Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektstreffets listetråd 2015


Tor Magnus

Hva blir basisvekten din på treffet?  

59 stemmer

  1. 1. Hvor mye har du med deg (alt uten mat og det du har på deg)

    • Tung (25kg+)
    • Normal (9.1 - 25kg)
    • Lett (4.5 - 9.1kg)
    • Ultralett (2.3 - 4.5kg)
    • Superlett (1.4 - 2.3kg)
    • Ekstremlett (<1.4g)
      0


Anbefalte innlegg

De kommer med ekstrautstyr som potesokker :P 

Hvor lavt kan jeg komme ned i vekt med komplett pakke da?

Det varierer en del. I utgangspunktet er ikke hengekøyer det letteste alternativet, men heller en opsjon for økt komfort, spesielt for ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ryddat lite i min packlista, satt myggmedel, såpa, tandkräm och toalettpapper in i packvikt istället för consumables, har lagt till en lommebok och gjort ett par småändringar.

Vikten är stort sett oändrad, men målet nu när det är tryggt under 5 kg gränsen är en total packvikt på under 10 pounds, eller 4536 g.

Det ser ut att gå vägen utan att fuska (enkla lösningen är ju att hälla ut lite vatten, men det känns som helt fel väg att gå, det är redan på nedre gränsen för vad som känns komfortabelt för mig).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lighterpack.com/r/180paj

Legger nå med lista mi her, men er ikke 100% sikkert at jeg deltar på treffet, må se litt ann hvordan d passer med andre planer.

Nå er lista mi en generell liste, som er for 3-4-5 dagers turer vår/sommer/tidlighøst.

 Hoppas det ordnar sig med fri till den helgen. Ska kika lite på listan inom snar framtid. :-) 

Hva skal folk ha med seg av mat? Jeg har kontroll på middag, men litt usikker på frokost og lunsj...

Frukosten blir för mig havregröt och melk, inte det mest vikteffektiva, men frukosten är ju dagens viktigaste måltid.

Lunch/snacks blir nötter och choklad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sig Man Det går som du säger byta ut en del saker mot lättare alternativ, eventuellt går det lämna något av kläder hemma, annars är det väl få ting att ändra på.

Just denna turen går det nog lämna pannlampa, gps och SPOT hemma, och det halva liggunderlaget är skönt att ha att sitta på vid raster, men det är en liten lyx snarare än nödvändigt.

Klocka har du ju också i telefonen.

För dig som har ett Exped liggunderlag är det smart att satsa på en schnoozlebag som vattentät liner istället för regntrekk till säcken. Med UL varianten i Large sparar du några gram och får fler funktioner.

Hur har du fått ner en Exos under 800 g?

Bort med topplocket förstår jag, men det är väl inte nog?

Hoppas du finner dig själv fri denna helgen, gläder mig att kika och klämma lite på ett Hilleberg Enan! :-D

Sammanfattning: det finns potential att spara en del vikt, i det hela tatt en god packlista. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror vekta på exos er en trykkleif, den veier vell rett over kiloet..

Ja, jeg kan bruke schnoozlebagen, men det er fryktelig tungvindt å tømme den for klær for å blåse opp underlaget..

Som jeg nevte tidligere, så er jo lista her for fjellturer, så da er jo det halve underlaget også en sikring hvis expeden skulle takke for seg, For å hanoe å sitte på, samt beskyttelse mellom expeden og bakken. Men til lettpakkertreffet, så kan man jo bare hive med seg ett lite sitteunderlag.

Tror jeg har truffet de riktige vektbesparelsene, for å få en grei sekk, samt at jeg klarer meg fint i ruskevær på fjellet. Neste kan jo være en lettere sekk, men jeg synes exosen er god og bære.

Jeg startet sommerferien en uke før treffet, så jeg ser litt på å vandre rundt i "sydlige" strøk (rondane, hardangervidda ol) uka før, og så svinge innom treffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort noen små oppgraderinger på oppsettet, blant annet en ny tarp. Mangler plugger til denne. Kjøkkensituasjonen er fortsatt uavklart. Jeg har ikke funnet den kjelen jeg vil ha med, som også skal brukes som spisefat. 

 

Har heller ikke lagt til mat enda. Jeg er også veldig usikker på om jeg har med nok klær. Slik som våren har vært her sørpå så langt i år, borger det ikke akkurat for en varm sommer. Hvis ikke været endres må jeg nok ha med noe mer her. Hater å fryse. Jeg leter også etter TYVEK eller noe annet underlag jeg kan ha under liggeunderlaget som ikke koster all verden ei heller veier så mye.

