Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur i Rondane i begynnelsen av Juni


MacYven

Rondane Vs Femund  

11 stemmer

  1. 1. Rondane Vs Femund

    • Rondane
      8
    • Femund
      4


Anbefalte innlegg

Heisann

Hadde tenkt meg en tur til fots i Rondane i begynnelsen av Juni (Pinsehelgen).

Er det noen som vet noe om hvordan snøen er i Rondane....

Er det det mulig med toppturer til fots?

Har tenkt en alternativ tur i Femundsmarka men hadde håpt på en god fjelltur som innledning til sommeren.....

Ett helt år siden sist fjelltur....kribler i kroppen.

Men sånn er det når man flytter fra fjellstrøkene på vestlandet til de flate marker ved Oslo... :D

Tar med glede imot tips og råd ang Rondane/Femund......

:D Avstemningen er bare for morro....går ikke ann å sammenligne det ene stedet med det andre........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av snøen smeltet i varmen vi nylig hadde, men nå er det jo en helt annen temperatur igjen og nedbøren som er meldt framover skal være hvit i fjellet. Spørs hvor lenge den kjølige værtypen holder seg nå...

Jeg har hatt toppturer i Rondane både 8. og 9. juni uten å gå noe særlig på snø. I 2003 var vi på Veslesmeden 8. juni, og gikk et kort stykke i råtten snø oppover Rondhalsen. Ellers bart. Lå mest snø vest i Rondane. Området Digerronden - Høgronden var nærmest snøfritt. Opp mot Rondhalsen og topp 1871 så det slik ut i 2003:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1730

I 1996 gikk vi runden Dørålseter - Midtronden - Digerronden - Dørålseter den 9. juni. Også da uten å gå nevneverdig på snø. Snø kan forøvrig være veldig kjekt det, særlig i nedoverbakker. Problemet så tidlig på sommeren er at den ofte kan være råtten og ikke har fått sunket skikkelig sammen.

Det er klart at andre år har det vært langt mer snø på den tiden, men det er altså fint mulig å gå toppturer så tidlig som du ønsker. De 2 gangene jeg var så tidlig i Rondane visste jeg at det hadde blitt tidlig bart. :D

Legger ved et bilde til fra turen til Veslesmeden i 2003 for å vise hvordan forholdene kan være tidlig i juni:

post-42-133474419071_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.