Jump to content
IGNORED

Finnmarksvidda - Alta

Friluftsnoob
 Share

Recommended Posts

Heisann,

Skal på fiske –og kosetur til Alta neste uke, ca. 5-dagers tur. I den forbindelse har jeg noen spørsmål: Har forøvrig bare vært på helgeturer, og det i sør-norge! Så dette blir en utfordring. 

Fluefiske: Hvilke fluer burde jeg kjøpe? Er nybegynner med fluefiske, og har derfor lite erfaring.

Hvor bør jeg dra, utgangspunkt er rundt Alta. Jeg har lest at det er rimelig dårlig vær for tiden, dvs. surt og kaldt med regn. Tenker det blir rimelig kaldt på steder som har mer åpne landskap. Er Tverrelvdalen et bra sted?

Har for øvrig dårlig med fancy klær. Hadde tenkt å bruke en regnjakke, og lagvis med ull under. Bukse er ikke vannavstøtende, tror bukse + jakke kosta rundt 500kroner på xxl for noen år siden. Hadde tenkt å bruke en regnbukse med stilongs under.

Andre tips tas også imot med takk :)

Noen enkle mygg, vårfluer, døgnfluer, stankelbein. Stort sett dette jeg har med i finnmark :)

i stabburadalen funket det fint med streaking caddis, oliven og brune døgnfluer, og klassisk black gnat i både våt og tørr. Hareørenymfe i brun og oliven var heller ikke dum, de med gullhode :)

er temmelig fersk på fluefiskegreierne og synes at insekts-"spotting" er vanskelig... Så jeg prøvde å se hva som var i elva/vannet og knøt fast noe som kunne ligne... Hehe Vet ikke om jeg fikk til, men litt fisk fikk jeg likevel:)