Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt som gave


fjelljenta96

Anbefalte innlegg

Er på leting etter et fjelltelt som jeg kan gi til min far i 50-års gave. Er på utkikk etter et telt for to personer og en hund, som kan brukes vår, sommer og høst. Han er veldig kvalitetsbevisst, så må ha et telt som er helt supert, samtidig som det er lett både å bære og sette opp.

Håper noen kan hjelpe meg med dette, da jeg selv ikke har peiling :)

Pris: Ikke mer enn 10.000 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende Helsport sin Pro-serie er tingen.
Helsport Fjellheimen Camp ser ut til å være en bra kombinasjon av størrelse, vekt, og slitestyrke (because dog).

Hvis det, mot formodning, skulle bli noe trøbbel med teltet så har de kongebra kundeservice. (Etter å ha revet et hjørnefeste ved å telte på skrånende bakke, så mailet jeg dem for å spørre om pris på reparasjon og fikk "dette tar vi på garantien" til svar. Raskt gikk det og!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg er ingen dumt alternativ, men lurer på om ikke helsport er litt billigere. Det er en verden av gode telt der ute, sjekk ut litt tester og kanskje youtube filmer for å finne det som kanskje passer best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Tentipi Olivin 2. Etter å ha slått opp teltet et par ganger gjør man det på 3 minutter, 5-6 om man må bardunere skikkelig for dårlig vær. Har brukt det i 20 m/s vind og pessregn, merket ikke noe til været inne i teltet, og det var 0 kondens neste morgen. 

Det veier 3,4 kilo noe jeg synes er helt OK mtp hvor høy kvalitet det er på teltet, og man kan føle seg trygt på at det står støtt uansett vær. 

Det står oppgitt at det er et telt som passer for 2 personer og hund, og dette stemmer faktisk, med 2 personer og en hund har man godt med plass i Olivin 2. Hos endel teltprodusenter burde du kjøpe et telt for flere personer enn antallet du har tenkt å bruke det for.

Minuset er dog at det ikke er noe fortelt. For meg er fordelene mange nok til at jeg foretrekker å være uten forteltet. Du nevner også 3 sesongsbruk, og da er fortelt mye mer overflødig. På vinteren til matlaging og snesmelting savner jeg litt muligheten for fortelt med en kuldegrop og "kjøkkenbenk".

Ellers kan jeg jo nevne at komplettfritid.no har 20% rabatt på alt av Bergans telt i helgen om noe slikt skulle være aktuelt.  De har også Olivin 2 til 7700, som er 1400kr billigere enn f.eks fjellsport.no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Hilleberg Allak og exped orion til samme bruk som du beskriver, men for en del mennesker vil det kanskje oppleves som noe trangt. Begge disse er to pers. telt. Hadde ikke pengene spilt noen rolle hadde vi gått rett i butikken og kjøpt Hilleberg Saitaris, men da sprenger du nok 10000,- grensa...

Om vinterbruk er uaktuelt vil sikkert en lavvo uten innertelt være helt topp også, men selv har jeg blitt glad i telt som er adskillig lavere enn lavvoer, lettere og holde på varmen i telt med lavere takhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Fjellheimen 3-camp er ett knakanes godt telt. Der har du god plass til 2 voksne inni, med brukbar sittehøyde, og ett romslig fortelt til hunden, mn er noknplass til hunden inni teltet også så framst det ikke er ett beist av en hund.

 

enkelt å sette opp, smarte detaljer, og kvalitetsfølelsen er bra! Denne finnes jo i forskjellige utgaver, men tror provarianten er kanon for de med hund, da duken er litt mere robust i forhold til de lettere utgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.