Gå til innhold
  • Bli medlem

Bikepacking nordmarka - rekesalat og kondens!


Johan2000

Anbefalte innlegg

Helgen tur kommer nu som turrapport! Lagom tills det är helg igen (hurra!)...

 

Så, efter många om och men så kom jag mig äntligen iväg på tur för att testa mitt tält som det var avsett: För cykelcamping.

 

Givetvis blev jag uppehållen på jobbet på fredagen, så jag hann inte ens handla mat på vägen hem. Det löste sig genom att svänga in på Kiwi på väg ut på turen på lördag morgon. Färden gick vidare till Sørkedalen där jag tog en specialfruktost på kaféet/butiken som finns där. Bra ställe. Gulrotskakan är nästan, men inte riktigt, i klass med Gupu gårds. Så hade dom något slags smörgåsar också, med salladsblad och någon klet på. Kleten visade sig vara räksallad och troligen den bästa räksallad jag ätit.

 

Färden gick vidare till Kikut. Mycket folk i området och vid Kikut var det fullt med cyklister.Det verkar som att vanligt folk också upptäckt dom fina cykelmöjligheterna i Nordmarka. Inte bara kolfibercyklar har utan även helt vanliga. Och så jag, med full packning och en Kona Cinder Cone från 1989...

 

Planen att åka till Katnosa ändrades till Gjerdinge damm, i första hand, kanske med fortsättning norrut.

Vid ett vägskäl tar jag sedan fel väg. Inser snart att något är galet eftersom det är nedför och solen kommer från höger istället för rakt bakifrån som den borde. Vänder tillbaka till korsningen. Troligen har skylten, om det någonsin suttit någon där, avlägsnats i samband med det otäcka kallhygget som nyligen gjorts i området.

 

Vid nästa korsning tar jag en rövare och provar en annan väg til Gjerdinge damm än den jag cyklat förut. Detta visar sig fungera bra.

 

Framme. Sol och fint, men en del vind. Jag känner mig sliten men bestämmer att det räcker med cykling för idag, fast klockan bara är 14-någonting. När jag skall sätta upp tältet upptäcker jag att jag på något sätt bara fått med mig 5 pluggar istället för dom 6 som behövs. Snabbt och elegant DIY-ar jag mig en ny plugg av en pinne som praktiskt låg i skogskanten.

 

Det fungerade ganska bra med tältet bortsett från kondensen. Men vad annat är att vänta i ett endukstält, vid en strand, med temperatur runt nollan? Klart som fan att det blir kondens. Men det här var i mesta laget. Lärdom: Vid liknande plats och temperatur så bör man ha 2-dukstält eller tarp. Och eftersom det är bikepackning vi talar om här så blir ett 2-dukstält på tok för tungt och stort. Tarp alltså. Skall testas inom kort, men på annan plats.

 

Dagen efter började fint med bacon till brödet och kaffet. Någon hade ställt upp ett bord med sittplatser vid stranden. Trevligt.

Nu gick färden till Katnosa. Planen var att låna en kanot och paddla lite, om bara vinden gav sig. Men det gjorde den inte, snarare tvärtom. Så jag torkade mitt tält och lite annat i solen på läsidan om huset. Några gånger tänkte jag "fan, det blåser ju inte mycket nu, och varmt och skönt, jag skall nog paddla lite i alla fall." Så gick jag runt hörnet på huset ut i nordanvinden och konstaterade att, nej, det skall jag inte alls.

 

Så småniongom gav jag mig av söderut och tog lunch vid sjön där man svänger ned mot Sørkedalen. Eftersom jag hade så lite bensin kvar i köket och det fanns torr ved så plockade jag fram mitt pocket-stove. Så kom det till nytta också... Så, ja... Efter lunch så var det bara att rulla hem då.

 

post-10468-0-20459100-1443809661_thumb.j

Kikut. Massa folk som tagit sig dit.

 

post-10468-0-62992800-1443809677_thumb.j

Framme!

 

post-10468-0-82122900-1443809693_thumb.j

... och tältet uppe!

 

post-10468-0-90381100-1443809706_thumb.j

Kvällssol

 

post-10468-0-85885500-1443809721_thumb.j

We're on the road to nowhere...

 

post-10468-0-15822000-1443809737_thumb.j

Kyparn, kan vi få in en bacon, tack!

 

post-10468-0-47850200-1443809758_thumb.j

Katnosa. Oerhört elegant med kablen dragen just där alla skall ta foto...

 

post-10468-0-54094400-1443809774_thumb.j

Lunch. Pocket stove igång.

 

post-10468-0-33459900-1443809790_thumb.j

Ett litet djur landade på min svettiga sko...

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nice rapport. Du merket ikke noe til den forhatte hjortelusa?

 

Fint å se at det er flere enn meg som sykler rundt med to sykkelvesker, telt og slikt :) Har selv vært ved katnosa flere ganger med sykkel, men aldri ved gjærdingen. har lenge tenkt å ta meg en tur dit, men sist gang dro jeg heller til stryken (som ikke var et stryk likevel :D).. jeg forestilte meg nok noe spektakulært uten å gjøre nok research hehe. Fin motorvei var det jo....

 

Men i morgen drar jeg på rekognisering til Gjerdingen (uten oppakning denne gang). Satser på bra vær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice rapport. Du merket ikke noe til den forhatte hjortelusa?

Känner inte till den. Såg inga konstiga djur alls. 

 

Kollade lite på Nätet. Hjortelusa är en liten rackare. Skulle tro den trivs dåligt med dom nattemperaturer som var, nedåt nollan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Känner inte till den. Såg inga konstiga djur alls. 

 

Kollade lite på Nätet. Hjortelusa är en liten rackare. Skulle tro den trivs dåligt med dom nattemperaturer som var, nedåt nollan. 

Hjortelusa er mest aktiv i traktkantarellsesongen = seinsommer og fram til at frosten har bitt seg skikkelig fast.

Og... har du stiftet bekjentskap med den så kjenner du igjen den. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.