GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er ute etter et telt(3manns). Og ut sett de har ett pÄ Sport Outlet til 2000. De fÞrer dette som Vikafjell ultralett.

Da dette merket er helt ukjent for meg, blir jeg naturlig skeptisk med en gang. SÄ, lurer pÄ om noen har erfaringer med teltet? Evt. Andre telt fra Vikafjell

Finner foresten mistenksommt like telt pÄ eBay til nesten halve prisen. Men hvem vet om det er samme produsent.

Skrevet

KjÞpt selv nÄ nylig et superlett telt fra Friluft123, 1,5kg tomannstelt kr 1499,-   Gikk til innkjÞp pga en spesifikk tur og tenkte at prisen er sÄ lav at det er verdt et forsÞk, da de teltene jeg har er vesentlig mye tyngre og mye mye dyrere! Men til min enorme overraskelse ser dette teltet ut til Ä holde en veldig hÞy kvalitet, ripstop duk, 5000mm vannsÞyle, dobbelbunnduk (10000mm vannsÞyle), ekstremt lette Ä sette opp med gode lÞsninger. Forsterkede hjÞrner og gode sÞmmer, sÄ alt i alt tror jeg ikke en finner en bedre lÞsning for lettvekter telt til en slik pris....

http://www.123friluft.no/friluft/telt

Men har ikke fÄtt prÞvd det skikkelig ut enda, skal avgÄrde pÄ langtur neste uke. Da blir det nesten 14 dager hvor det skal fÄ prÞvd seg, men er temmelig trygg pÄ at det skal innfri hva enn som mÄtte komme ;) 

Skrevet

Hei,

Jeg jobber pÄ Sport Outlet, sÄ jeg kan prÞve Ä svare pÄ spÞrsmÄlet ditt. 

Vikafjell er MX-Sport sitt eget merke. De som eier Sport Outlet har eid flere MX-Sport butikker i bergensomrÄdet i ca 20 Är. De importerer disse teltene pÄ vegne av MX-Sport og Sport Outlet. Som med ekstremt mange andre produkter fra veldig mange leverandÞrer innen klÊr, hvitevarer etc sÄ er det mange importÞrer som kjÞper identiske produkter under forskjellige merkenavn(gjerne med marginale forskjeller i artikkelnr).

Fordelen med dette teltet er jo at du fÄr bedre spesifikasjoner enn med et tilsvarende(pris) telt fra en mer kjent leverandÞr.

Som med alt annet sÄ er det meste halv pris nÄr du finner det pÄ Ebay. Dette pga at det enda ikke har blitt importert til Norge, med alt det medfÞrer av toll(inkl gebyr) og moms. I tillegg til at ved Ä kjÞpe teltet i en fysisk butikk i Norge sÄ er det et ledd ekstra pÄ verdikjeden, men det garanterer ihvertfall at du fÄr et "autentisk" telt og at du slipper Ä sende teltet til Kina om du skulle ha noen reklamasjoner pÄ det.

HÄper dette har hjulpet mtp Ä fÄ et mest mulig riktig beslutningsgrunnlag.

Skrevet

Takk for svar ang. merker osv.

Finner ikke noen direkte link til det aktuelle teltet, men det er pÄ side 11 i denne avisen: https://issuu.com/sportoutlet.as/docs/so_ny__pning_fellesavis_24sider_16-

Ligner veldig pÄ de borgen linket til, men er noe forskjell pÄ vannsÞyle pÄ bunnduk og ytterduk. Til den prisen er det fristende og gi det en sjangs, da det ikke er snakk om turer i eksteme forhold. 

Hva burde vannsĂžylen i bunnduken vĂŠre for at den ikke skal ta inn vann?

Skrevet (endret)

Det er vanligvis ikke vanntetthet som er utfordringen med de rimeligste teltene, men ventilasjon. Man blir like vÄt og kald av dÄrlig ventilasjon. Eller kokt. Se etter store ventilÄpninger som gjÞr det mulig Ä sette gjennomtrekk i teltet. Er det mulig Ä stenge myggen ute og likevel lufte?

Endret av qwer993
Skrevet

Jeg anskaffet meg rett fra Kina via Aliexpress for ett Är siden. Er fornÞyd, sÄ det er lettere Ä liste det jeg har Ä utsette: burde vÊrt egen lufting, ble litt kondens den ene gangen jeg brukte det pÄ -2-0C. Ikke fortelt som sÄdan. PLass til 2 som kjenner hverandre godt, men anser det som enmanns telt evt som jeg: 1 + hund.

Ellers: det er 100% identisk med ett Big Agnes telt og den grÄ har bedre (lettere og tettere) ytterstoff enn de andre fargene og koster da noe mere.

F.eks:
http://www.aliexpress.com/item/DHL-free-shipping-NatureHike-2-Person-Tent-210T-Plaid-Fabric-Tents-Double-layer-Camping-Tent-Outdoor/32560627462.html?spm=2114.01010108.3.1.N5ssbA&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10017_10040,searchweb201603_2&btsid=556a8755-46ad-4b9b-b730-d398f79b7ac4 

• 11 mĂ„neder senere...
Skrevet
PĂ„ 21.6.2016 den 7.46, Bragvin skrev:

KjÞpt selv nÄ nylig et superlett telt fra Friluft123, 1,5kg tomannstelt kr 1499,-   Gikk til innkjÞp pga en spesifikk tur og tenkte at prisen er sÄ lav at det er verdt et forsÞk, da de teltene jeg har er vesentlig mye tyngre og mye mye dyrere! Men til min enorme overraskelse ser dette teltet ut til Ä holde en veldig hÞy kvalitet, ripstop duk, 5000mm vannsÞyle, dobbelbunnduk (10000mm vannsÞyle), ekstremt lette Ä sette opp med gode lÞsninger. Forsterkede hjÞrner og gode sÞmmer, sÄ alt i alt tror jeg ikke en finner en bedre lÞsning for lettvekter telt til en slik pris....

http://www.123friluft.no/friluft/telt

Men har ikke fÄtt prÞvd det skikkelig ut enda, skal avgÄrde pÄ langtur neste uke. Da blir det nesten 14 dager hvor det skal fÄ prÞvd seg, men er temmelig trygg pÄ at det skal innfri hva enn som mÄtte komme ;) 

Hva heter teltet? (Lenken viser til hele teltsiden...) Holdt det mÄl pÄ den lengre turen ogsÄ?

Skrevet
13 minutter siden, fjelldilla skrev:

Hva heter teltet? (Lenken viser til hele teltsiden...) Holdt det mÄl pÄ den lengre turen ogsÄ?

Hei.

Heter Cloud 2 Ultra light. Teltet har holdt mÄl hele forrige sesong, og skal tas i bruk igjen straks ;)  Det holder bedre plass en jeg hadde trodd ogsÄ, ligger 2 pers og hund inni pÄ samme tid, sekken ligger ute med regntrekk da. 

Skrevet
5 minutter siden, Bragvin skrev:

Hei.

Heter Cloud 2 Ultra light. Teltet har holdt mÄl hele forrige sesong, og skal tas i bruk igjen straks ;)  Det holder bedre plass en jeg hadde trodd ogsÄ, ligger 2 pers og hund inni pÄ samme tid, sekken ligger ute med regntrekk da. 

1000 takk! Leser at bÄde bunn og ytterduk har vannsÞyle 5000...

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.