Gå til innhold
  • Bli medlem

ski tur i nærheten av Rauland i Telemark.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

Ønsker du å gå i oppkjørte løyper har du kommet til rette stedet. Jeg siterer fra http://www.vierli.no/

"Rauland har kanskje Norges fineste langrennsløypenett: 140 km langrennsløyper som blir oppkjørt daglig ved behov."

De aller fleste turene mine på Rauland har startet på Vierli. Og skulle jeg gått på Rauland i påsken ville jeg startet der og valgt den veien med minst kø :D

Det begynner å bli noen år siden jeg har gått der nå. Og det var nesten bare korte famileturer. Sikker mange som kan si mer en meg her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omkring årsskiftet 1998-99 var jeg på Hotel Austbø. Nytårsmorgen 1999 gik jeg turen rundt Silkedalen. Det var lidt dårlig sigt med tåge. Man kunne alligevel fornemme, at tågen lå bare fra terrænhøjde og 5-10 m op, og solen lå lige over tågen. Det gav et meget specielt og meget stemningsfuldt lys. Det kan absolut anbefales - hvis man er så heldig at få netop de forhold!

Turen foregik i helt nypræparerede løjper og med 44 mm brede (smalle) racingski. Hvis man bare skal gå i løjper, er der ingen grund til at tage andre ski med.

Lars M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk på folkehøgskule i Rauland 1974- 75, og vart godt kjent med fjella rundt Rauland. Om du søker høgfjell, ta turen opp på Raulandsfjell, med makalaus utsikt over Totak og innover Hardangervidda. Ellers er det nok av flate myrar frå Rauland og inover mot Møsvatn. Sør for Rauland finst og fine toppar som er typisk Telemarksnatur, Vehuskjerringa, Skardsnuten, m.fl. Ha ei fin påske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Rauland alpinsenter, ved totak. Ikke skisenteret...! En annen topp som er veldig fin er Vehuskjerringa. Da bare kjører du ned mot Øyfjell, ta til høyre ved Nærmat mellom Rauland sentrum og skisenteret. Kjør til du kommer til Øyfjell, skaff ett kart og spør deg litt rundt. Er en knall topp...kanskje vi sees

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vehuskjerringa kan også nåes fra Tansosen, Litt sør for Krossen i Rauland. Javn stigning opp.

Andre topper som er fine er Brattskardnutene. Ligger innerst i Silkedalen. Går også å gå på fra "andre" siden. Gir fin nedkjøring.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på Vehuskjerringa fra Tansosen? Vel slakt til å begynne med å så blir det brattere fra store Reinstjønn. Også mulig å gå fra Øygarden, gir en kortere men brattere stigning.

Håper dette var til noen hjelp

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.