Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som bruker hatt?


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

 

Fikk jeg så hatten passer?

 

Det må du vel selv vurdere, hehe..

Men nå skal det også sies at jeg ikke på noen måte er hattefanatiker! Bruker det fordi jeg liker det, bare. I tursekken har jeg en caps, og den løse hetta til turjakka. Så bruker jeg det som passer best i henhold til vær og føre. Føre var, kan man si. Dessuten er hattebremmen i veien når jeg bærer stor sekk. Sekken kommer borti bremmen slik at jeg statig må løfte på hatten. Så dersom du en dag møter meg er det ikke sikkert jeg er så utpreget høflig når jeg løfter på hatten. Det er like sannsynlig at jeg bruker stor sekk. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt mye hatt sommerhalvåret. Begynte egenlig med en grønn "bøttehatt", som mange kanopadlere og fiskere brukte på 80-tallet. Syntes bremmen var både litt for kort (både til sol- og regnskjerming), både forran og bak og bremmen bøyde seg for lett i litt vind. Selv om hatten var relativt regntett, kom det vann inn av de små luftehullene på hver side og rant på innsiden og nedover. Fordelen var at den var grei å putte i sekken, når det ikke var vær for hatt. Men stoffet var litt hardt, så regndråper hørtes litt for tydelig og det demper naturens lyder.

 

Og når jeg så etter noe annet, måtte det være noe som hadde større brem, så ikke vann rant ned i nakken og hadde tilstrekkelig solskjerming forran. Den måtte også være relativt vanntett og uten luftehull. Jeg hadde heller ikke lyst på de typiske cowboy-hattene, så jeg endte opp med en billig rallarhatt, for å teste ut. Den oppfylte alle mine ønsker (med litt impregnering på boks, etter ca 2 års bruk.), bortsett fra at etter noen års bruk, ble den ei slaskete "lefse". Hadde jeg hatt noe å tørke den på, hadde jeg impregnert den på nytt og hatt i stivelse.

 

Å bruke en hatt i et så bløtt materiale, demper regndråper ganske effektivt og en hører naturen, dyr og fugler. Å gå med ei hette over hodet, er det værste, da hører en veldig lite annet enn regn. Vurderte en annen filthatt, som koste det 3 dobbelte. Men kjøpte samme typen igjen. Det er vel den tredje jeg har nå.

 

De har jeg brukt mye på jakt- og kanoturer, samt gennerelle turer, siden mitten av 80-tallet. Bytter til caps, hvis været krever jakke med hette. Det hender også at jeg kun bruker (en av flere) caps, men da skal jeg være ganske trygg mot regn. Tror vel egentlig ikke at jeg kler rallarhatten, men jeg er på tur og da bryr jeg meg lite om det. For meg er den praktisk. :) Hatt er praktisk, enten en er på jakt, eller på tur og ønsker å høre naturens lyder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.