Gå til innhold
  • Bli medlem

Canon 6D Mk ll


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Synes ikke det er tungt å drasse på 60D uten vertikaltgrep, derfor holder jeg meg til Dslr. Bruker vertikalgrep ved lite gåing. 60D er gammelt, but still going strong. Lurer på fullformat, 6D Mkll, men det har visst brukt fokussystemet til halvformat kameraet 80D. Det gjør at alle fokuspunkter er sentrert mer midt i og at hvert av dem er mindre. Har bare den billigste standardzoomen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driver med Nikon og har lite peil på Canon, men jeg har også tenkt litt av tanken på fullformat. Det som til nå har stoppet meg er den forholdsvis gode kvaliteten på high-end dx (crop) og prisen på "glass". Mange macro og standardobjektiver kan fåes til fullformat til en forholdsvis grei penge, mens gode teler og vidvinkelzoomer koster masse zloty.  Ser du har standardzoomen på og kanskje ikke brukt altfor mange "lakser" på "glass".  Jeg forteller meg selv at : er du i tvil om du trenger fullformat, la det være.  Du vet tidsnok når du MÅ ha   :)

 

Jeg vet ikke hvor mye av lommeboka du har til rådighet, men gode brukte kamerahus går til ca. halve nyprisen. Det samme gjelder objektiver.

Det var slik jeg kom til mitt Nikon D7100 som jeg liker mer og mer :)    (helt til noen snakker opp fullformat, selvfølgelig)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg tenker at god optikk er en investering, mens kamerahus er ferskvarer som en PC. Nikon kommer generelt bedre ut på kamerafronten enn Canon, også på DX. Nikon D7100 kom særdeles bra ut i tester.Ble vel brukt som referanse.

Fullformat gir større søkerbilde og større bildeutsnitt. Canon 6D mkll har noe jeg ikke liker, derfor venter jeg på mklll. 5D mklV koster for mye. Trenger nytt vidvinkelobjektiv og standardzoom. Må vente litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye optikk fra Canon? Hvis ikke hadde jeg alvorlig vurdert å "jump ship" Hvis ikke Canon og Nikon gjør noe drastisk snart er jeg redd de mister alvorlig mye kunder til Sony.... Driver selv å kjenner på (total gjeld) om jeg skal investere i et Sony A7 iii 

Du får vel ikke mer imponerende totalpakke i dag til den prisen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
13 timer siden, tshansen skrev:

Har du mye optikk fra Canon? Hvis ikke hadde jeg alvorlig vurdert å "jump ship" Hvis ikke Canon og Nikon gjør noe drastisk snart er jeg redd de mister alvorlig mye kunder til Sony.... Driver selv å kjenner på (total gjeld) om jeg skal investere i et Sony A7 iii 

Du får vel ikke mer imponerende totalpakke i dag til den prisen. 

Sony er knallbra. Har 4 objektiver. Sony har høye testscore. Jeg er ikke så fornøyd med Canon kamerahus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony har gjort ekstremt mye riktig med sine kamera de siste årene! Den nye sensoren, samt oppgraderingen av menyer, knappeoppsett, ergonomi og for ikke å snakke om optikken deres! De dribler rett og slett tunnel på Canon og Nikon som oppfører seg mye som Kodak og film i sin tid! 

Det eneste ankepunktet jeg personlig har med Sony er at de heller gir ut en ny modell enn å oppdatere den modellen som allerede er ute! Har selv fujifilm og det er vel strengt talt eneste selskapet som har forstått hvordan man skal følge opp kundene sine på de produktene som er solgt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tshansen skrev:

Sony har gjort ekstremt mye riktig med sine kamera de siste årene! Den nye sensoren, samt oppgraderingen av menyer, knappeoppsett, ergonomi og for ikke å snakke om optikken deres! De dribler rett og slett tunnel på Canon og Nikon som oppfører seg mye som Kodak og film i sin tid! 

Det eneste ankepunktet jeg personlig har med Sony er at de heller gir ut en ny modell enn å oppdatere den modellen som allerede er ute! Har selv fujifilm og det er vel strengt talt eneste selskapet som har forstått hvordan man skal følge opp kundene sine på de produktene som er solgt! 

