Gå til innhold
  • Bli medlem

Camp langs Femunden


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei.

Planen er som nevnt i anna post å ta med fruen og vår da ni måneder gamle sønn på telttur i sommer. Vi tenker Engerdal/Femund/Isteren - området. En av planene er en kanotur på Sølnessjøen eller Isteren. Men vi legger opp til flere alternative planer om det skulle vise seg at kano blir vanskelig.

Jeg har derfor tenkt på følgende alternativ. Vi tar Femund 2 til foreksempel Røa/Røsanden og derfra går vi en en til to km sørover og nordover. Satser da på å finne en ok plass å slå opp basecamp, og heller ta en del dagsturer derfra. Så når vi er lei tar vi ferga tilbake. Desto mer jeg tenker på dette alternativet desto mer frister det. Vi legger ikke opp til å gå langt siden det blir en del ekstrautstyr når vi har med guttungen...

Noen som vet om campeforholdene langs Femund i det området? Vi risikerer kanskje at det er veldig folksomt? På kartet ser Granbekkodden nord for Røa fristende ut....

Alle forslag taes imot med stormende jubel:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutes ago, Anders Eriksen said:

Vi tar Femund 2 til foreksempel Røa/Røsanden og derfra går vi en en til to km sørover og nordover.

Sør og nord? Ender opp på samme plass da? :P 

Har du tenkt å campe rett ved Femund da? Jeg rastet ved ei strand kort gange rett nord fra Haugen. Burde være mulig med dagsturer til en del flotte områder. Dere kan nå Roasten, Røvolltjønnan og flere andre områder østover. Noen vafler ved Svukuriset er vel heller ikke å forakte. Området her er utenfor de røde T-ene, men også rett ved Femund da...

IMG_4259.thumb.JPG.ab65f3c948b4705afaa453d07b4a8d40.JPG

5941554f9c40e_ScreenShot2017-06-14at17_21_41.thumb.png.17d28612be965694d264e8bba7a5eebd.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte fine strandstrekninger langs Femunden sør for Røa, men også en del partier med mye stor stein og mindre gode leirforhold. Jeg har kun ankommet strendene sjøveien, så jeg kan ikke si noe om forholdene for fottur.

Nord om Røa er både selve Røsanden og Granbekkodden ok muligheter. Husk bare på at Røa er så pass stor her at kryssing nok må foregå på broa som er en knapp km oppover. Fra brygga til Granbekkodden blir det da ca 3 km å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Thomas E skrev:

Sør og nord? Ender opp på samme plass da? :P 

Har du tenkt å campe rett ved Femund da? Jeg rastet ved ei strand kort gange rett nord fra Haugen. Burde være mulig med dagsturer til en del flotte områder. Dere kan nå Roasten, Røvolltjønnan og flere andre områder østover. Noen vafler ved Svukuriset er vel heller ikke å forakte. Området her er utenfor de røde T-ene, men også rett ved Femund da...

IMG_4259.thumb.JPG.ab65f3c948b4705afaa453d07b4a8d40.JPG

5941554f9c40e_ScreenShot2017-06-14at17_21_41.thumb.png.17d28612be965694d264e8bba7a5eebd.png

Haha.. Navigering er ikke min sterke side som du sikkert skjønner:)

Så lenge det er lett tilgjengelig og med fiskemuligheter trenger det ikke å være med Femund, men tenkte det var greit så har vi ferga nært når vi skal ta turen hjemover. Forslaget kort gange fra Haugen virker lovende og vafler ved Svukuriset frister alltid... Skal studere det nærmere på kartet.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gisle Uren skrev:

Det er enkelte fine strandstrekninger langs Femunden sør for Røa, men også en del partier med mye stor stein og mindre gode leirforhold. Jeg har kun ankommet strendene sjøveien, så jeg kan ikke si noe om forholdene for fottur.

Nord om Røa er både selve Røsanden og Granbekkodden ok muligheter. Husk bare på at Røa er så pass stor her at kryssing nok må foregå på broa som er en knapp km oppover. Fra brygga til Granbekkodden blir det da ca 3 km å gå.

Takk for svar.

Ja vi legger ikke opp til noen elvekryssing, så det blir å gå over broa. 3 km er jo helt innafor. Jeg må muligens gå to to ganger for å få med alt utstyret. Men det skal vel gå, selv om tur-formen har blitt dårligere de siste månedene...:) Ser for meg at det nok er en del mer trafikk på Røsanden enn Granbekkodden? Kanskje mulig å ta båt-taxi til Granbekkodden også om vi skulle føle oss litt late?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlet nå for 14 dager siden fra Synnervika til Røa. Enkelte områder er såklart noe ulendt, men vil ikke tror at å forflytte seg en par kilometer nord for Røa med mye oppakning og en liten en skal være noe problem. Flere fine leirplasser er det også. Fint der Granbekken renner ut i Femunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2017 den 12.11, Kristoffer Eide skrev:

Padlet nå for 14 dager siden fra Synnervika til Røa. Enkelte områder er såklart noe ulendt, men vil ikke tror at å forflytte seg en par kilometer nord for Røa med mye oppakning og en liten en skal være noe problem. Flere fine leirplasser er det også. Fint der Granbekken renner ut i Femunden.

Høres supert ut. Tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.