Gå til innhold
Hege Storlien

Tips til lange sykkelturer? :)

Anbefalte innlegg

Vil til sommeren trene meg opp så jeg kan sykle lengre distanser. i første omgang bare fra vinstra til otta, men i det lange løp utvide fra vinstra til lom, å så helt til slutt vinstra til molde på en slags sommerferie. 

noen tips til hvordan jeg skal klare de lengre distansene hvor jeg så klart må overnatte (best med telt eller motell?). hvordan skal jeg evt få med meg et telt? det blir jo for bredt tenker jeg til å legge på tvers, i tilleg til at jeg må ha med sovepose osv på lengre turer. 

tar imot alle tips. alt fra oppakking (skal ordne sykkelvesker bak og fremme for å unngå unødvendig vekt på ryggen) til mat og andre tips dere kommer på :) 

kommer til å bruke sykkelen flittig med tanke på å komme meg fra a-å på turer hvor jeg skal overnatte i telt også :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Att få med ett tält är inget problem. Jag brukar surra fast mitt på bagagebrettet i bak. Ett helt vanligt Hilleberg Akto, i orginal packpåse.

Kör jag med lättviktsgrejjor så tar jag det på ena sidan på framgaffeln (thermrest neo-air + lite annat på andra sidan. 

Men bagagebrettet i bak fungerar för alla.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Här är några bilder från i hösats, med lättviktstältet på höger sida på framgaffeln, så det är "special".

Endret av Johan2000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å klare de lengste distansene og for å klare flere dager på sykkelsetet så bør du ha en del kilometer i beina. (Mengdetrening.)  Når du trener så er det ikke så viktig å trene fart, du må også trene deg i å sitte på sykkelen i time etter time. Dette krever ikke bare muskler i beina, men også at du er vandt til å sitte på sykkelsetet i timer og dager. proffsyklistene bruker å smøre seg med en spesiell krem for å unngå gnagsår bak på grunn av setet.

Denne er best, men så koster den også litt mer. (Jeg betalte kr. 199,-  i min lokale sykkelbutikk, men den er siket litt billigere på nettet.)

56ea731ee9114_WEB_ImageAssosChamoisCreme

Skjult lenke - logg inn for å se den

Ikke tenk på å ha ting på ryggen når du sykler. det blir alt for tungt og så flytter du tyngdepunktet på sykkelen en god del oppover. Sykkeltasker fremme og bak går greit, og så kan du bruke bagasjebrettet bak.  Hvis du skal ha sykkeltasker foran så finnes det også bagasjebrett for montasje foran som taskene kan henges på. Da får du litt ekstra plass foran.

porteur-1.jpg.63fcb9a3ca5cda4df56c02ef9d

Selv sverger jeg til tilhenger. Jeg ar en slitt, vanlig tohjuls barnehenger som snart er 20 år gammel, men den fungerer bra som varehenger også.

Men hva med en henger med et hjul?

bob-yak.jpeg.990ab6f2fc4ec709b5061b9e477

Ellers kan du kanskje få et pat tips på denne siden;

Skjult lenke - logg inn for å se den

Husk på at sykkelen oppfører seg noe annerledes når du lasrer på en haug med bagasje. Prøv å holde tyngdepunktet så lavt som mulig. Dette klarer du best ved å pakke tunge ting nederst og lettere ting øverst. Og så må du sjekke at bremsene på sykkelen er gode nok til å stoppe en så tung sykkel.

Jeg fant et par pakkeeksempler på nettet:

transportsykkel-0111.jpg.ada701c8dea284asylvie.jpg.049e7db3a9e5f0f0fdfa629e5008e

 

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, 

Jeg skal nok ikke påberope meg å vite alt for mye om sykkelturer, så noe fasit har jeg ikke.

Jeg har imidlertid vært på noen turer og har funnet ut av ting som har fungert greit for meg. Kanskje kan du få noen innspill slik at du kan gjøre noen valg som passer deg og din sykkeltur.

