Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Foreslår heller dere tar med scooterne og flytter til Sverige, jeg. Skjønt, svenskene hater visst norske scootergjenger som pesten...

Bortsett fra til nytteformål (rekreasjon regnes ikke som nytte, enten den skjer på ski , til fots eller med motor i denne sammenheng), har motorisert ferdsel vært forbudt i Norge siden 1977. Så dere som har kjøpt dere scooter (eller ATV som nå kommer for fullt - ennå verre) siden da uten å ha et rimelig og i loven anerkjent nytteformål, har bevisst kjøpt den for å begå lovbrudd, og bør slutte å syte over å bli behandlet deretter. Unntaket blir da Nord-Troms og Finnmark, som har hatt fiskeløyper siden vi fikk en nasjonal forskrift (89 tror jeg, gidder ikke slå opp i kveld).

At en gruppe med makt prøver å tilta seg en rettighet på bekostning av størstedelen av befolkningen, på tvers av vedtatte lover osv. må møtes med midler som kan være tøffe skjønner de fleste som ikke stemmer FRP. Og en del av disse også - heia, Tom!

Denne debatten er svært lik røykedebatten. (Scooterkjørere/røykere versus friluftsfolk/ikke-røykere). Problemet er at den støyende / forurensende siden har alle maktmidler unntat loven på sin side, og har alle muligheter for å presse - det er de som har de fysiske maktmidlene. Sånn sett får vi prøve å se på hvordan vi oppnådde det som er oppnådd når det gjelder røyking, og se om metodene kan tillempes her.

Forsøket med styring av scooterkjøringa gjennom kommunal planlegging er definitivt ikke bare vellykket, sett med øynene til de som mente det ville få skikk på scooterkjøringa. Mitt stalltips er at regjering og Storting i stedet strammer inn. Men scooterfolket anser vel det som udemokratiske organer...

Da heller Snøfor - finansiert av de som selger scootere. Det er demokrati det. Fyller pressen med ulovlig annonsering for utmarkskjøretøy, for å skape inntrykk av at det er OK. Og håver inn. Salgssjefen i firmaet som importerer Arctic Cat økte nettoinntekt (den du finner i ligninga) fra 10 til nesten 20 mill 2000 - 2004... (De importerer også Suzuki, men sier litt om pengeflyten i bransjen. han er hverken øverste eller ensete sjegf i den butikken)

At scooter er så mye bedre enn folk til fots i fht. vilt er en sannhet med modifikasjoner. Skal komme med ref. seinere. Dessuten - jo mer scooter, jo reddere vil viltet bli etterhvert. Om ikke kjøringen er mye mer disipinert enn jeg tror dere kan drømme om.

Scooter er et kjempenyttig redskap i mange sammenhenger, men fri og bevare oss for frislepp.

Her har vi nok et eksempel på en trangsynt bedreviter uten et snev av logikk. Tror ikke jeg gidder å kommentere alt han skriver engang, det blir bare for dumt å gjøre det. Makan til sprøyt skal man lete lenge etter.

Har jeg altså kjøpt scooter for å bevisst begå lovbrudd ? Jeg har enda ikke kjørt en meter ulovlig i Norge men drar til Sverige isteden i påvente av lovlige løyper i Norge. Dersom de aldri kommer må jeg selvsagt revurdere saken. Er ikke fornøyd med å måtte kjøre bil halvannen time hver vei for å kunne kjøre scooter på lovlig vis. Hvorfor skal folk andre steder i mitt fylke kunne kjøre i lovlige løyper men ikke her jeg bor? Er det ikke liksom en slags forskjellsbehandling av det norske folk ?

Han kan selv jo flytte til Sverige og se hvordan scooterkjøring foregår i ordnede former isteden for kaoset det blir her i molbolandet når slike som han skal bestemme.

Som vanlig benytter skutermotstanderen her sjansen til å nevne ATV som ikke har noe i denne debatten å gjøre. Helt prototypen på skutermotstander.

