Jump to content
IGNORED

Vital del på gammel Beretta hagle

arefossaa
 Share

Recommended Posts

Hei,

har kommet i en situasjon hvor jeg muligens skal arve en fin gammel hagle i god stand:

Sort: Beretta, 16 kaliber, enkelt løp, sist kjøpt 1966.

Jeg har ikke et stort våpenskap tilgjengelig per nå, så jeg tenker det kunne holde å låse inn vital del. Problemet er at denne sorten hagle er det ikke mulig å demontere pipe eller kolbe. Det er dog mulig å enkelt fjerne mekanismen som åpner og spenner våpenet og tennstiften, som gjør den ubrukelig. Ville dette fungert som et "gyldig avvik" fra definisjonen av vital del?

Haglen er av denne typen: http://www.thefirearmblog.com/blog/2009/10/27/guest-post-the-beretta-folding-shotgun/

Annonse

På de fleste brekkvåpen uten hane eller oppspenner så får man ikke spent slagfjærene uten forskjefte.
Men tviler på at det holder i dette tilfellet.
Uansett så må hagla omregistreres når du arver den (regner med at den ikke er registrert)
Og da vil du stå oppført som våpeneier og kan bli kontrolert.
Og da bør man ha våpen innlåst i godkjent skap.

• Like 1

3 minutter siden, tubbs skrev:

På de fleste brekkvåpen uten hane eller oppspenner så får man ikke spent slagfjærene uten forskjefte.
Men tviler på at det holder i dette tilfellet.
Uansett så må hagla omregistreres når du arver den (regner med at den ikke er registrert)
Og da vil du stå oppført som våpeneier og kan bli kontrolert.
Og da bør man ha våpen innlåst i godkjent skap.

Må nok på sikt gå til innkjøp av større skap ja, men funderte på hvilke alternativer jeg hadde.

Den skal naturligvis registreres :).

Takk for lynkjapt svar!

• Like 1

Jeg skal ikke garantere at det er slik på våpen man arver, men jeg tenker du blir spurt om våpenskap når du tar kontakt for å omregistrere den. Kan sikkert variere fra politidistrikt til politidistrikt men jeg måtte vedlegge bilder av våpenskap med serienummer og det hele når jeg sendte våpensøknad. 

• Like 1