Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka i romjula


paddelunde

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har hatt en del fine romjulsturer i Femundsmarka og kan absolutt anbefale det til andre. Siden jeg bor mellom Femunden og Røros har alle mine turer startet fra nordre del av marka. Som regel Langen eller Synnervika. Skal du inn hit i romjulen så må du være bevisst på at det ikke er kollektivtransport. Kommer du i egen bil kan det være tryggest å parkere eks på Langen Gjestegård. Da kan du lett få hjelp til å starte bilen om den ikke starter når du skal hjem igjen.

Som regel er det tilstrekkelig med snø, men gjerne ikke noe såle enda. Isen pleier å være god på vann og tjern, men kan være usikker på Femunden, Rogen og andre større vann. Det kan derfor være greit å velge seg en rute hvor du ikke satser på å krysse dem.

Det er ofte en kaldperiode omkring jul og nyttår, så du må være forberedt på temperaturer fra -30 til -40. Ha derfor med rikelig med klær, brennstoff og mat.

 

I nordre del av Femundsmarka, nord for Røavassdraget altså, er det en del åpne buer. Disse har vedovn og er normalt forsynt med ved. Det er fantastisk koselig å overnatte i dem og de kan være gode å ty til hvis været er skikkelig kaldt. Det tar selvfølgelig tid å varme dem opp, men de holder til gjengjeld en god del lengre på varmen enn et telt. Ikke alle buene er "varme" og enkelte har dårlig ovn. I noen buer er det helt nye ovner som gir mye varme. Hvis du finner en ønsket rute så kan jeg prøve å tipse om tilstanden på bu og ovn så langt jeg kjenner til. Generelt synes jeg at buene lengst inn i marka holder en bedre standard enn de som er nærmest Femunden og vassdraget mot Feragen/Røros.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.