Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Bindinger for lettere ski uten stålpinner?

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som vet om det noen plasser i verden finnes bindinger for lettere ski (typisk markasi) uten stålpinner i fronten?

Begynner å bli rimelig lei av å banke sko og bindinger fri for snø hver gang det stoppes, men har aldri sett andre typer bindinger noen plasser (vet det finnes 75 mm til tykkere ski).

Eventuelt om det finnes noen som selger tåkapper til slike skisko?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det virkelig verdt et forsøk å bytte til et bindingssystem som du risikerer har dårligere gåegenskaper etter at du har fått på deg skia, fordi det pakker seg snø innimellom pinnen på skoa?

Jeg ville prøvd en liten dæsj med silikonspray på tuppen av skoa først :-)

Har du automatiske bindinger, skrot de og sett på en manuell. 

Har du skøytebinding av gammel type, dvs flexen er dobbel (gummitrekkspill foran og gummiklump under skoen). Fjern gummiklumpen eller bytt til klassisk flex (Xelerator har komplett flex). En skøytebinding er værre å få på enn en klassisk.

Som regel hjelper det med kun å sparke litt midt på bindingsplata for å fjerne snøen på skoen, før du prøver å sette den i bindingen. Eller ha en liten lommekniv i lomma til å pirke med.

Går mye på ski av alle varianter, men snø på skoen har aldri irritert vettet av meg såpass at jeg har vurdert drastiske tiltak :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine første BC sko var fra Alpina, de hadde en plastlignende såle som snø og is lett festet seg til.

Jeg hadde mange plundrestunder med skistavpigg og annet verktøy for å få på meg skiene på mine isfisketurer, skoene var også håpløst glatte.

Med mine Crispi Stetind er problemene ubetydelig, har også manuelle bindinger som renses og lukkes når jeg har tatt dem av.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tør våge påstanden at det ikke fins bindinger til lette ski uten "stålpinne". Den der Haganbindingen er kun for å labbe med på brede ski som ikke går i ei løype. Vanlig fraspark vil ikke være mulig. Sett de på et par vanlige ski, og skoen vil skrape i kanten på løypa.. 

Gode råd her om silikon osv. Det er ikke så stort problem. Ha evt en lite skrutrekker i lomma til å pirke ut med..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Lompa skrev:

Tør våge påstanden at det ikke fins bindinger til lette ski uten "stålpinne". Den der Haganbindingen er kun for å labbe med på brede ski som ikke går i ei løype. Vanlig fraspark vil ikke være mulig. Sett de på et par vanlige ski, og skoen vil skrape i kanten på løypa.. 

Gode råd her om silikon osv. Det er ikke så stort problem. Ha evt en lite skrutrekker i lomma til å pirke ut med..

I "gamle dager" starta unger skikarrieren sin med sk. balatabindinger, noe lignende Haganbindingene.. Sjelden har noe vært like drepende for skigleden.

Jeg er helt klart fan av stålpinne-bindinger. Vil faktisk påstå at de kan konkurrere med 75mm bindinger under de fleste forhold, det er skiferdigheten til den som står på skia som avgjør hvor vanskelige bakker / føreforhold  en behersker.

Skotuppen fram og opp, et par raske slag med skistaven gjør som regel susen for å få på seg skia med NNN / Salomon bindinger.. Kan bli farlig dyrt med karbonstaver, men har du stålstaver går det helt greit.

EirikW

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Laulau
      Hei, kjøpte gamle ski med Riva 3-binding til en billig penge. Var egentlig bare ute etter ei god binding til å gå og stå på ski i. Tenkte å ta av denne bindinga for å kunne sette dem på andre ski, men bindinga er ikke til å rikke. Skruene sitter bom fast, og jeg antar da at de er lim. Hvordan kan jeg gå fram for å få dem av?
    • Av JFB
      Jeg er ingen reser på ski og heller ingen sterke ambisjoner om å bli det, men liker å være på tur. Særlig snørekjøring med en eller to hunder. Med hunder som trekker blir også bremsing mye hardere og venstrebeinet funker ikke optimalt (pga prolaps for noen år tilbake, men trener og blir sakte bedre😉). 184 høy, 95kg. Hundekjøring sliter på utstyret. Bruker idag skøytestøvler for bedre ankelstøtte.
      Med tanke på at jeg har hunder som trekker, litt ustø ploging, kjører noe med pulk og har lyst til å gå både i og utenfor sporet lurer jeg på følgende teori. 

