Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Tips til guidet tur.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt å leie fjellfører og ta en ordentlig topptur til neste sommer. Da tenkte jeg å spørre om hvilken tur jeg skulle gå for, som gir en fin (skummel) opplevelse. Jeg er en mann, 62 år, i vanlig god form og trener jevnt. Vant til å vere ute. Jeg har ingen erfaring med klatring,(har rappellert litt) men jeg tåler høyder og stoler på utstyret. Så er det noen som kan anbefale en slik tur ville det vere fint. Fortrinnsvis Jotunheimen men også andre plasser er interessante. 

Endret av Tor Bråten
Viktig opplysning
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jotunheimen arrangement. Jeg var på en ukes tur med de. Behagelige, hyggelige og balanserte trøndere som guider i så klart Jotunheimen. 

Jeg er i hvert fall veldig fornøyd. De ga meg all den trygghet jeg trengte for å få noen helt fantastiske dager i steinrøysa. 

Uranostraversen er jo enkel å klatre og kjekt at man kan gå isbre tilbake. Falketind har flere ruter opp. Ellers er det jo et hav av tinder å bestige der. 

Jeg valgte guidet tur fremfor å gå med bekjente, og gjør det glatt igjen. Føles tryggere rett og slett. De er jo der for meg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av AlieH
      Har noen av dere gått alternativet øst fra Rauddalsbandet fra Leirvassbu til Olabsbu? I Til Fots i Norge står det at det finnes bratt snøfonn ved Rauddalsbandet, og at det finnes et slakere vei øst fra bandet. Vi syntes det var veldig skummelt å måtte gå over den bratte delen, og vil gjøre samme tur neste år men unngå dette. Vet noen om alternativet følger den blåmerkete vinterstien på kartene, eller har noen kanskje en gpx fil som viser alternativet? Alternativet er ikke merket, og vi vil gjerne vete presist hvor stien er.

• Av Dr. Engelvoorn
      Vi skal gå Store Knutsholstinden, og hadde egentlig tenkt oss en travers over Knutseggen eller Nørdre/Nestnørdre, mot Store og muligens videre og ned ved Vestre Leirungstind, der vi omgår all teknisk klatring, da vi ikke tar med tau eller annet utstyr. Men kan man komme seg trygt fra Midtre til Store å sikre med tau? Jeg ser flere rapporter her inne fra folk som har klatret forsiktig, alene, uten tau. Men min turkamerat er ikke overbevist.    
    • Av naturogfoto
      For an lang tid tilbake la jeg inn en bildeserie av en tur jeg hadde høsten 2016. Nå er den gjort om til en sammensetning av bilder og video med musikk til.
      Enjoy!

• Av LarsNæss
      Hei.
      Er det noen som har noen bemerkninger i forhold til denne ruten - eventuelt et alternativ på en eller flere av strekkene som gjør turen bedre? Planlagt rute er Fondsbu - Olavsbu via Skogadalen - Skogadalsbøen via Sløtafjellet - Fondsbu.
      Den må gås på tre dager og er planlagt fra førstkommende lørdag. Kjøring hjemmefra (Fredrikstad) kl. 06 og start fra Fondsbu ca. kl. 13. Kjøring hjem fra Fondsbu etter retur fra Skogadalsbøen mandag ettermiddag/kveld.
      Den eneste av de tre hyttene jeg har vært på før er Skogadalsbøen, men da kom jeg fra Fannaråkhytta og gikk videre til Sognefjellshytta.
    • Av Fjellskald
      Ja hvor burde vi gå.. Ikke kan den være for krevende og ei heller vare alt for lenge. Etter å ha tenkt meg nøye om så jeg det som en berikende tur å først dra til Eidsbugarden og la henne oppleve Utsikten. Det er en flott tur som ikke krever for mye. Viste seg dog at den ikke burde vart lenger. Det var en sliten skjønt fornøyd dame som nøt utsikten der oppe. Så gikk bilturen neste dag til bessheim hvor planen var at hun skulle oppleve litt av den utsikten man får ved å gå opp fjellene ved gjendesheim.. Og Gjendehøe er en passende tur, og denne nøt hun veldig. Utsikten innover gjendevannet ble en suksess og vi satt lenge og nøt det før man så gikk ryggen til ende.. 
      Påfølgende dag var planen å gå over Mefjellet og ende opp på Kongsliknuppen (som har en fantastisk utsikt innover bygdinvannet og fjellene i den retning). Men regnet kom og varte hele dagen. Det ble til at jeg gikk en liten dagstur alene hvorpå en joggetur, mens hun slappet av inne. Å ha med joggesko angret jeg ikke på. Var deilig å jogge seg sliten dagene som inneholdt biltur eller fjelltur som ble avlyst grunnet været. Og så fant jeg fine steder å jogge som jeg senere vil ha nytte av. 
      Om noen skulle ha med en eldre på tur i jotuneheimen, eller en uttrent venn du skal introdusere fjelltur for, så kanskje dette var til inspirasjon:-) Det ble nå ihvertfall akkurat slik jeg håpet på, en overkommelig og berikende tur for en dame på 80
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.