Gå til innhold
  • Bli medlem

Rescue of Norwegian woman at Knutshø in Jotunheimen


old_hand

Anbefalte innlegg

For your information; link will expire within a day or so. PM me for the full text (in Norwegian)

in that case if you want to read more about this news.

Gudbrandsdølen Dagningen - Går seg bom fast på Knutshø published on July 13.

Går seg bom fast på Knutshø

GÅR SEG FAST: På ett år har politiet og redningsmannskaper måttet hente ut fem personer fra Knutshø i Jotunheimen.

VÅGÅ: Tirsdag måtte ei kvinne fra Hadeland, som gikk sammen med ei venninne, hentes ut fra fjellet av luftambulansen. Hun hadde gått seg totalt fast på veg ned fra Knutshø.

- Pilen viser nå klart hvor turgåerne må gå. Likevel går enkelte motsatt veg i forhold til merkingen. Det var det som skjedde med kvinnen tirsdag, sier politiførstebetjent i Vågå, Tor Trønnes til GD.

Kvinnen ropte om hjelp, og ropene ble hørt av personer i ei hytte lenger nede. Disse varslet så politiet.

Sto bom fast

Kort tid før denne hendelsen, gikk to kvinner fra Heidal og Lillehammer seg bom fast ned fra Knutshø, som ligger 1.517 meter over havet mellom øvre og nedre Leirungen.

Kvinnene ble sittende på ei fjellhylle som var bare en kvadrat stor. Den ene av kvinnene prøvde å klatre opp igjen, men måtte gi seg. Akkurat det samme som skjedde sist tirsdag. De to kvinnene ble hentet ut av fjellet om natten, etter stor innsats av redningsmannskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat fra artikkel

Skilt og pil

Dette skjedde til tross for at det er satt opp skilt og pil på breen som viser riktig sti ned til Gjende. Skiltingen ble gjort av hjelpekorpset etter to dramatiske redningsaksjoner i fjor.

På breen? Det får da være måte på skrivefeil? På ryggen, er det det det skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In a way, I find it hard that they seemed unable to climb up where they went down, unless they let themselves slip down a rather high drop (1+ meters) it is usually easier to climb up than down? Or were they fearstruck so that usual easy moves suddenly became impossible due to fear?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det med bre på Knutshø er en skikkelig skivebom. Forøvrig så har det vært mange redningsaksjoner på Knutshø de siste par årene. Også markedsføringen av Knutshø, særlig fra Valdres-sida (les: turistmagenten Beitostølen), har økt veldig mye.

Jeg er av den oppfatningen at de fjellturene som blir markedsført som aller verst, ofte blir sett på som "enkle" turer som alle kan gå. Besseggen er et sånt eksempel. Det er jo ikke sånn. Jeg har en del kontakt med turister gjennom jobben, og mange sier "Lue?! Votter?!" når jeg forteller dem at de bør ta med godt med klær uansett hvor de skal hen i fjellet. Faren ved å markedsføre så sterkt er at det blir sett på som enkle turen, noe som jo ikke nødvendigvis er riktig. For noen dager siden måtte også en familie hjelpes ned fra Besseggen, de hadde et barn på noen få år og en liten unge i bæremeis, og måtte gi opp og hjelpes ned igjen. Disse turene undervurderes. Besseggen er jo for de fleste en god dagstur. Også Knutshø er tidvis litt krevende med litt enkel klyving og til dels utydelig sti, og er man ikke vant med å ferdes og orienteres i fjellet, så er det fort gjort å gå feil.

Det bør INFORMERES om hvordan turer som markedsføres så sterkt er, slik at folk kan vurdere selv om de bør gå. (Men jeg forstår godt at folk vil gå Knutshø, det er en veldig fin tur!) :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del kontakt med turister gjennom jobben, og mange sier "Lue?! Votter?!"

Det bør INFORMERES om hvordan turer som markedsføres så sterkt er, slik at folk kan vurdere selv om de bør gå.

Helt enig med deg asb.

MEN: hvis turister er i Norge som sommer-turister har de sjelden med seg luer, votter og slike ting. De er SOMMER-turister og aner ikke om hvordan været er eller kan bli uten varsel oppe i fjellet. De ser massevis kjempefine bilder før de skal til Norge. Allerede da må henvises i mediene sterkere til norske forholdene på fjellet. Hvis turister er kommet til Norge da er det for sent. Synes ikke at de fleste er villige til å kjøpe luer, votter mm bare for å komme seg "trygd" på fjellet. De har sett bildene i bare fint vær og da ..... I tillegg er det sånn at turistene er den meningen at det er jo bare et "lite" tur og det ikke er nødvendig å ha med seg slike utstyr.

For noen år siden møtt jeg noen tyskere i løypenettet på Bjorli, det var den letteste løypen de gikk og de kunne nesten ikke stå på skiene MEN spurte om fjellløypen for å få mer utsikt over hele området. .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i helga gikk vi Bukkelægeret, og det er litt i samme gata som Knutshø, spesielt om en går den ned som vi gjorde. Der det er lagt ut kjetting er det greit, og da vi gikk var fjellet tørt og fint. Men lenger oppe der stien krysser lia nedover til de bratteste passasjene er det stort sett bare løsgods og ødelagt vegetasjon. Jeg ville ikke kalt det sti en gang. Det er mye verre nå enn for 10-15 år siden, for ruta har blitt markedsført kraftig, men det ble ikke gjort en ting for å tilpasse stien den økte trafikken.