Der er jeg helt uenig med deg, både Nikon og Canon har fordeler som Sony ikke er i nærheten av. Når det er sagt så slipper både Canon og Nikon sine speilløse fullformatsystemer i løpet av den kommende måneden. Nikon vil trolig lansere i forbindelse med sitt 100 års jubileum i slutten av måneden, Canon noe senere. Det er ryktet at de kommer til å lansere to kameraer hver, en konkurrent til Sony A7 III og en konkurrent til Sony A7R III.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Freebird skrev:

Der er jeg helt uenig med deg, både Nikon og Canon har fordeler som Sony ikke er i nærheten av. Når det er sagt så slipper både Canon og Nikon sine speilløse fullformatsystemer i løpet av den kommende måneden. Nikon vil trolig lansere i forbindelse med sitt 100 års jubileum i slutten av måneden, Canon noe senere. Det er ryktet at de kommer til å lansere to kameraer hver, en konkurrent til Sony A7 III og en konkurrent til Sony A7R III.

Det er lov å være uenig 😉 ja ryktene svirrer og jeg er veldig spent på hva de kommer med denne gangen! Gikk masse rykter angående EOS  5D mark IV også, men vil ikke si jeg er kjempeinponert over pakken de leverte den gangen! Foto er i voldsom utvikling å min mening er at de tviholder på det gamle! Men vi får se, jeg håper virkelig de smeller til med noe konkurransedyktig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2018 den 11.45, Turlyst skrev:

Har veldig lyst på dette objektivet med stabilisator, men det koster selv om det er på tilbud. Gode testomtaler også https://www.scandinavianphoto.no/produkt/1006386858/canon/ef-16-35mm-f-4l-is-usm-vidvinkelzoom-med-stabilisator 1012303.jpg?width=1024

Det finnes en f/2.8 versjon, som koster skjorta, dvs 22k. På min 60D blir 16-35 tilsvarende 25.6-56mm.

Hei!

16-35/4 er lite hensiktsmessig på en 60D etter min mening. Velg heller en 17-55/2.8. Du finner flere til en rimelig penge på bruktmarkedet.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=canon+ef+17-55

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det blir drøyt å lytte til harde utstyrstips rettet fra en person som hevder at jpeg kvalitet er godt nok, og at det nok blir enklere og enklere utstyr. Da kan jeg rett ut hevde at både interesse óg kunnskap er for lavt, og blir som så altfor mange tilsvarende, kun blendet av markedsføringspropaganda. Det er inget nytt, det er bare akkurat det samme tøvet, bare at det omhandler foto. 

Folk flest følger jo trender, og tenker at nytt er bra, og bare andre velger noe, så er det sannheten om at det er riktig. Svært naiv innstilling til livet i seg selv, og rett ut farlig vil nå jeg si.

Folk flest i disse dager ser bare den ene lovnaden etter den andre bli ramset opp i en eller annen spec-liste, og lar seg forføre og friste til å bli dratt med ut på bærtur for å si det mildt. Hvem som helst kan kaste inn funksjoner i et kamerahus, men det sier svært lite om hvor godt utstyret faktisk er, og om det i det hele tatt er nødvendig. Folk flest er desverre svært utstyrskåte, og jo mer speilløst det blir, jo mer og mer sikling blir det rundt om. Propagandaen fungerer desverre, da så mange bare svelger den rått. Åpne lommebok/mastercard og løp og kjøp for å imponere naboer og venner meg her og der, men personlige ferdigheter det tar vel også utstyret seg av, eller...

Personlig blir jeg direkte kvalm av å se hvor mange som velger minste motstands vei, og bedriver ren masse suggesjon over internett i alle foto kanaler. Flesteparten prater jo faktisk om video til utstyr tiltenkt å benyttes til foto, så det sier jo rimelig sterkt i fra, om mange menneskers personlige tvil til eget satsningsområde.

Personlig har jeg sett helt rå bilder, skapt med forgjengeren 6D, og selv langt enklere utstyr også. 5D MKIV kan også skape helt rå bilder, såklart med det rettet sinnet bak utstyret.

Folk flest kommer desverre til å benytte mest energi til å slå i hjel fototeknikk på innsiden av seg selv, og så sammen andre, for resten av sin egen levetid. Det er hva jeg ser over alt, og det viktigste av alt, blir fullstendig ignorert - FORTELLINGEN/BUDSKAPET.

Folk fleste dytter mest energi inn i teknisk babbel, i stede for å lære seg å uttrykke sine følelser gjennom en selv, og andres inspirasjoner. Alt jeg hører og ser rundt om, er ufattelige mengder feilinformasjon, hvert fall.