Så snakker han om frislepp! Også et typisk utsagn som vi vet ingen er interessert i, hverken motstandere eller tilhengere. Så hvorfor skriver dem det da ? Er det bare nok et bevis på at det kommer en hel masse ord ut av dem uten at de overhode tenker over hva de sier ? ;)

Forøvrig bør han vel ikke bli så ivrig at han skriver to ord feil på rad: "øverste eller ensete sjegf i den butikken" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At en gruppe med makt prøver å tilta seg en rettighet på bekostning av størstedelen av befolkningen, på tvers av vedtatte lover osv. må møtes med midler som kan være tøffe skjønner de fleste som ikke stemmer FRP. Og en del av disse også - heia, Tom!

Da heller Snøfor - finansiert av de som selger scootere. Det er demokrati det. Fyller pressen med ulovlig annonsering for utmarkskjøretøy, for å skape inntrykk av at det er OK. Og håver inn. Salgssjefen i firmaet som importerer Arctic Cat økte nettoinntekt (den du finner i ligninga) fra 10 til nesten 20 mill 2000 - 2004... (De importerer også Suzuki, men sier litt om pengeflyten i bransjen. han er hverken øverste eller ensete sjegf i den butikken)

Etter en tid med fornuftig menigsutveksling her på forumet er vi tilbake på sandkassenivået! Ja, Carl, du stiller deg sammen med de som absolutt ikke kjenner saken, jeg gjentar meg til det kjedsommelige til slike som deg, det er mulig du tror at vi kjøper snøscooter fordi det er noe nytt, det gjør vi ikke! Vi har vært vant med og brukt snøscooter siden 1960 og har brukt den her i området hele tiden siden da, det rare er at det plager deg som sannsynligvis aldri har vært her mer enn de som bor og virker her hele året. Pussig det der at vi som har snøscooteren på kroppen ikke er motstander av den, og det gjelder ikke bare de som eier snøscooter, nå er det flere registrerte snøscootre enn biler her jeg bor så det er mulig vi er inhabil hele gjengen, men prøv å stikk fingeren i jorda og spør deg selv hvorfor det er sånn! Men det er vel bortkastet, skylappene er vel på.

Jeg ser at du er tillhenger av "Tom" vet ikke om han refererer til et navn eller at han selv har oppfattet hva ordet tom betyr og henviser til det ;)

Det fine er jo at du viser storsinn og sier "heia tom" til en som truer med å drepe og torturere, det sier vel mye om deg som person og hva du står for. Så da er vel innlegget ditt her på samme nivå, jeg setter fortsatt stor pris på at dere scootermotstandere viser deres sanne jeg og sier til hele omverdenen at dere egentlig er noen store egoister som kun tenker på personlig vellvære og ikke går av veien for å anvende vold for å oppnå dette.

Når det gjelder din kunnsakp om organiseringen for oss snøscooterbrukere er du også ganske på jordet, du lever noen år tilbake i tid, det er mange år siden SNØFOR eksisterte som egen organisasjon støttet av importører og forhandlere. Du skjønner det at vi er blitt akseptert av idrettsforbundet og er nå organisert gjennom Norges Motorsportforbund, og har et eget utvalg i forbundet som heter touringutvalget, som jobber for rekreasjonskjøring. Dette utvalget er ikke sponset eller støtte av noen som helst innen importør eller forhandlernettet. Så fikk du vist din mangel på kunnskap innenfor saken!

Det at snøscooteren er akseptert i Norges Idrettsforbund og tildelt et eget utvalg innenfor idretten synes jeg viser at vi er akseptert av de fleste. Har dere tenkt på at Norges idrettsforbund står bak oss og støtter oss i denne saken og at idretten bevilger penger for at vi skal jobbe med å få på plass et fornuftig regelverk som tillater rekreasjonskjøring, da selvføgelig etter løyper og i ordnede former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten - jo mer scooter, jo reddere vil viltet bli etterhvert.

