Gå til innhold
  • Bli medlem

07.01.06: Sunnmørsalpane - årets første skitur


Svein

Anbefalte innlegg

Årets første skitur ble unnagjort i dag. Klarværet vi har hatt de siste par ukene har ikke gjort føret nord på Ørstahalvøya i Sunnmørsalpane godt, mye skare og noe gjennomslagsføre. Har lagt ut bilder fra dagens tur.

Selv om føret ikke var av det beste var det en super start på 2006-sesongen, turen gikk til Klovekinn (920) og Klovetinden (949). Ozzi og en firbeint skjønnhet var resten av turfølget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klovetinden har jeg alltid tenkt på som en fantastisk nedkjøring på ski slik den fortoner seg fra veien mellom Spjelkavik og Vegsund.

I jula, antagelig i 2002, skulle oppdraget endelig gjennomføres. Det var veldig lite snø, så gresstustene stakk opp flere steder.

Jeg startet turen på en av de nederste gårdene i Barstadvika, slik at jeg fikk med meg hele ryggen oppover. Det var en del kjedelig einekratt å forsere før man kom over skogrensen. På vei ned igjen tenkte jeg at jeg skulle klatre over noe av det med ski på beina, men det er ikke så lett å få feste i et einekratt en drøy meter over bakken :)

Selve nedkjøring var grei nok den. Fikk lagt inn noen telemarksvinger, men det er begrenset hva man tør når det bare er 10-20 cm snø.

Er ikke denne nedkjøringen fin for nybegynnere etter større snøfall :?: Rasfare finnes vel ikke på den ryggen, så man er vel ganske trygg også.

Fine bilder du har, men jeg synes jeg ser at det ikke var så mye nysnø når du var avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. å slite med einer og andre buskevekster opp fra Barstadvika er godt kjent.. jeg har derfor unngått å gå opp der :) Fra Roteneset går en traktorvei omtrent til skoggrensa, den er bedre å følge.

Snø, vi parkerte på ca 150moh og gikk på ski hele veien. Men det var ikke særlig mye snø før vi kom et stykke ovenfor skoggrensa, tror nok vinden er ganske hard over Barstadskaret og blåser vekk mye... Litt nedenfor Klovvatnet på ca 650moh prøvde Ozzi snødybden med søkestang på tre steder, resultat: 1m, 1m, 0,6m. Men rygger blir fort avblåst så langt mot vest, mye synlig stein opp mot toppen

Nordryggen er veldig fin, ikke rasfare nei. En bekjent av meg som bor i Barstadvika sier at det, mer enn sjelden, om våren kommer båter og legger til i Barstadvika. De skal da på ski opp til Klovekinn... Sikker fordi den ser så flott ut fra Storfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, dere er jo spesialister i å finne vindherja føre sammen. (2 av 2, 100 % uttelling) :oops:

Fint med indekser i bilderapporten, men jeg kunne godt tenkt meg å bladd gjennom turen, slik som før. Jeg får det i allefall ikke til :)

Velg bilde 1 og trykk på bildet for å få neste :wink: "gadd" ikke ta med en neste-knapp :oops: Personlig syns jeg det er ei forbedring.. men jeg er vel litt subjektiv kanskje... :oops:

Hehe.. jeg regnet med at føret kom til å bli dårlig, om enn ikke såååå dårlig, men jeg hadde lyst opp der likevel. Trodde jeg skulle få med meg Grøthornet også, men det ble litt for sosialt... og klokka sprang... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg bilde 1 og trykk på bildet for å få neste :wink: "gadd" ikke ta med en neste-knapp :oops: Personlig syns jeg det er ei forbedring.. men jeg er vel litt subjektiv kanskje... :oops:

God løsning det der Svein! :wink:

Jeg lette fælt etter neste-knappen med en gang jeg også, men mens markøren lå på bilde 1 fikk jeg tilfeldigvis en spasme i fingeren, og vips, så kom bilde 2. Litt flaks skal man ha. :)

Herlige bilder forresten! Som vanlig... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøthornet ble besteget av andre i dag... det var stegjernsføre helt til topps.

http://home.no.net/topptur9/grothornet/

Det største problemet med skareføret er at det bråker så mye at det ikke går an å prate.

Innteresant bilde de har tatt av ryggen/eggen bort til Storhylla. Ser heftig ut her, men tror bildet lyger litt.

Jeg slettet forresten alle bildene mine da jeg skulle legge de inn på maskina. Nybegynnerkløne :oops: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, dere er jo spesialister i å finne vindherja føre sammen. (2 av 2, 100 % uttelling) :oops:

Kanskje vi liker det slik. Kjøre pudder er jo så lett at det blir kjedelig i lengda :) .

Nå kommer det mer snø til uka. Neste tur får nok bedre føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God løsning det der Svein! :D

Jeg lette fælt etter neste-knappen med en gang jeg også, men mens markøren lå på bilde 1 fikk jeg tilfeldigvis en spasme i fingeren, og vips, så kom bilde 2. Litt flaks skal man ha. :)

Hmmm... får se om det dukker opp litt "surfeinfo"...

Herlige bilder forresten! Som vanlig... :wink:

Takk :D

Det største problemet med skareføret er at det bråker så mye at det ikke går an å prate.

Innteresant bilde de har tatt av ryggen/eggen bort til Storhylla. Ser heftig ut her, men tror bildet lyger litt.

Jeg slettet forresten alle bildene mine da jeg skulle legge de inn på maskina. Nybegynnerkløne :oops: .

Hehe... var vel derfor vi brukte så lang tid :wink:

Jeg kommer til å prøve eggen til Storhylla på en rundtur Grøthornet-Storhylla-Masdalshornet-Trongegga, barmarkstur.

Du gjør vel neppe samme feilen en gang til da... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Velg bilde 1 og trykk på bildet for å få neste :!: "gadd" ikke ta med en neste-knapp :oops: Personlig syns jeg det er ei forbedring.. men jeg er vel litt subjektiv kanskje... :shock:

Det er kanskje jeg som skal :oops: . I alle fall var ikke jeg like heldig som Nils, som kom bort i museknappen mens han pekte på bildet :)

Uansett løsninga er bra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje jeg som skal :) . I alle fall var ikke jeg like heldig som Nils, som kom bort i museknappen mens han pekte på bildet :)

Uansett løsninga er bra den.

Jepp, det er ei fin forbedring, nesten genialt . Ser turen jeg var med på i romjula er "lagt om". Tenker du å legge om de andre turene også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.