Ut fra hva du beskriver vil jeg si at du har 2 valg for hvordan du gjennomfører turen. Den ene vil være å reise lett. Altså ha drikke og et enkelt måltid lett tilgjengelig, men i hovedsak å satse på at måltider inntas på butikker, bensinstasjoner, veikroer, campingplasser etc. Likeledes tar du nettene på et overnattingsted som tilbyr en oppredd seng. Dette syns jeg først og fremst passer om du sykler langt og / eventuelt har dårlig tid, eller rett og slett ønsker å reise lett. 

Alternativ 2 ligger mitt hjerte nærmere da det innebærer total frihet hva gjelder mat og overnatting. Det blir da straks mer vekt fordi du medbringer dagens drikke, mat + litt i backup, sovepose og telt. Vil du at noe av mat og drikke skal være varmt trenger du også en varmekilde og kjele. Fordelen er at du kan spise når du er sulten og det vil ikke haste og komme fram til overnattingsstedet forutsett at du finner et egnet sted til teltet.

Jeg har prøvd begge deler og som du ser liker jeg alternativ 2 best.  Det er imidlertid noen ting en må være oppmerksom på og dette gjelder uansett alternativ. Anbefalte sykkelruter følger stort sett mindre trafikkerte veier og dette er klart mer avslappende enn å sykle på E6. Du slipper nærgående bilister, støy og eksos som er et klart pluss som syklist. Du slipper også de fleste servicetilbud som butikker, bensinstasjoner, campingplasser og lignende, som er et helt klart minus. For ikke å snakke om rasteplasser.

Du sitter på sykkelen det meste av dagen og når du ikke sitter der, sitter eller ligger du på bakken. Etter et par dager savner du virkelig en rasteplass med bord og benk. Men sideveien du er på har ikke slike lenger.

Og så var det teltplass da. En ville tro at det ikke skulle være vanskelig å få satt opp teltet langs våre mange veier. Men tro meg, det er langt mellom egnede teltplasser om du liker å ligge sånn nogenlunde flatt.

Det kanskje viktigste å legge seg på minnet er å pakke lettest mulig. For at jeg selv skal greie det bruker jeg bare vesker bak. Bagasjebrettet til telt, sovepose og liggeunderlag og de nevnte vesker med klær, mat, kjøkken. på styret har jeg en styreveske hvor jeg oppbevarer verdisaker og det som skal være lett tilgjenglig mens jeg sitter på sykkelen.

Jeg kjøper inn mat for sånn ca 1-2 dager av gangen avhengig av mulighetene for proviantering de neste par dager. Overnatting foretrekker jeg å ta på campingplasser pga dusjmuligheter og også for å kunne leie en hytte når ting skal vaskes/tørkes. Tar du turen på forsommeren (som jeg foretrekker) slipper du plagsomme insekter og du får som regel campinghytta til en svært hyggelig pris siden sesongen ikke riktig er kommet i gang ennå. 

Og helt til slutt, sørg for at du har noen mil på sykkelsetet. For min egen del er vond bakende værre enn manglende form.

På youtube har jeg en film fra en av turene mine. Denne har vært igjennom noen konverteringer så kvaliteten er desverre dårlig. Den er delt inn i episoder og i del 1 er det noe om forberedelser og utstyr. Se link nedenfor. Ikke noe å nøle på, sykkelferie er helt topp.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe ny sykkel til sønnen min og i den anledning hentet jeg ned en sykkelperm fra bokhylla. Der hadde jeg samlet mange gode råd for valg og innstilling av sykkel. Alt er hentet fra nettet og her er en link som kanskje kan hjelpe deg også.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Her er det også et kapittel som heter "gode råd for en smertefri sykkeltur".