Viltet blir redd? Ja, og så? Hva er gale med det? Dyrkes ikke genene da?

Vilt er vilt - ensbetydende med forsiktig skepsis for alt. De lærer, hva er farlig - hva er ikke farlig. Hver situasjon krever sin reaksjon, avhengig av individet. Du Carl burde vel vite dette?

I juni kan jeg nærmest trakke på rypene når jeg går i fjellet. I oktober ser jeg de knapt, de stikker av lenge før jeg er i nærheten. Hvorfor? De er redde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scooter er et kjempenyttig redskap i mange sammenhenger, men fri og bevare oss for frislepp.

Veldig bra innlegg Carl. Jeg støtter alle dine synspunkter 100%, og sammenligningen med røykeloven var bra.

Scooterfolket som har uttalt seg her på dette forumet har oppnådd at i hvert fall jeg har blitt en mer bevisst scootermotstander! Oppfordringen jeg fikk fra Naturvernforbundet om å melde fra om ulovlig kjøring vil jeg nå følge opp...

Dere som uttaler dere på vegne av scooterfolket må tenke dere om før dere poster innlegg, for det kan altså virke mot sin hensikt... Det åpne forumet deres som er henvist til før her, er jo ikke akkurat en invitt til å få sympati for deres synspunkter...

Jeg tenker da på innlegg som "Hvem er blitt tatt av snuten", og hvordan unngå å bli tatt... osv.. og ikke minst utviklingen i den tråden som var linket til tidligere her..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg Carl. Jeg støtter alle dine synspunkter 100%, og sammenligningen med røykeloven var bra.

Scooterfolket som har uttalt seg her på dette forumet har oppnådd at i hvert fall jeg har blitt en mer bevisst scootermotstander! Oppfordringen jeg fikk fra Naturvernforbundet om å melde fra om ulovlig kjøring vil jeg nå følge opp...

Dere som uttaler dere på vegne av scooterfolket må tenke dere om før dere poster innlegg, for det kan altså virke mot sin hensikt... Det åpne forumet deres som er henvist til før her, er jo ikke akkurat en invitt til å få sympati for deres synspunkter...

Jeg tenker da på innlegg som "Hvem er blitt tatt av snuten", og hvordan unngå å bli tatt... osv.. og ikke minst utviklingen i den tråden som var linket til tidligere her..... ;)

Ja, du er nok enig med Carl. Så det er altså det at det er ulovlig etter Norsk lov som plager dere, da får vi forandre det å tillate rekreasjonskjøring, så er dere fornøyde. Det kan virke som at dere mener vi er de som kan slenge rundt oss med påstander uten begrunnelse, men det er motsatt. Det er dere som påstår at det er naturen og viltet dere tenker på, men hadde det vært det ville dere ikke gått på ski i fjellet å skremt dyrene selv. Jeg går både på ski og kjører scooter så da er jeg vel for en værsting å regne. De innleggene du henviser til er fra en fjortis side på nettet så den referansen funker dårlig for meg, noen vil alltid virke tøffere enn de er.

Når mennesker på over 70 år starter scooteren kl 6 om morgenen for å kjøre provianten til hytta for helgeoppholdet og er tilbake etter en time for å parkere scooteren for så å ta skiene på seg for å gå til hytta og være der over helgen. Alt dette for å unngå å bli tatt for ulovlig scooterkjøring. Den samme personen har kjørt scooter til hytta i over 30 år, men nå får han ikke lov i en alder på over 70 år. Tror du han har en følelse av at regelverket er bra og fungerer som det skal. Når regelverket tvinger folk til å bryte loven er det noe galt. Eller kommer dere hit å bærer provianten for han? Da blir han sikker glad for han ønsker å gå på ski selv, men klarer ikke å bære provianten.