Nå jeg da ser det store oppslaget på Memurubu som sier "Få med det det flotteste av Jotunheimen på tre dager: 1. dag båt inntil Gjendebu og Bukkeløgeret til Memurubu, 2. dag Surtningsui, 3. dag Besseggen til Gjendesheim" så begynner jeg å lure. Ingen av disse turalternativene er noen småturer, og alle krever rimelig med kondis samt en viss fjellvanthet.

Merking og tilrettelegging i fjellet er én ting, men etter min mening holder det heller ikke å merke opp en rute for så friske opp malingen en gang i blant og la selve ruta seile sin sjø. Stier som er merket bør vedlikeholdes. Steinleggingen på Besseggen f.eks. er blitt flott de få hundre metre de har gjort det (de har også fysisk sperret sideløp av stien som skal revegeteres). Men hvis det som har blitt gjort der var det, så er dette bare en flau vits, for det er flere steder langs stien det trengs vedlikehold mye sårere enn det lille som har blitt gjort, f.eks. i lia ved Memurubu der stien stort sett går i jord og ikke over stein. Hvis stien nemlig eroderes for mye ut av de mange titusentalls av føtter som går der hvert år, begynner folk å lete etter nye, enklere trasser, og så blir det sti, og så blir den uterodert også, slik at folk finner nye trasser igjen. Dette synes jeg er en helt uholdbar situasjon! Så DNT bør bli pålagt å vedlikeholde stiene sine, om en det betyr inngrep i naturen. Det første og verste inngrepet (nemlig å i det hele tatt merke opp ruter) har jo allerede skjedd, og for å begrense skadene på terrenget og vegetasjonen er vedlikehold helt uunngåelig.

Vi så også barn som gråt ved synet av Besseggen (de kom fra Memurubu, og da er det jo verre å snu dersom man skal rekke ut igjen samme dag), og pappaen selv visste vel heller ikke helt hva han gikk til. I tillegg var det sent på ettermiddagen, og de allerfleste var ferdige med turen, slik at de neppe traff særlig med folk som kunne gi en hjelpende hånd. Hva i huleste tenker folk før de legger i vei? Gå i fjellet en gang i året, utrent og ufjellvant som det går an å være, og så gå Besseggen med et umotivert og klagende barn, sent på ettermiddagen med tordenvær på lur i tillegg? Ikke hadde de kart heller, og da vi fortalte om alternativet å gå rundt Bessvatn i stedet, var det bar et stort spørsmålstegn i ansiktet hans. Vi prøvde å forklare ruta, men jeg tror ikke han skjønte så mye (dessverre hadde ikke vi kart for å vise heller, men vi hadde jo ruta og terrenget i hodet, i hvert fall Morten, påstå han..).

En annen ting jeg har irritert meg over i helga er pakeringsplassene ved Vinstri og Vargbakken. Hvor lang tid tar det å lage en parkeringsplass? Det er midt i sesongen, og enda er de langt i fra ferdige (og ikke så det ut som om folk jobbet med de heller). Og i mellomtiden faller bare hele parkeringsmulighetene bort, en hel sommer lang, eller??? Hva slags "service" er dette? Og så små de blir! Og det skal liksom være det store steget mot en nasjonal turistvei over Valdresflya? Jeg synes bare det er helt patetisk.

Og Beitostølen utvikler seg bare til en større og større trussel mot Østjotunheimen. Fy som jeg grøsser hver gang jeg kjører gjennom der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt utenfor Vesle Selstjørn legeret for noen år siden og hadde frokost kaffen min i solveggen . Nydelig vær. Og så kom det to par , norske , forbi og stoppet opp litt for en prat. De fulgte stien mot Raudhelleren. Da de skulle rusle videre spurte den ene: "Dette er stien til Sleipa og skyssbåten , er det ikke ?" Og det var det jo ikke. Da måtte de gått nordover mot Halnefjorden . Nå var de på vei sørover vidda. Det viste seg etter hvert at siden de kom fra Heinseter , så hadde de tatt feil retning ved ett veiskille som de ikke var oppmerksom på. Og så bare fortsatt, beroliget av de røde T'ene. Jeg prøvde å forklare at de kunne skjære over Selstjørnhovda , og finne stien de trengte og dermed være på rett vei. Men siden de ikke hadde kart og kompass turte de ikke det. Det endte med at jeg slo følge , for jeg også skulle til Sleipa og båten.

Jeg lurer på hvor mange det er som rusler rundt på fjellet og stoler blindt på at de røde T'ene skal vise dem veien. Litt uforsvarlig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Tom, jeg tenker cruisebåter på Gjende, flytting av stein på Valdresflya for å kjøre opp skiløyper og motorisert ferdsel for å arrangere 17.mai-lunsjer på Raslet. Og så tenker jeg på de mange som blir anbefalt turer de ikke makter og som stadig oftere må reddes ut av fjellet som konsekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.