Skjult lenke - logg inn for å se den

Ta en titt på disse sidene så kan det hende at du ender opp med en riktig tilpasset sykkel pluss en litt mer behagelig tur enn det ville ha blitt uten disse tipsene.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av Rompetroll
      I forbindelse med en lengre sykkeltur om et par uker, tok jeg meg en overnattingstur for å teste utstyret, finne ut hva jeg trenger og hva som egentlig ikke er nødvendig. Jeg fant fort ut at sykkelvognen med alt utstyret ble ganske tungt å sykle med, spesielt i brattere bakker. Dagen etterpå da jeg skulle sykle tilbake igjen, merket jeg at det var litt lettere å sykle (kanskje jeg ble vant med vekten bakpå), men fremdeles ganske tungt i bakkene. La også merke til at han jeg syklet med raste ifra meg i nedoverbakkene (det skal sies at han har både lettere utstyr og muligens en sykkel som triller bedre).
      Jeg sitter derfor og vurderer om jeg skal prøve å plassere alt utstyret i sykkelvesker og på bagasjebrett. Vil anta at et par sykkelvesker og ett (kanskje to?) bagasjebrett ikke veier all verden, derfor kan jeg spare mange kilo ved å droppe sykkelvognen. Teltet er desidert det tyngste og største av utstyret (utenom sykkelvognen selvfølgelig). Det er ikke optimalt (lav takhøyde, tungt og stort), men jeg fikk det gratis! Vet ikke helt om jeg kan rettferdiggjøre innkjøp av nytt telt til 3-6.000 for å spare 1-2kg og mindre pakkestørrelse. Tanken er å plassere teltet i en vanntett pose bakpå sykkelen oppå et bagasjebrett, som da vil antagelig stikke ut 15-20cm bak. Soveposen tar også litt plass. Hvis denne ikke passer i en sykkelveske blir alternativet å plassere denne frampå på et bagasjebrett i en vanntett pose.
      Høres dette ut som en løsning som kan fungere med tanke på stablitet når jeg sykler? Jeg har sett litt på lettere sykkelvogner, men disse koster en del. Utstyret mitt er ikke 100% egnet for "bikepacking", men jeg kan heller sykle med litt tyngre bagasje enn å måtte kjøpe utstyr for flere tusen for å spare et par kilo. 
       
      Utstyret mitt i dag er som følger:
      Hybridsykkel (White SC Comp FF 20 fra XXL) Eldre sykkelvogn fra Biltema (har ikke veid denne, men antar at den veier oppmot 13-15kg). Er ganske lik denne:  Helsport Turtagrø 3 camp (ca. 3.5kg, usikker på målene sammenpakket, men er rundt 20x60cm). Enkelt stormkjøkken: Hagløfs sovepose 190cm. Fant ikke fram modell og pakkestørrelse i farten, men ser akkurat slik ut som på dette bildet:  Planlegger å kjøpe nytt liggunderlag, men har ikke bestemt for hvilken type ennå. Derfor har jeg inkludert denne i utstyrslisten. Diverse annet (klær, mat osv).  
      Alle tips settes pris på!
    • Av rayun
      2019 går mot sin slutt og har av forskjellige grunner vært et turfattig år for undertegnede. 
      Følgelig har jeg ikke noe nytt å skrive om, men jeg har noe gammelt. 
      Har du noe fornuftig å gjøre, så gjør det. I motsatt fall skal jeg med glede ta deg 10 år tilbake i tid.
      Dette er året da det skal vise seg at over 900.000 mennesker her i Norge smittes av Svineinfluensa og 29 av disse dør. Det er også året Alexander Rybak vinner Melodi Grand Prix med låten Fairytale. Ellers preges nyhetene av finanskrise og arbeidsledighet og trøbbel i NAV. 
       
      Men det er også året jeg skal legge ut på min første lengre sykkeltur på mange år.
      Fortellingen er et utdrag fra dette årets turdagbok og den lyder så her og starter nå: 

      Det hender jeg går rundt i det daglige og tenker; «Om jeg bare hadde fri, frihet til å gjøre hva jeg vil, når jeg vil» ja da kunne jeg ha dratt på fjellet, eller skauen, eller sykkeltur, ja jeg kunne reist både hit og både dit.
      Ja det er akkurat slik det er. Noen ganger så går det slik man "håpet" det skulle gå.
       