 

Likevel ser jeg at jeg nå er under 3 kg på de tre store, og har gått ned fra over ni kilo sammenlagt, til et mål om under syv kilo inkludert mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har jeg to navlehunder som også må ta hensyn til... Og de kommer vel ofte før kroppen min :P

 

blander meg litt inn her, for å si at det funker helt gull med hunder i hengekøya, har sjæl sovet med 2 whippeter og 1 pointer oppi køya, de lå i soveposen også vel og merke :P Så en lundehund og dp tror jeg går helt fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Umm... skal stavene ligge under de tre store (sove, bo, bære) når de brukes som teltstenger ?

Bare lurer da jeg kommer mye nærmere 3 for 3 om jeg flytter dem til "Misc"

 

Har jo ingen praktisk betydning, men en artig øvelse i budsjettering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm... skal stavene ligge under de tre store (sove, bo, bære) når de brukes som teltstenger ?

Bare lurer da jeg kommer mye nærmere 3 for 3 om jeg flytter dem til "Misc"

Har jo ingen praktisk betydning, men en artig øvelse i budsjettering

Som sagt, i praktiken betydelselöst var du sätter dem på för post, men vill du få packlistan att se lättast möjlig ut, så budgetera den vikten som "Worn".

Underlättar både att fixa 3 4 3 och eventuella önskade viktgränser.

Naturligtvis stoppar du också karta, kompass, kniv och lite annat smått och gott i lommene och sätter också över det under "Worn".

Då får du en amerikansk packning. Allt du stoppar i lommen blir viktlöst. :-P

Ta gärna vikten för tältpinnarna under "Misc" också, de brukar ju inte alltid räknas in i tältvikten. Det är ju viktigast att pynta packlistan!? ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort noen små oppgraderinger på oppsettet, blant annet en ny tarp. Mangler plugger til denne. Kjøkkensituasjonen er fortsatt uavklart. Jeg har ikke funnet den kjelen jeg vil ha med, som også skal brukes som spisefat. 

 

Har heller ikke lagt til mat enda. Jeg er også veldig usikker på om jeg har med nok klær. Slik som våren har vært her sørpå så langt i år, borger det ikke akkurat for en varm sommer. Hvis ikke været endres må jeg nok ha med noe mer her. Hater å fryse. Jeg leter også etter TYVEK eller noe annet underlag jeg kan ha under liggeunderlaget som ikke koster all verden ei heller veier så mye.

 

Likevel ser jeg at jeg nå er under 3 kg på de tre store, og har gått ned fra over ni kilo sammenlagt, til et mål om under syv kilo inkludert mat.

God packlista här, du klarar säkert under 7 kg inklusive mat utan problem.

Kläder bör räcka mer än väl, dra på regnstället om det är kallt och om det är ultrakallt, använd sovepåsen som isolerande lager under regnstället om det får plats, utanpå om det blir för trångt. Då kan du också bruka tarpen som cape om det är kallt och regnar, så håller du sovsäcken torr. Med detta borde du klara att sitta stilla i en god del minusgrader, och SÅ illa blir det helt säkert inte i Nordmarka i juli. :-D

Köp extra stor sopsäck (finns t.ex på Biltema) http://www.biltema.no/no/Bygg/Ovrig/Byggavfallssekker-10-stk-2000034474/

Skär den upp längs långsidorna och få en dubbel längd, evt en bit silvertejp vid mitten (eller bunnen på säcken) beroende på hur bunnen är utformad på säcken.

Då har du ett fint underlag/bunnduk till runt 100 gram och billigare är svårt att hitta om du inte kan tigga en bit tyvek på en byggarbetsplats.

Vi ses om ett par veckor! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, i praktiken betydelselöst var du sätter dem på för post, men vill du få packlistan att se lättast möjlig ut, så budgetera den vikten som "Worn".

Underlättar både att fixa 3 4 3 och eventuella önskade viktgränser.

Naturligtvis stoppar du också karta, kompass, kniv och lite annat smått och gott i lommene och sätter också över det under "Worn".

Då får du en amerikansk packning. Allt du stoppar i lommen blir viktlöst. :-P

Ta gärna vikten för tältpinnarna under "Misc" också, de brukar ju inte alltid räknas in i tältvikten. Det är ju viktigast att pynta packlistan!? ;-)

Det var jo nettopp derfor jeg spurte. Det er et reelt spørsmål; de er jo tross alt staver halve døgnet og teltstenger den andre halvdelen.

