Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakktur med tilløp til panikk...


Torgeir

Anbefalte innlegg

Det var en solrik søndag, dagen etter Bergen-Voss, og hviledag for beina. Dermed var padling den optimale aktiviteten, for en eller annen form for aktivitet måtte det bli. Ikke så mange slike dager i Bergen.

Det begynte som en fin padletur på Nordåsvatnet, fra Skjoldbukta mot Straume. Her er det en solid tidevannsstrøm under Straume bru, og jeg la merke til at den gikk innover da jeg passerte på vei for å hente kajakk. Planen var å padle ut der, men først en tur inn en annen strøm til Sælevatnet nederst i Fyllingsdalen. Her er det en smal kanal, og strømmen var passe stri innover. Jeg styrte og korrigerte så godt jeg kunne, og kom greit gjennom. Men jeg skulle tilbake... Etter en padlerunde i Sælevatnet prøvde jeg meg, og med korte tak med åra på høykant kom jeg meg gjennom. Dagens første utfordring overstått.

Jeg nærmet meg Straume bru. Det var ingen synlig strøm på innsiden av brua lengre, og jeg tenkte at tidevannet var på topp, altså ingen strøm. Jeg tok feil, strømmen hadde snudd. Oppdaget det ikke før jeg hadde rundet en molo i innløpet, og strømmen grep fatt i båten! I bukta nedenfor kom en 30-fots båt med full fart inn mot strømmen... Jeg prøvde febrilsk å styre over i ett av sideløpene (3 løp under brua), men hadde ikke en sjanse. Suste nedover i hovedløpet. Båtføreren så hva som skjedde og tok en brå U-sving i bukta. Jeg kom gjennom strømmen og padlet ut til siden, lettere skamfull. Burde ha visst bedre...

Neste etappe gikk rundt Knappen mot Haakonsvern. Mye bølger i alle retninger der. Litt vind på Grimstadfjorden gjorde sitt, kombinert med mye båttrafikk i alle retninger. I tillegg er det bratte fjellvegger ved Knappen, slik at bølgene slår tilbake. Det var bare morsomt. Bølgene slo over dekk, men det var ingen problemer med stabiliteten. Ved Haakonsvern lå landets nyeste stolthet ved kai, var det ikke Fritjof Nansen den het..? Sammen med en drøss andre grå båter med store nummer på baugen. Det ble en liten rast på stranda tvers over for Haakonsvern, før dagens tredje utfordring.

Jeg skulle inn Hetlevikstraumen til Loddefjord. Denne så greiere ut, med god bredde og flatt vann. Men strømmen var stri likevel. Jeg padlet hardt, men kom bare såvidt fremover. En fyr sto i hagen sin og så på. "Pass deg for båtene", sa han. Jeg så ingen båter der og da, så jeg kavet meg videre oppover. Kom meg gjennom her også, og fra vannet så jeg nesten helt hjem (så naboblokka). Like etter kom det 3 båter i full fart opp strømmen, og jeg var glad jeg ikke ver der da. Jeg skulle tilbake, men det var ikke noe problem. Fra innløpet har man full oversikt over hele strømmen, og turen ned var unnagjort på ett minutt.

Ute på fjorden igjen hadde bølgehøyden økt en del. Sikkert ettermiddagsbrisen sin feil/fortjeneste. Det ble bare enda morsommere enn sist... "Bring it on, baby!!", tenkte jeg. Enkelte bølger hadde hvite topper nå, og de skyllet inn på spruttrekket. Deilig. Dette nærmer seg det gode liv, alle bekymringer var borte. Bare meg og naturkreftene... Og litt musikk i ørene (mp3-spiller).

Jeg var tilbake ved Straume bru. Her kom dagens ultimate utfordring. Jeg måtte opp strømmen igjen, for bilen var jo parkert på motsatt side av Nordåsvatnet. Hovedstrømmen var stri som bare faen, og den gikk over i store bølger i bukta nedenfor. Motorbåtene lå i kø nedenfor, og en etter en tok de fart og raste opp strømmen. Det så ikke noe fristende ut, særlig ikke med så stor trafikk. Visste ikke engang om det var mulig å ta seg opp med kajakk. Jeg bestemte meg for å prøve ett av de to sideløpene, for jeg ville ikke hindre båttrafikken igjen. Krysset over bukta mellom båtene og siktet på midtre løp. Noen bølger her også, men selve strømmen så "snillere" ut. En kar på land fulgte forventningsfullt med på det som skulle skje, og han fikk seg sikkert et bra show... Jeg begynte på strømmen, og padlet over bølgetoppene. Videre ble vannhastigheten større. Åra gikk i 110, vannspruten sto, og det gikk bare såvidt fremover. Jeg ga alt, og sto omtrent i ro! Strømmen rev og slet i båten, men ved hjelp av roret klarte jeg å holde noenlunde stø kurs. Å slippe seg bakover var ikke noe alternativ; da ville båten snu seg på tvers og jeg ville gå rundt pga. landkjenning eller bølger... Jeg forberedte meg mentalt på det siste, men så løsnet det. En liten grunne midt i strømmen ga "ly", og jeg fikk en liten pause. Så var det på'an igjen, men her var strømmen litt svakere og vannet dypere. Noen skikkelige tak gjorde nytten, og jeg var forbi brua. Men strømmen går sammen i ett løp innenfor, så det ble litt mer febrilsk padling i hovedløpet før jeg endelig var inne i Nordåsvatnet igjen. Ahh... Deilig å bare ligge i ro og ta seg inn igjen. Så gjensto bare sjarmøretappen tilbake til Skjoldbukta, forbi flere badeplasser fulle av bikinidamer...

En deilig dag på sjøen! Godt å se at det finnes utfordringer på sjøen også, men det blir nok lenge til neste gang jeg prøver å padle motstrøms ved Straume bru. Men til høsten blir det helt sikkert turer til Sotra for å leke i havdønningene, jeg er definitivt ikke redd for bølger lengre ;)

post-9-133474421853_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har i alle fall funnet ut at det er kjedelig å padle havkajakk på flatt vann, i alle fall hvis det ikke er noe interessant å se på langs breddene. Smale kanaler og snille vassdrag er fint, men det morsomme er store bølger. Blir litt som forskjellen på en tur på T-merket dalasti mot tinderangling på smale egger :) Det "neste" for min del blir vel elvepadling, men ikke før til neste år (vurderer "Try it" under ekstremsportveko på Voss, var desverre fullt i år).

Tom, tror ikke jeg ville ha haiket. Måtte i såfall ha hoppet ombord i båten og tatt kajakken på slep, ville ikke ha sittet oppi der bak en båt i 20 knop opp strømmen... Hadde garantert gått rundt :)

Gleder meg til å padle i Luster i helga, og håper på litt solgangsbris med flotte ettermiddagsbølger :)

post-9-133474422682_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.