      Til Røros på sykkel.
      Fredag 29/5-09 Forberedelse. 
      Forberedelsene til denne sykkelturen startet ved en tilfeldighet for 2 dager siden. Jeg sier tilfeldighet, for riktignok hadde jeg i lengre tid gått og syslet med tanken om en litt lengre sykkeltur, men det var altså mest i tankene.
 Men så klaffet altså alt, eller nesten alt. 
      Kona jobbet og guttungen hadde sin skole, men jeg hadde fri, så det måtte bli en tur alene.

      Nå måtte ting skje fort for jeg hadde sjekket været og ville utnytte finværet som var varslet for Pinsen.
       
      Jeg hadde for et par uker siden foretatt full service inklusive bytte av hele drivlinja. Sykkelen var perfekt og kjentes nesten ny ut.

      Etter flere år med familieorientert fokus og lite tid for egne prioriteringer manglet det meste av helt elementært sykkelutstyr for langtur. Siste sykkeltur med litt lengde var for over 25 år siden og mye måtte nå oppdateres og dette måtte rett og slett på plass før avreise.
       
      Så jeg gikk til innkjøp av bagasjebrett og sykkelvesker på onsdag. 
      Dette ble behørig montert og testet på torsdag. 

      Maten ble kjøpt inn på fredag, altså nå i dag. 
      Nå utover kvelden finner jeg fram alt jeg vil ha med. 
      Formiddagen i morgen skal jeg bruke til å pakke det jeg må ha med. 
      Jeg må tenke nøye gjennom hva som trengs på turen. For eksempel er det jo kjempevarmt i dag, men for bare 2 dager siden var det iskaldt.
      Været skifter fort så tidlig på sommeren og det gjelder å være forberedt samtidig som lav vekt må prioriteres. Det er ganske utrolig hvor mye du kan få med deg på en sykkel og det er helt utrolig hvor tungt det blir i bakkene. 
      Forberedelsene går sin gang og jeg har tenkt litt på forskjellige alternativer. Det har gått på å ta tog, buss eller fly til et startsted for så og sykle hjem. Men etter litt fram og tilbake er dette forkastet og valget har falt på avreise hjemmefra. 
      Først og fremst har det sammenheng med en litt irriterende kneplage. Skulle dette bli et problem er returen enklere om avstanden er kort.
      Man bør jo også ha et mål med turen og med tiden har Røros utpekt seg som et fornuftig sted å besøke. 
      Klokka har nå passert midnatt og det er allerede blitt lørdag. Jeg burde vært i seng, men jeg er oppspilt og mange tanker surrer rundt. Legger meg likevel, natti-natti. 
       
      Lørdag 30/5-09 Dag 1. 
      Løken – Oppakermoen 
      Km.: 63,5/ 63,5 totalt 
      Effektiv sykkeltid: 3.52 t. 
      Snitthastighet: 16,65 km/t. 
      Var oppe veldig tidlig i morges etter en kort og dårlig natt.
 Jobber nå på spreng med utvelgelse av det jeg må ha med på turen. 
I all hovedsak dreier det seg om mat og klær da ting som telt, sovepose, underlag og stormkjøkken er helt nødvendige basiselementer. Jeg foretar kontrollveiing underveis og gjør nye valg ut fra det. 
      Endelig er sykkelen pakket og jeg er drivende våt av svette. Jeg tar en rask dusj og så triller jeg ut av tunet kl.12:30. Kona og guttungen vinket jeg av sted for et par timer siden da de skulle til Nebbursvollen i Lillestrøm for å bade. 

