike navn på de to enhetene gikk synkronisering av symboler brillefint!
      Således ligger symbolene som skal overføres til GPS'en i mappen "IkonerTilAlpha"  
      Koble GPSen til PC via USB-kabelen og legg symbolene i mappen:
      Garmin >  CustomSymbols
      Altså kun ikonene, ikke selve TilAlpha-mappen.
      Ikonene til bruk i BaseCamp på PC'n, ligger i mappen "IkonerTilBaseCamp"  
      Om man vil benytte ikonene i Garmins BaseCamp legger man ikonene i mappen:
      Denne PCen > Dokumenter > Min Garmin > Tilpassede veipunktsymboler
      Altså kun ikonene, ikke selve TilBaseCamp-mappen.
      Om ikke mappen: Min Garmin og/eller: Tilpassede veipunktsymboler   finnes må disse mappene skapes. Mappen: Tilpassede veipunktsymboler   må ligge under mappen: Min Garmin.
      Om noen skulle være interessert i å lave egne symboler gjelder følgende:
      Symbolfilene må være i 24-bit Windows bitmap format (*.bmp)
      Symbolene må være 32x32 piksler
      For å få deler av symboler transparente benyttes fargen magenta (RGB: 255, 0, 255)
      Det kan se ut som det kun er mulig å ha 56 Custom Symbols. Jeg har ikke funnet ut hvordan det er mulig å overskride denne grensen.
      Veipunktene er lavet av undertegnede, og ifall det skulle være tvil om hva de forestiller kommer det her en beskrivelse:
      000 Tiur
      001 Røy
      002 Orrhane
      003 Orrhøne
      004 Lirype
      005 Fjellrype
      006 Jerpe, hann
      007 Jerpe, hunn
      008 Jerpe, hann (variant)
      009 Rugde
      010 Ringdue
      011 Fasan
      012 Rapphøne
      013 Skjære
      014 Kråke
      015 Nøtteskrike
      016 Stokkand, hann
      017 Grågås
      018 Ærfugl, hann
      019 Krikkand, hann
      020 Krikkand, hunn (kan vel benyttes til de fleste hunnvarianter?)
      021 Brunnakke
      022 Kanadagås
      023 Mandarinand Om noen skyter en, la meg vite hvordan de smaker!
      024 Hare
      025 Rev
      026 Bever
      027 Rådyr
      028 Elg
      029 Hjort
      030 Rein
      031 Dåhjort
      032 Villsvin
      033 Bjørn
      034 Muflon
      035 Grevling
      036 Røyskatt
      037 Ekorn
      038 Mink
      039 Mår
      040 Mårhund
      041 Gaupe
      042 Jerv
      043 Ulv
      044 Stensopp
      045 Svart trompetsopp
      046 Spissmorkel
      047 Kantarell
      048 Traktkantarell
      049 Tyttebær
      050 Blåbær
      051 Multe
      052 Bringebær
      053 Bjørnebær
      054 Markjordbær
      055 Slåpe

Jeg jakter både i Sverige og Norge, derfor finnes det arter med som ikke nødvendigvis er jaktbare i begge land, men kun ett. Så sjekk jaktbarheten/jakttidene først!
      Beste hilsener,
      Thomas Risan
      thomas.risan(alfakrøll)gmail.com

Tilpassede veipunktsymboler ver. 2.1.zip
    • By Eirik Søberg
      Hei 
      Jeg vurderer innkjøp av et nytt telt til turer alene (med og uten bikkje). Har selvsagt fått med meg at det er Hilleberg Unna som er tingen, men ser også på noen andre alternativer. Jeg finner lite informasjon om Bergans superlight dome 2. Er det noen her på forumet som har dette og/ eller har synspunkter på teltet?
      Noe av det som tiltaler meg er høyden på innerteltet, stor åpning på siden og lav vekt. Jeg er 190 og kommer i hovedsak til å bruke teltet på helgeturer/ ukesturer vår, sommer og høst. 

• By tobhar02
      Nå har det seg slik at jeg og en kompis har snakket mye om å ta en lengre tur i villmarka i Kanada. Det vi sliter med, er å finne ut av hva vi bør ha som budsjett på en slik tur. Hva trenger vi av papirer, priser på flytransport, lisenser for jakt og fiske, ca pris på tur totalt? evt andre ting vi bør tenke på. Andres erfaringer innenfor tur i Kanada generelt (jakt, fiske, reise, utstyr)
      Vi er fortsatt ganske tidlig i planleggingsfasen så vi er også åpne for forslag når det kommer til områder
    • By begd
      Hei der!
      Er på jakt etter et lett solotelt og har nylig fått opp øynene for Bergans superlight tunnel 1 pers. Er teltet langt nok til meg med mine 190 cm? Vet at sittehøyden på 85 cm er begrenset, men har kun planer om å sove i teltet og vektlegger vindstabilitet over komfort.

Øvrige erfaringer mottas med takk (gjelder selvfølgelig også andre forslag) 😃
      Bergans superlight tunnel 1p
    • By Tore Knutsen Rødal
      Kjøpte en Recon 125 for kort tid siden. 
      Sekken er brukt under 2 uker totalt.
      Vært lasta med omtrent 30kg for hver tur.

Kom akkuart hjem fra en  tur over børgefjell , hadde med meg perfekt utstyr (trudde jeg).Midt i turen så løsna! hele hoftebelte , ikke akkuart koselig når det skjer midt på høyfjellet i halg og sterk vind. Fikk heldigvis stroppa\teipa den fast så jeg greide å gjennomføre resten av turen.

Men nå sitter jeg her litt usikker( med utslitte skuldre) på hva jeg skal gjøre til neste tur , vil ALDRI oppleve noe slikt igjen. Er det virkelig slik at man må gå over alt av mutter\skruer\etc etc for hver eneste gang man bruker den?
      Er en god sekk å bruke så håper jeg bare har fått en mandags-sekk. Venter ihvertfall spent på hva Norrøna Garanti avdeling sier

Flere som har opplevd noe lignende  med sekken?

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy