Gå til innhold
  • Bli medlem

Å legge rakfisk av fisk som har vært frosset


rypehund

Anbefalte innlegg

Det er mye godt som kan lages av det man høster i naturen, og av de virkelig gode tingene man kan lage av fin fjellørret er rakfisk.  Så langt har jeg bare spist denne delikatessen hos noen kompiser, men jeg vurderer å starte litt produksjon sjøl.  Så er det jo sånn at man kanskje ikke får et høvelig antall emner til å åpne bøtta for å legge ned, og da kan det å  hive fisken i fryseren inntil så skjer, være et alternativ.  Så spørsmålet til den kunnige forsamlingen her ute er: er fisk som har vært frosset egnet til å legge ned til raking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er spent på om noen vil motsi meg her nå, men uten å ha førstehånds erfaring, vil jeg si soleklart "nei". 

 

Raking er en nedbrytningsprosess hvor man benytter de enzymer og bakterier som i hovedsak finnes naturlig i fisken. Frysing og påfølgende tining ødelegger/forringer både begge disse kritiske innsatsfaktorene. 

 

Skal man rake fisk, må men derfor få et høvelig antall store feite fisk på samme tid, -og med stålkontroll på hygienen under fangst-. Dessverre skal man nok ha bra haill med fluestanga en kveld for å fange seg en hel butt. Garn og oter er vel det eneste gangbare for å fange en god "batch" på en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbi: tullprat, det kan jeg garantere går bra. Fisken må legges fersk i fryser og selvfølgelig uten å ha vært i kontakt med jord. Jeg har en bestefar som har lagt siden ungdommen og det er den beste rakfisken vært år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.