      Jeg dreier nordover, ut fra Løken og følger Linna som en gang var traseen til den smalsporede jernbanen Tertitten. I dag er dette gang og sykkelvei mot Bjørkelangen.
 Været er skikkelig sommer med vindstille og 25 – 27’C. Fra Bjørkelangen og videre mot Aursmoen velger jeg hovedveien rv170 og tar første stopp ved Binderssteinen på Lierfoss.
      Binders steinen.
      Binderssteinen på Lierfoss kan friste med mer enn en stein. Her er i tillegg en fin plass å ta en rast, eller kanskje som overnattingsplass om kvelden er i anmars.
      Det er selvfølgelig også litt historie knyttet til steinen....


      Johan Vaaler søker i 1899 patent i Tyskland på ei papirklemme han hadde utviklet, og patentet blir da også godkjent 2 år senere. 
      I 1920 årene er en norsk ingeniør på besøk i et Tysk patentarkiv og han finner tegningene til Vaaler. Han ser ikke spesielt nøye på ”Binders”-tegningene, men gledes over at det er en nordmann som står bak oppfinnelsen.
       
      Misforståelsen er dermed opprettet og lever så videre i beste velgående.
      Imidlertid er det engelske firmaet Gem Manufacturing Company opphavet til bindersen slik vi kjenner den idag. Deres produksjon hadde allerede vært igang noen år på den tiden da Vaaler søkte sitt patent.
       
      Binders-steinen på Lierfoss viser et innriss av den originale papirklemmen til Vaaler og prøver således ikke å utgi seg for å være noe som helst annet enn nettopp det Vaaler fikk patent på.
       
      Ved Aursmoen tar jeg til høyre og følger rv171 til Snippen. Der tar jeg til høyre igjen og i landlige omgivelser fører rv175 meg til Årnes.
       
      Neste delmål er Skarnes og helst ville jeg holdt meg på denne siden av Glomma, men mangelen på campingplasser tvinger meg over elva mot Vormsund og trafikkerte rv2.
 Jeg tar inn på rv177 og sykler over brua og ser folk bade fra noen flytebrygger og båtplasser. Det ser kaldt ut, men samtidig også deilig tenker jeg, der jeg svetter meg fram. 
      Framfor meg, i bakkene etter brua ser jeg en syklist som går og triller sykkelen. Av oppakningen ser jeg at vedkommende er ute i samme ærend som meg selv. I det jeg nærmer meg har han stoppet og står å lener seg mot sykkelen. 
      Jeg triller sakte opp på siden og ser at han antakelig er noen år eldre enn meg. Jeg spør om alt er vel; Jo da, alt er bra sier han og forklarer at han startet fra Ekeberg camping i Oslo i dag tidlig og at han følger kroppens tempo. Jeg sier meg enig i viktigheten av å lytte til kroppens signaler og forteller videre at min tur startet hjemmefra. Günther ankom med Kielferga i går og er fra Tyskland. Nå er han på vei nordover og har akkurat så mye tid på seg som det tar å nå målet. Vi ønsker hverandre god tur videre og så setter jeg sykkelen i bevegelse igjen. 
      På rv2 er trafikken gjerne tett, men i dag er det ikke så ille. Det første stykket sykler jeg også på gang og sykkelvei før den tar slutt. Etter 5–6 km får jeg se skilt til Frognerstranda camping og finner ut at dette er langt nok i dag. Det er lurt å ta det litt med ro de første dagene så jeg svinger av og følger grusveien nedover mot elva og campingen.
       
