Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken - rep av ytterlager


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

På utsida av fjellpulken er d grått belegg, noen mm tykt, og virker som en keramisk struktur med god hardhet og motstand mot riper.

Hva bruker man for å utbedre skader på dette belegget? Jeg har et lite område der dette er avskillet, og glassfiberen har åpenbart seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Det er formentlig GELCOAT'en du omtaler på denne måten. Du bør pirke det løse av og slipe litt og bruke Gelcoat sparkel som kjøpes hos den lokale båtbutikk eller evt. Biltema. Dett såfremt det bare er et mindre område.

 

En pulk er jo ikke konstant våt, så det betyr formentlig ikke så mye om det glassfiber armerte polyester er fremme. På en båt vil dett suge noe vann til sig og såkalt "glassfiberpest" kan oppstå. Selvfølgelig vil du ha en liten risiko for frostsprengning, å mer skaller av.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse tips her:

http://www.fjellforum.no/topic/32644-fikse-en-gammel-glassfiberkajakk/?hl=epoksy#entry297890

For pulk vil to-komponent polyester epoksy og eventuelt litt glassfiberduk som forsterkning gi styrke for slag og trykk. La det herde i god rom temperatur. Puss til jevn overflate. Så ett strøk med maling eller top-coating til slutt. (biltema produkter duger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vanlig gelcoat på båt er hard og jeg kan ikke forestille meg at det er annet brukt på fjelpulken. Ved mindre skader får du gelcoat sparkel fra ulike produsenter: Biltema, Plastic Paddng, Hempel, ml. Båtbutikkene vil nok ha størst utvalg - og høyere priser.

 

Men blandingsforhold med herder er viktig sam herde temperatur. Hvis du får litt elastisk gelcoat vil det som regel være fordi det er for lit herder i blandingen.

 

Ved en luten skade er en klatt Bencra lakk formentlig bra nok til å forsegle hullet. Se den ovennevnte tråden.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, gelcoat filler/ - sparkel er det produkt jeg taler om! Men disse pleier også å være 2-komponent produkter, som skal tilsettes herder. Muligvis kan det være noe nytt 1- komponent som jeg ikke har kunnskap om.

 

Gelcoat skal ha herder like som polyester og epoxy. For å fåen glatt gelcoat og som slipp-middel til formen brukes voks.

 

Har du forsøkt med gelcoat uten herder blir den nettopp seig-elastisk i løpet av ganske lang tid.

 

Nå får du sikker en fin reparasjon!

 

hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.