Gå til innhold
  • Bli medlem

Årets første langtur på racer :)


Torgeir

Anbefalte innlegg

Jeg var klar for landeveien med nylig ombygget racer, med nytt hjulsett og girsystem. Det var meldt sludd i dag, men jeg bestemte meg for å ta en skikkelig tur likevel. Veien var jo tørr og fin, selv om det var noen snøfnugg i lufta. Trodde jeg var tidlig ute, helt til jeg oppdaget at jeg hadde glemt å stille klokka 8) La i vei fra Loddefjord, og planen var den klassiske turen rundt Gullfjellet. Sykkelen fungerte utmerket, bortsett fra at den trenger en liten girjustering. Kjedet sporet av både utover og innover, men det er ikke noe problem så lenge man klarer å holde hodet kaldt. Motvind i Helldalen og videre innover mot Trengereid. Tunge "vinterlår" allerede ved Garnes... Før Trengereid ble været dårligere, og veien var våt. Opp Gullbotn gikk det greit, og litt ned på den andre siden var veien tørr igjen :) Fikk vinden i ryggen helt til Os, men snøværet innehentet meg lenge før den tid. Kalde våte sko, lite følelse i tærne... Jeg kom til Os, og kjørte langs den sterkt trafikkerte veien opp til Kalandseid. Så en roligere vei over til Fana krk. og videre til Lagunen. Skulle tilbake til Loddefjord, så valget falt på ruta over Sørås. Videre mot Straume bru, og der gikk det galt... Brua har ståldekke, og det svar såpeglatt. Møtte flybussen, og hadde ikke så mye spillerom. Prøvde bare å holde stø kurs, og da jeg var nesten over sa det "BANG!!". Forhjulet gikk ned i et langsgående spor/hull, og i enden av sporet var det en betongkant. Dekk, slange og felg gikk til helvete. Stoppet opp og kikket på det. 112km uten det minste problem, og så havari 7km hjemmefra. Hadde ikke lyst til å gå hjem med sykkelsko (bedre å gå barbeint...). Jeg ga faen og kjørte på felgen. Den var fortsatt noenlunde rund, selv om den vinglet og humpet litt. Det ble noen rolige kilometre, men det holdt helt hjem :P Så nå må jeg på Sykkelsenteret og kjøpe nytt hjul :(

Sesongen er i gang, få sykkelen ut på veien igjen folkens!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bare dekkene som betyr noe... Raceren er bygget for fart, med bedre aerodynamisk sittestilling, stiv ramme som gir god tråkkrespons, store hjul, smale harde dekk med liten rullemotstand... Har testet litt, racer mot offroad u/demper m/slicks. Snittfarten økte fra ca. 25 til ca. 35 km/t på samme rute :wink:

Dempegaffel er noe av det minst effektive du kan ha hvis du ønsker fart. For hvert tråkk forsvinner litt energi som friksjon i demperen. Så skal du sykle langt på jevnt underlag; skaff en sykkel uten demper. Er det asfalt; skaff deg en racer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.