      De tar vel imot meg og jeg betaler kr.110,- for en teltplass og da er dusj inkludert. Det er mye folk på plassen og det skyldes vel Pinsehelg og godt vær. Jeg finner meg en plass mot elva mellom bobiler og vogner og slår opp teltet. Litt senere i bakken ned mot campingen får jeg se det kommer en syklist og jeg gjenkjenner Günther. Vel, om han heter Günther vet jeg ikke, men jeg kaller ham det for meg selv. 
      Tror han også synes det er hyggelig å se meg igjen og han reiser teltet sitt rett i nærheten, så da er vi i hvert fall 2 teltere her. 
      Rundt om på plassen sitter folk i skyggen, noen soler seg og andre bader. Selv tar jeg en dusj og så er det middag. Litt senere kommer vi i prat igjen Günther og jeg, og han forteller at hans mål er Trondheim og kanskje helt til Bodø om kroppen holder. Jeg forteller om mitt mål, men passer samtidig på å tipse ham om rv17, Kystriksveien, om han velger å fortsette mot Bodø. Strekket har mange ferger som gir et koselige avbrekk, vakker natur og relativt liten trafikk , i hvertfall sammenlignet med E6. 

      Pinseaften og klokka er blitt 21:00 og det begynner å bli mange lystige sjeler her denne varme og gode kvelden.
Jeg trekker meg tilbake i teltet og legger meg oppå soveposen. Skjenker opp en kaffe og studerer kartet og morgendagens etappe. 
      Det er jo sånn at jeg i grove trekk har sett meg ut campingplasser og provianteringsmuligheter, mens traseene har vært mer løselig planlagt. Det gir meg mulighet til å velge veien mellom delmålene ut fra dagsform, vær og vind. 
      I dag var jo egentlig målet å overnatte på Sognnabben camping ved Storsjøen i Odalen.
Siden jeg startet så sent på dagen viste det seg fort at det var et urealistisk mål. Så i stedet for å fortsette på rv175 fra Årnes mot Skarnes ble det i stedet rv2 og overnatting her. Jeg liker å ha et mål, men elsker fleksibiliteten i et ikke alt for stramt opplegg. Er jeg heldig med vinden i morgen håper jeg å kunne ta inn litt av dagens tapte distanse. 
      Nei, nå får jeg ta kvelden og håper sannelig det blir stille på plassen etter hvert. 
       
      Fortsettelse følger….
       
       
    • Av rayun
      Det er ikke tvingende nødvendig å planlegge mye for å sykle en tur til Bergen. Men for egen del har jeg stor glede av både planlegging og forberedelser i forkant av turene jeg tar. Det spiller ingen rolle om turen går på beina, eller som her, på sykkel. Forberedelsene kan gå på utstyr, mat, reiserute og kanskje er det greit med litt trening også, før man legger i vei. 
      Jeg koser meg og bruker relativt mye tid på dette og når ting ikke går som planlagt setter det noen følelser i sving. Det er ingen skam å snu, heter det, men det er neimen ikke artig å gi seg heller. Det er selvfølgelig en lettelse når et problem kan løses, men likevel føler jeg på litt av den nederlagsfølelsen ved å ikke komme i mål. 
      Det er mye lettere å dele sine vellykkede turer med andre, men innimellom har vel de fleste av oss opplevd at det kan butte i mot noen ganger. 
      Etter en del fram og tilbake har jeg kommet til at jeg skal dele mine forsøk på å nå Bergen. Det er tross alt en del av turopplevelsen, om enn ikke den hyggeligste. 
      Så her kommer nok en Skjult lenke - logg inn for å se den fra meg.
       
