Gå til innhold
  • Bli medlem

Under åpen himmel i Malvikmarka


mattis

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvordan er det egentlig å tenne bål nå for tiden? Var på tur omtrent i samme område fre-søn, men var litt usikker på om det generelt er lovlig å tenne bål til tross for åpen-ild-forbud etc. Overnattet forresten på en liten øy så det hadde uansett bare blitt en lokal skogbrann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppe på Fevollberga(Leistadåsen) i dag formiddag i forbindelse med "Til Topps"-aksjonen. Var ikke stort å skryte av, ikke mye til topp, men en grei timestur fra bilen og tilbake.

Men på veien tilbake valgte jeg å kjøre veien via Bostad over til Jonsvannet. Og her dukket det opp en verden som for meg har vært ukjent helt til nå. Flott natur med daler og skogkledde åser, og ikke minst, en rekke idylliske småvann. Dette må utforskes nærmere!

Og godværet fortsetter, steikende sol også i dag. Vi er heldige som kan komme oss opp i marka på "no time" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på veien tilbake valgte jeg å kjøre veien via Bostad over til Jonsvannet. Og her dukket det opp en verden som for meg har vært ukjent helt til nå. Flott natur med daler og skogkledde åser, og ikke minst, en rekke idylliske småvann. Dette må utforskes nærmere!

Jeg hadde faktisk en sykkeltur over her for første gang selv i forrige uke, og ble akkurat like overrasket som deg :D Et flott skogområde som jeg aldri har vært i før, så det ligger nok an til en fisketur inn hit i løpet av våren. Mange fine grusveger for fine sykkelrunder er det også.

Har også tenkt til å prøve å få med meg alle "til topps-toppene" i år. Fablet en liten stund med tanken om å ta alle på én dag med løping og sykling/gåing, men toppen i Brungmarka ødela litt.. Må i tilfelle starte fra Brøttem, tror jeg.

Hvordan er det egentlig å tenne bål nå for tiden?

Det er vel strengt tatt forbudt mellom 15.april og 15.september, jeg er klar over det. Det er mulig egoistisk å tenne bål for stemningens skyld, men hvis man bruker huet litt, så er det svært lite sannsynlig at man fyrer opp en skog.

- Hell vann rundt bålet før du fyrer opp

- Ha vann klart til å slukke evt. "utilsiktede utvidelser av bålet"

- Fyr helst opp i strandkanten

- Pass på vindretningen

En annen ting er at bålplasser er stygge etter at er "brukt". Jeg liker dermed ikke å lage nye bålplasser uten å rydde opp igjen etter meg (legge på plass igjen mose og torv).

I mitt tilfelle blåste det i retning av vannet (som du ser på bildet). Vi passet på bålet helt til vi slukket det med vann før vi la oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.