Gå til innhold
  • Bli medlem

Shelby Abisko - Jacka


Johan2000

Anbefalte innlegg

Ämne: Jacka, Shelby Abisko

 

Efter att ha försökt hitta en vettig jacka i över 10 år så bestämde jag mig för att göra en själv. Men att göra mönster och sådnat från noll är för mycket jobb, så jag utgick ifrån modellen Abisko, som man kan köpa möster på från Shelby (shelby.fi)

Jackan är 2 lagers med polypropylenfoder. Ytterlagret är ett laminat med nylontyg med någon form av membran på insidan.

Storleken jag gjorde var medium. Modellen är ganska lång och lite tight, men borde fungera bra.

Alla sömmar som potentiellt kan ta in vatten är tejpade.

Mönstret har från början en option med bröstfickor. Sådana gjorde jag, men med klaff framför. Jag har också klaff framför dragkjedjan vilket gör att jackan kan användas även under ansträngning i nedebördsväder utan att bli kokt inifrån, någon som inte går med 99% av dom jackor som finns på marknaden (Norheim och Klättermusen har modeller med klaff. Klättermusens behöver modefieras för att bli rikigt bra).

Vidare så finns ventilation under armarna.

 

Egna modefieringar:

- Innerfickor. Prefekt för t.ex. mobiltelefon, pass, pengar etc.

- Muffar i ändarna på ärmarna (borde finns på alla jackor som säljs som skidjackor, men jag har kan inte påminna mig ha sett det på någon. Det kanske finns? Jag har det på min primaloftjacka från Gin Gliders, avsedd för paragliding även om jag har den till en massa annat).

- Hållare för liftkort.

 

Projektet har varit långt mer tidskrävande och komplicerat än jag trodde det skulle vara.

 

Tips för stora, komplicerade projekt:

- Skriv upp arbetsgången i förväg. 1; sy söm A, 2; sy söm B, 3; gör hål får ditten och datten, 4; sy ihop A & B etc

- Blir något fel (och det blir det garanterat någonstans), ändra i listan på arbetsgång och skriv upp sjävla felet. Då har du det dokumenterat om du skulle göra fler exemplar. Jag missade att skriva upp dom fel jag stötte på, vilket jag nu insett var ännu ett misstag.

- Gör styckena i ryggen och framtill så att dom är lite för långa. När det är dags att montera dragkjedjan, anpassa längden till dragkjedjan. Nu fick jag göra tvärtom och ordna en egen stopp upptill med epoxy. Det fungerar, men är inte så elegant.

- Se till att ha massor av sytråd. Det går åt mycket mer än man tror.

- Om du använder flera färger och foder, se till att ha samma färg på in och utsida på dom platser där du har förstärkningar i fodret (t.ex. vid innefickor).

- Tänk på att få med alla detaljer vid rätt tillfälle. Jag missade hållare för snöret till huvan samt upphängare när jag sydde fast huvan. Det gick att få dit OK efteråt, men hade blivit bättre att få in i samma söm som huvan.

- Hållare för liftkort, andra småfickor: Ta till lite extra. Gör den gärna 10-15 mm för stor åt alla håll.

 

Det är inte ekonomiskt lönsamt att hålla på med sådana här projekt själv. Det är betydligt mer ekonomiskt vettigt att köpa Klättermusens dyraste jacka än att hålla på med sådant här. Enda skälet till att jag gjorde det var att jag tycker det är kul och hade massor av ledig tid nu under hösten och vintern.

Har du inte sytt någon jacka förr, så rekomenderar jag att börja med en som är i ett skikt. Alltså inget foder.

 

Bilder:

post-10468-0-40161500-1420636700_thumb.j

Hållare för liftkort.

 

post-10468-0-13167000-1420636739_thumb.j

Huva med foder i huvan och dragsnören. Fungerar riktigt bra, men man får inte plats med en hjälm under.

 

post-10468-0-78438200-1420636746_thumb.j

Själva jackan

 

post-10468-0-75299800-1420636755_thumb.j

Ventilation under armarna

 

post-10468-0-50504500-1420636771_thumb.j

Fickor på båda sidor "Napoleon-style"

 

post-10468-0-31982200-1420636779_thumb.j

Innefickor på båda sidor. Det är vid sådana här tillfällen ni bör tänka på att ha samma färg på in och utsida vid förstärkningen runt fickan. Annars blir det lätt fel färg på tråden till sömmen som måste till för att sy fast dragkjedjan i samma släng som yttertyget sys i hop med fodret. Klant fel, men syns inte på utsidan i alla fall.

 

post-10468-0-73397400-1420637266_thumb.j

Muffar i ärmarna håller ute vind och snö. Ett par cykelbyxor som redan offrats för annat fick släppa till material.

Idéen såg jag först på en jacka från Advance, senare också en på Gin. Jag har aldrig sett det på en skidjacka vad jag man minnas, märkligt nog. Kostar troligen för mycket och lägger på vikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.