    • Av rayun
      Det nærmer seg årets langtur og da er forberedelsene selvfølgelig i gang. Det er jo i så måte ikke så mye som kreves siden dette blir mitt 3 forsøk på å nå samme mål. Veien mot målet, bokstavlig talt, er stort sett den samme, men noen endringer har det blitt. Når det gjelder ruta velger jeg i år å krysse Nordmarka fra øst til vest. Ikke for å spare tid og krefter, tvert i mot, men mer for å få litt variasjon i forhold til tidligere turer.
      Selv om jeg er født og oppvokst i Groruddalen i Oslo´s utkant er Nordmarka stort sett et uskrevet blad for meg. Forespørsler her på Fjellforum med tilhørende gode tips og Skjult lenke - logg inn for å se den sine bilder av diverse skilt både i vinterdrakt og mer sommerlige toner nå nylig, vil forhåpentlig sikre at jeg ikke roter meg helt bort. Vist det står Hønefoss på skiltet når jeg kommer ut av skauen passer det bra med planen om å følge 7´ern videre opp Hallingdalen og over vidda mot vest.
      Når det gjelder utstyret, dvs sykkelen, har jeg også foretatt noen endringer. Tidlig i våres skiftet jeg til lettere gir etter gode råd fra Skjult lenke - logg inn for å se den. Prosjektet er beskrevet og ligger her på forumet under Sykkel for de som måtte være interessert. Et nytt sete ble det også når originalsetet ble erstattet av et Brooks B17. Husker ikke (jeg er snart 64) om jeg har skrevet noe om det på forumet, eller om det ligger Skjult lenke - logg inn for å se den.
      Og for å toppe det hele ble nytt speil montert til applaus fra min kjære som ikke liker at jeg sykler på trafikkerte veier. Det gjør i og for seg ikke jeg heller, men noen ganger må man.
      Resten er stort sett gammelt og velkjent og trenger bare en siste sjekk før det forsvinner ned i sykkelveskene. Teller litt på knappene om jeg skal ta med et ordentlig kamera, eller om jeg skal satse alt på Gopro Hero 6. Er veldig fristet på bare Gopro, men lyden bekymrer meg. Skal telle noen fler knapper før jeg bestemmer meg. 
      Foreløpig ser samlingen av elektronikk slik ut.

      Jeg velger egen lader til mobilen siden det er den som trenger påfyll oftest. Radio, kamera og hodelykt går sammen på USB-pluggen. Solcellepanelet får duge når jeg ikke har annen strøm i nærheten.
      Liggeunderlag og pute er pumpet opp for å sjekke om de holder på lufta. Thermarest NeoAir Xlite Large og pute fra JR Gear.

      Den gamle posen blir med i år også siden jeg ikke finner noen god erstatter. 

      Posen har mange gode kvaliteter, særlig vist jeg ser bort fra dun og fjær. Men siden dunposer ofte rangeres nettopp for sine dun og fjærkvaliteter henger ikke denne helt med. Omvendt av min vektutvikling har denne posen lettet sin vekt med hele 412g. ja kanskje ennå mer.  I sin ungdom veide den 1790g og på kjøkkenvekta nå idag klokket den inn på 1378g inkludert kompresjonsposen. Jeg har tidligere mistenkt at den var fylt med dun og fjær fra trekkfugl, nå vet jeg.
      Kommer til å oppdatere tråden med småplukk fram til turstart.
       
       
       
       
    • Av Marit Normann Aspelund
      Hei kloke menneske!
      Eg er på utkikk etter eit anvendeleg telt med grei plass til to stykker, og har skjønt at eg då bør gå for eit tremannstelt. Kjøper no telt ifm. ein lengre sykkeltur på Vestlandet til sommaren, men vil gjerne kunne nyte det ved seinare fjellturar òg. Då vêret på Vestlandet kan vere så som så tenkjer eg grei plass i fortelt er å føretrekkje, samtidig som det ikkje bør vere for tungt. Pris er òg ein faktor då eg er student, men tenkjer det er verdt ein liten investering då eg kan ha glede av teltet i mange år framover. Sykkelturen går over 10 dagar (nokre overnattingar hjå vener), og kva gjeld fjelltur ser eg ikkje for meg noko særleg lengre turar enn over ein helg.
       
      Etter å ha sett litt rundt på nett har eg fått sansen for Helsport sine Lofoten- og Reinsfjell-modellar, men er litt usikker. Eg har lest fleire samanlikningar og tips i andre trådar, men blir altså ikkje heilt klok på kva eg bør gå for. Det må seiast at eg strengt tatt ikkje er heilt nybegynnar kva gjeld tur og teltovernatting, men dette vert mitt fyrste telt til odel og eige.
       
      Eg er med andre ord veldig open for, og set stor pris på tips fra dykk med meir kunnskap! 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.