Gå til innhold
  • Bli medlem

Slapp strikk i teltstengene


paron78

Anbefalte innlegg

Jeg har et Bergans Helium Dome som er ca 1år gammelt. Alt ved teltet har fungert utmerket frem til nå. Vi var på fjellet og skulle montere opp teltet i normal vinterkulde, når vi oppdager at strikken i teltstengene ikke trekker seg sammen. Dette blir et kjempeproblem, da "overskuddsstrikk" gjøre det umulig å montere stengene sammen. Jeg ville ikke kappe strikken pga følgeproblemer med montering/demontering. Vi avbrøt turen..

Vi så nærmere på teltstengene innendørs og trakk strikken seg sammen umiddelbart. Det er jo faktisk et problem når strikken mister elastitet i kulde.

Har noen på forumet opplevd lignende? 

 

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også opplevd lignende med mitt Helium Dome, men det har bare vært å trekke litt i motsatt ende for å fordele strikken mellom leddene. Jeg har opplevd at den er litt slapp i en ende og stram i en annen ende, så ved å kjapt fordele litt har det gått helt fint for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte det samme som du beskriver, uten hell. Klarte ikke å "gjemme" strikken inne i teltstengene. Bildet viser overskuddsstrikken, og denne lot seg ikke manipulere tilstrekkelig. Ble skeptisk ift dette, det er virkelig ikke bra nok så lenge det er et vintertelt og dermed kritisk at en ikke må styre med oppvarming av stenger/strikk før montering i vinternatta. Venter på tilbakemelding fra Bergans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et gammelt telt hvor strikken i stengene mistet elastisiteten. Denne strikken var gjennomgående med en knute i hver ende av stanga. Skiftet ut strikken med en snor og når teltet settes opp så trekker jeg bare i snora til den er stram og lager en knute i enden eller et dobbelt halvstikk rundt enden av stanga. Dette har fungert bra i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, paron78 skrev:

Jeg glemte å skrive det, men endene på stengene er ikke av typen som lar seg ta av for å nå strikken. Det sitter en slags metalltupp i endene, og jeg vet altså ikke hvordan selve strikken er festet inne i stanga. 

Du kan få en uppfattning om hur det ser ut genom att titta här, där du kan beställa reservdelar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.