Hva med å ha NNN BC Manuell på alle skia. 
      - Hverdags-ski til sporet, lette korte med BC bindinger
      - Fjellski/Jaktski uten stålkanter,
      Kjører jeg med pulk blir jeg stående mye bak pulken og bremse.
      På denne måten «tror» jeg at jeg kan få bedre kontroll på ploging og når jeg er på fjellet utenfor sporet har jeg hverdagsskia i backup i pulken (pulken er på 188 cm). Dersom jeg ender med 2 par støvler noen lette og noen større kan man også bytte disse lettere etter forholdene og ha tørt skift på overnattingsturer.
      Setter pris på synspunkter til ideen. Innspill til egnede ski, støvler og lengder er også topp. Tenker å anvende Finn.no i min søken etter utstyret for å spare penger. 
    • Av tshansen
      Hallaien godtfolk.... 
      Jeg har prøvd å lese meg litt fram på nettet, uten den helt store suksessen. Jeg får litt inntrykk av at mange av diskusjonene rundt fjellski er på samme måte som diverse foto diskusjoner. Hvilket fotoapparat skal man velge  
      Jeg er 2 meter høy, veier 105 kilo, bruker 48 i skonummer (alfa) og trenger litt alt mulig ski egentlig. Det blir nok i all hovedsak brukt til tur i fjellet/vidde, men vil også kunne ha muligheten til å gå i preppa løyper (må ikke være i spor) for småen sin del. Også tenker jeg litt på at det hadde vært ålreit å kunne renne med de også. Om småen vil ha seg en tur i slalombakken, så kan jeg renne litt telemark (på gamlemåten) la med han. Det er vel som med mye annet, man kan ikke få alt i en å samme ski. Men finnes det noe der ute som kan fylle store deler av ønskene mine? 
      Jeg har fått anbefalt Åsnes ski tidligere, men det så mye snakk om spenn, bredde, 75 ett eller anna, å jeg må ærlig innrømme at jeg har lite eller ingen peiling. Noen som tar på seg jobben å viser meg litt i riktig retning? 
      PS! Alfa skoene passer veldig godt til mine føtter, men jeg ser at eneste skoene de har i str 48 er med slik NC binding eller hva det heter? Er det noe minus?pluss? 
      På forhånd, takk for alle svar  
      Edit: Finner jeg gleden i det, er det ikke umulig at det blir pulk og pulktur framover også.
    • Av Maasly
      HJELP

Jeg sliter med å forstår hvordan jeg kan skru av (remount) ett par Rottefella NNN BC auto bindinger. De står på ett par gamle ski (5 år gamle) som skal kastes, men bindingene virker helt ok. 

Jeg har funnet de to skruene under "gummi-beskyttelsen" ved innklikk, men sliter med å "finne" de gjenværende skuer. Antar det er nokså lett når en vet hvordan, men siden jeg ikke vet dette trenger jeg hjelp.

Håper noen her inne har tips eller bruksanvisninger/ linker de kan dele
    • Av Magávi
      Hei fjellfolk!

Jeg vil gjerne høre om noen her har personlige erfaringer med Voile 3-pin Cable eller Rottefella Chilli som binding på fjellski til både flatmark og nedkjøringer.

Det jeg lurer mest på er:
      - Hvordan er voile-ene og chilli-ene forskjellig i bruk
                   - i nedkjøringene?
                   - til å gå på flatene/oppover?
                   - i brukervennlighet ved av- & påtagning?
      - Hvilken har enklest vedlikehold om noe går galt på tur/hvilken er det minst sjanse for at noe går galt med?

Saken er at jeg har Åsnes Cecilie Skog ski med vanlig Rottefella Super Telemark (75 mm) binding og Varg Morgedal sko. Jeg hadde tenkt til å bytte ut dette for å få en løsning som er litt stødigere til nedoverbakkene og telemarksvinger. Så fikk jeg et tips om å holde på skiene, som tross alt egentlig burde være gode ski til min bruk, og heller bytte ut bindingene. Hovedbruken min er flerdagers turer med sekk i både flatt og skiftende terreng, men hvor vi tar av sekkene når vi kan og tar en tur oppom en topp eller to. Nå vil jeg altså ha litt mer stødighet, men fortsatt ikke noe som tar gleden ut av skigåinga. Hva tror dere om denne planen?

I utgangspunktet er jeg mest interessert i å høre om bindingene, men jeg vurderer også å bytte ut skoene med f. eks. Varg Skavl eller Varg Polar. Bakgrunnen for det er å kunne kjøpe meg litt større str. siden jeg har et økende problem med kalde tær, men jeg tenker også at det kunne bidra litt til stødigheten. Bare det ikke blir for stivt eller tungt i forhold til hva jeg kan få ut av skiene uansett? Har dere eventuelt andre gode sko å anbefale som kan være gode å gå med og bidra til stødigheten?

Takk på forhånd!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.