Endret av Freerider
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bilder, av historisk betydning er tatt med utstyr som er dårligere enn det "du" har i dag! JPEG er ikke noe mer enn en råfil som er behandlet av software i kamera. Å kan i mange tilfeller være godt nok. Det er mange som formidler budskap og bilder hvor kvalitet er langt fra viktigste faktor. Å jeg mener helt klart at jpeg er mer enn godt nok for mange. Men alt summer ned i hva du skal bruke bildene til. Hva er viktigst. Det er folk som løper rundt å tar alle sine bilder i Manuell å tror de er så mye bedre fotografer eller har så mye bedre peiling på utstyr enn andre. Se kommentarfeltene på dpreview? 

Det er forferdelig mange nyanser i fotoverden, å skal man bli tatt seriøst, må man ha evnen til å se styrkene til alle aspektene i foto :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tshansen said:

Alle bilder, av historisk betydning er tatt med utstyr som er dårligere enn det "du" har i dag! JPEG er ikke noe mer enn en råfil som er behandlet av software i kamera. Å kan i mange tilfeller være godt nok. Det er mange som formidler budskap og bilder hvor kvalitet er langt fra viktigste faktor. Å jeg mener helt klart at jpeg er mer enn godt nok for mange. Men alt summer ned i hva du skal bruke bildene til. Hva er viktigst. Det er folk som løper rundt å tar alle sine bilder i Manuell å tror de er så mye bedre fotografer eller har så mye bedre peiling på utstyr enn andre. Se kommentarfeltene på dpreview? 

Det er forferdelig mange nyanser i fotoverden, å skal man bli tatt seriøst, må man ha evnen til å se styrkene til alle aspektene i foto :-) 

Hei

Hva er dine egne meninger? Alt jeg ser sålangt startet med mye bastante meninger, og med én gang du blir utfordret på dem, så ble det svært ambivalent og mye usikkerhet gitt. Jeg har liksom sett det hele så ufattelig mange ganger nå, at det er inget nytt ved din skikkelse.

Så jeg får gjenta meg: Hva er dine egne meninger, som vil få andre til å kunne ta deg seriøst, for hvem som helst klarer da og ramse opp noen gloser som er tatt rett ut av løse luften. Det hele handler om å ta eierskap, og da nytter det ikke å peke finger hit og dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Freerider, kunne det være en idé å holde en litt hyggeligere tone? Du argumenterer mot stråmenn og kommer med karakteristikker av andre forumbrukere. Du vil at andre skal argumentere på en spesiell måte for at du skal ta dem seriøst. Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men vil si det samme til deg:  Flere vil ta deg og dine meninger seriøst dersom du klarer å komme med innlegg uten å rakke ned på andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Freerider skrev:

Hei

Hva er dine egne meninger? Alt jeg ser sålangt startet med mye bastante meninger, og med én gang du blir utfordret på dem, så ble det svært ambivalent og mye usikkerhet gitt. Jeg har liksom sett det hele så ufattelig mange ganger nå, at det er inget nytt ved din skikkelse.

Så jeg får gjenta meg: Hva er dine egne meninger, som vil få andre til å kunne ta deg seriøst, for hvem som helst klarer da og ramse opp noen gloser som er tatt rett ut av løse luften. Det hele handler om å ta eierskap, og da nytter det ikke å peke finger hit og dit.

At det var? mye bastante meninger? Hvor da? At jeg er spent på hva Canon og Nikon kommer med i sine spilløse alternativer? 

Jeg skjønner ikke helt hvilke meninger jeg har eller har hatt som du angriper? Du går ganske knallhardt ut med din kunnskap og hevder at de som mener annerledes enn deg har både mangel på kunnskap og interesse. Er kanskje verdt å nevne at flere virkelig store fotografer med mye kunnskap og erfaring på feltet bruker mer og mer jpeg, nettopp for at kamera gjør så god jobb med å "framkalle" råfilen :-) 

Hva vil du at jeg skal ta eierskap i? Hvilken finger peker jeg hit og dit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2018 den 11.25, Gjest Turlyst skrev:

Jeg tenker at god optikk er en investering, mens kamerahus er ferskvarer som en PC.

Njaaaaa..... Canon 5D mk II kom i 2008. Det er over 10 år siden.....


https://www.flickr.com/search/?user_id=45603889%40N03&sort=date-taken-desc&text=EOS 5D Mark II&view_all=1



Og jeg tipper jeg ødelegger vesentlig flere bilder enn det kamerahuset gjør....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Njaaaaa..... Canon 5D mk II kom i 2008. Det er over 10 år siden.....

Har samme kameraet, og et annet kamera som er ett år yngre. Nesten rart man får tatt noe som ligner på bilder med sånn steinalderteknologi :P 

Er noe eget med de gode gamke klassiske fullformatskamera'ene som 5D Classic og mkII :) :wub:

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.