Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur i Breheimen


Vidar

Anbefalte innlegg

:D 4. - 7. mai 2006 hadde alle høytrykk samlet seg over sør Norge. Flaks at vårskituren var booket da! Vi pakket teltene ved Sota seter og la i vei til fots oppover lia mot Holåbretinder først nærmere 11. Sola varmet skikkelig i motbakken og svetten rant, men ovenfor skogen kom en kald vind som fjernet shorts-faktoren. Vi la ruta mot over Grøntjønna - sør for Ytre Gjelhøi, parkerte sekkene ved Midtre Holåtind, besøkte så Austre-Midtre-Vestre før vi stod ned breen mot Trulsbu. Hytta er flott - anbefales.

Neste dag gikk vi bratt opp mot Hestbrepiggene. Da jeg manglet bare Store og toppunktet 2131 gikk jeg veldig rolig mot 2143 mens de andre gikk opp på Vestraste og Vestre. Godt jeg hadde med liggeunderlaget slik at jeg kunne legge meg ned og nyte solvarmen :D Hadde fra sist bestemt meg for å droppe ryggen ut til Store, valgte derfor å gå over breen fra like vest for Austre. Returen la vi ned Heimste Breen - nedkjøringen gikk raskt og fint. Men nede i dalen møtte vi dønn råtten snø :( , og turen de 11 km inn dalen ble vanvittig tung (4 timer :) ) Motiverte skallen med tanker om fenalår, jægermeister og budeier for å holde ut tråkkinga! Nådde hytta 11 på kvelden. Neste dag ble derfor retur til Sota uten at Tverrådalskyrkja engang ble vurdert. Været var supert, så kvelden ble tilbrakt rundt bålet før vi køyet i og rundt teltet. Søndag tok vi en snartur i klatrefeltet ved Lom - her var det full sommer og over 20 grader!

Få dager senere tok jeg en solo-tur fra Skjåk på Lomseggen og Moldurhøi. Varmen siste uka hadde tydelig tæret på snøen - skia ble båret fra 500 meter til 1150, derfra lå snøen kun i bekkedrag opp til 1600. Høyere opp var det mer snø, ja til og men noen cm tørr nysnø oppe på skaren. Se http://www.bergtatt.net/turer/2000m/050528_storivilen/main.htm for detaljer om ruta. Sommervarmen fra en uke siden manglet fullstendig nå!

OBS: La inn bildene i feil rekkefølge - så begynn nederst

post-252-133474418827_thumb.jpg

post-252-133474418838_thumb.jpg

post-252-133474418849_thumb.jpg

post-252-133474418861_thumb.jpg

post-252-133474418875_thumb.jpg

post-252-133474418889_thumb.jpg

post-252-133474418904_thumb.jpg

post-252-133474418918_thumb.jpg

post-252-13347441893_thumb.jpg

post-252-133474418946_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Neste dag gikk vi bratt opp mot Hestbrepiggene... Hadde fra sist bestemt meg for å droppe ryggen ut til Store, valgte derfor å gå over breen fra like vest for Austre. Returen la vi ned Heimste Breen...

Vet ikke om jeg forstår deg rett, men du gikk altså over breen fra Store til M1/2160, og så videre til M2/2143..?

Eller i motsatt retning, fra M1/2160 til Store?

I så fall, gikk du opp/ned til breen over skavlekanten fra bandet mellom M1og Ø2/2132?

Oppe fra Store så jeg skispor nede på breen , men fant ikke ut hvor de kom ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik,

Jeg gikk Trulsbu-2143 - 2160 - ryggen videre til 300 meter før 2132. Inntil fjellet der var det en passasje som var mye snillere enn den bratte skavelen ellers ned mot Heimste Breen. Vi gikk rett over breen og til fots opp mellom 2131 og 2172.

Leser at du tidligere har hatt dårlig vær i området - jeg hadde minst like godt vær sist jeg var her. Gikk da dagstur fra Netosætri til Høgset og plukket toppene sør-vestover. Satte dengang pers i solforbrenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.