Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Nova, silent cap-spm


ViktorS

Anbefalte innlegg

Skal bestille meg en Optimus Nova nå, som skal brukes i trangia-kjøkkenet mitt på vinterturer. Hvilket brensel anbefales på denne? 

Har liiite erfaring med slike brennere så må trene og teste hjemme før jeg tar med på tur:) tenker også å kjøpe silent cap til denne, og har forstått det slik at man kanskje må forvarme capen? Snu den opp med eller noe.

Og hvordan er det å bruke denne brenneren til å få litt varme i teltet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brenner kun alkylatbensin (4T - den uten tilsatt olje)  kjøpt på biltema. Eier en berniedawg silentcap til min, og har både forvarmet denne slik som vanlig forvarming gjøres og ved å snu toppen. Hvis trykket i bensinen er så høyt at det spruter opp i undersiden av cap-en så er det nok bedre å snu den før du fyrer på, men jeg har ofte brukt rødsprit som forvarming, eller latt bensinen sive sakte ut. Da får du normalt ikke problemer med forvarmingen. Rødsprit er litt greiere å forvarme med siden søl ikke lukter noe, og ikke er spesielt giftig (i små mengder), mens bensin er.

Silent cap anbefales, men det er ikke så lett å høre om det er fyr i brenneren hvis det blåser mye utenfor teltet. Jeg har uansett med meg den vanlige cap-en. Den veier jo sikkert ikke mer enn 5g.

Brenneren funker til å varme teltet, men 10s etter jeg slår av så blir jo det kaldt igjen i mitt telt. Jeg varmer bare teltet får å bli kvitt kondens. Jeg gidder aldri gjøre det for å holde varmen. Da sitter jeg heller i jervenduken og eller i soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og god jul:) må sjekke ut alkylatbensin, litt usikker på hvor jeg får kjøpt det. Har ikke så mye butikker å velge i her. 

Kjekt å kunne bruke det man har på flaska til å forvarme med,tenker jeg. Soter den mye den der alkylatbensin?

Ja, varmen sitter jo ikke lenge. Men greit å kunne ha litt varme mens man spiser, leser og som du sier for å tørke opp litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ViktorS skrev:

Takk for svar, og god jul:) må sjekke ut alkylatbensin, litt usikker på hvor jeg får kjøpt det. Har ikke så mye butikker å velge i her. 

Kjekt å kunne bruke det man har på flaska til å forvarme med,tenker jeg. Soter den mye den der alkylatbensin?

Ja, varmen sitter jo ikke lenge. Men greit å kunne ha litt varme mens man spiser, leser og som du sier for å tørke opp litt.

 

Soter ganske lite med alkylatbensin, også kalt renset bensin. Du får kjøpt det på veldig mange bensinstasjoner, jula, byggevarehandler, jernvare, xxl, etc. Pass bare på at du velger det som kalles 4 takts/4T/uten tilsatt olje. På XXL har de coleman fuel som jeg tror egentlig er nafta, men det kan brukes det og. 

IKKE bruk bilbensin. Det avgir veldig giftige gasser. Om du ikke får tak i 4-taktsbensin er det bedre å bruke parafin, og det får du nesten alltid tak i på bensinstasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.