Uaktuelt å ha annet enn klær som worn, men er som sagt usikker på hvor stavene hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo nettopp derfor jeg spurte. Det er et reelt spørsmål; de er jo tross alt staver halve døgnet og teltstenger den andre halvdelen.

Uaktuelt å ha annet enn klær som worn, men er som sagt usikker på hvor stavene hører hjemme.

Det är dilemmat med multi-bruksting. :-)

Letar man efter någon form av standard så ligger nog stavarna hos majoriteten av packlistor på "worn".

Det som jag syns är mest adekvat listplacering är att lägga in saker efter huvudsakligt bruksområde.

Har du med stavarna för att underlätta vandring under hela turen? = Worn

Sitter de på ryggsäcken och bara brukas till tält/tarp och något enstaka vad? = Shelter

Det ska mycket till att jag skulle kunna motivera att ha det under Misc, men jag ska definitivt inte gör krav på det som en standard för alla. Jag brukar Misc för ting jag inte klara att finna motiv att placera under en "ordentlig" kategori.

På min lista har jag omplacerat lite ting efter ett annat kriterium. Exempel är poncho/tarpen. Den är både bunnduk (Shelter), regntøy (Clothes) och regntrekk över ryggsäcken (Carry).

Jag har placerat den utifrån att få så snygg som möjligt grafik på Lighterpacks kakediagram. :-)

Jag ville inte ha allt för mycket på Clothes, då såg "kakan" så estetiskt dålig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig med vakker grafikk - bare spør millioner av ledere og mellomledere som er mer opptatt av at Powerpoint presentasjonen er pen enn innholdet i rapporten    :ike:   ;)

 

Tatt dine ord i betrakning, nå har jeg endret farger på pai chart'n. Resultat: "Pack Weight 5996 g"   -  Boo yah !    :D

 

Fortsatt litt tweaking igjen. Er nok noen ting som skal legges igjen hjemme, men det er fortsatt noe småtteri som må veies også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@7homas, när jag modifierat säcken så jag är nöjd med den blir vikten runt 125 g istället (med midjerem, bröstrem, samt elastiska remmar att hålla fast liggunderlaget med).

2034 gram kan säkert ta knäcken på rygg eller knän så man får permanenta skador, eller i varje fall förvandla turen från njutbar vandring till ett svettigt, muskelpinat överlevelsedrama! ;-)

Mer allvarligt talat, jag har fortsatt en del sparmöjligheter, några som jag inte kommer att utföra, då de går ut över komfort, men några som ger minst lika bra, men lättare alternativ, så jag hoppas slutliga packvikten hamnar på runt eller till och med under 1900 g.

Mitt mål nu är numera förvandlat till under 10 pound (4536g) total skin-out packvikt. Per idag må alltså 101 g bort. Jag kan kanske gå med hela packningen under armen, så är det i box. :-D

0 g är mycket mindre än den tunga MountBear-säcken! :-P

Väldigt kul att se en norsk producent av seriöst marknadsledande superlättvikt! Oväntat och spännande. Ska nog ta kontakt med dem och höra om modifikationer på denna säcken. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm... skal stavene ligge under de tre store (sove, bo, bære) når de brukes som teltstenger ?

Bare lurer da jeg kommer mye nærmere 3 for 3 om jeg flytter dem til "Misc"

 

Har jo ingen praktisk betydning, men en artig øvelse i budsjettering

 

Ett av de tyngste spørsmålene innen lettpakking :)

Samme tankegang her som @LightDan har: stavene er kritiske for teltet, langt fra nødvendig for gåing, dermed regnes de sammen med resten av teltet. Bakvendt for noe som vitterligen heter staver, men sånn er det for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Väldigt kul att se en norsk producent av seriöst marknadsledande superlättvikt! Oväntat och spännande. Ska nog ta kontakt med dem och höra om modifikationer på denna säcken. :-)

Eieren av Mount Bear er jo @Bjørn-Ivar her på forumet    :yes:

Han var med på Lettvektstreffet i fjor, men har ikke meldt seg på i år. Har heller ikke sett han har skrevet noe på forumet på lenge, men ser han iallefall var innom for et par uker siden ifølge profilen hans.

 

Ti tomler opp for bra service når du handler av ham      :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.