Sammenligning med røykelov blir for dumt, jeg er for røykeloven og det er fordi røyking er skadelig både for den som røyker og den som inntar røyken passivt, røyking er helseskadelig. Hvor kommer scooteren inn her, den er jo ren terapi :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er nok enig med Carl. Så det er altså det at det er ulovlig etter Norsk lov som plager dere, da får vi forandre det å tillate rekreasjonskjøring, så er dere fornøyde.

Rekreasjonskjøring vil aldri bli tillatt i Norge. Hvorfor skal vi ha svenske tilstander her?

Når jeg går på ski en dag og hører duren fra scootere som surrer mellom fjellene hele dagen... Da er det et problem for meg...De som kjører scootere har det sikkert vel og bra for de velger det selv, men de ødelegger naturopplevelsen for de rundt seg i mils omkrets på en stille vinterdag! Jeg/vi snakker om rekreasjonskjøring... ikke nyttekjøring..

Om du ikke skjønner sammenhengen mellom lyd og luktforurensing fra scooteren og friluftslivet ellers er det jo et problem for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekreasjonskjøring vil aldri bli tillatt i Norge. Hvorfor skal vi ha svenske tilstander her?

Når jeg går på ski en dag og hører duren fra scootere som surrer mellom fjellene hele dagen... Da er det et problem for meg...De som kjører scootere har det sikkert vel og bra for de velger det selv, men de ødelegger naturopplevelsen for de rundt seg i mils omkrets på en stille vinterdag! Jeg/vi snakker om rekreasjonskjøring... ikke nyttekjøring..

Om du ikke skjønner sammenhengen mellom lyd og luktforurensing fra scooteren og friluftslivet ellers er det jo et problem for deg.

Jo, jeg skjønner ditt problem, men jeg tror du overdriver, klart vi skal ha områder du slipper å høre scooterdur hele tiden. Men hvor er det du opplever noe sånnt? Her hvor jeg bor er det mange snøscooter og de har faktisk lov å kjøre rekreasjonskjøring, men jeg har ingen problem med å finne områder å gå på ski hvor jeg hverken ser elle hører snøscootre, grunnen til dette er nok at kommunen her har skjønt saken og laget rekreasjonsløype som leder scooteren bort fra de naturlige skiområdene. Er ikke det ikke slik vi alle ønsker det?

Å jo, rekreasjonskjøring med snøscooter i Norge blir lov etter hvert, vent å se! Men da i kontrollerte former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg har ingen problem med å finne områder å gå på ski hvor jeg hverken ser elle hører snøscootre,.

Enn om du da går der på ski og du allikevel hører en scooter hele tiden, hva da? Det er jo det som er problemet for oss i dag...

Å jo, rekreasjonskjøring med snøscooter i Norge blir lov etter hvert, vent å se! Men da i kontrollerte former.

Problemet vil alltid være de som ikke klarer å følge reglene. Det er det vi sliter med i dag, og det er det vi vil slite med i fremtiden i større grad.

Om du har et område som er åpent for scooterkjøring, vil det automatisk bli en konflikt med det vanlige friluftslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om du da går der på ski og du allikevel hører en scooter hele tiden, hva da? Det er jo det som er problemet for oss i dag...

Problemet vil alltid være de som ikke klarer å følge reglene. Det er det vi sliter med i dag, og det er det vi vil slite med i fremtiden i større grad.

Om du har et område som er åpent for scooterkjøring, vil det automatisk bli en konflikt med det vanlige friluftslivet.

Det vanlige friluftslivet?????????????

Nå er jeg heldigvis glad i å gå på ski innover viddene og gjør det ofte, naturen er flott å se på, og det å oppleve å være en del av den er fantastisk flott. Nå er jeg så heldig at jeg er en sindig person som ikke klarer å irritere meg over bagateller, hva i all verden ødelegger det om jeg skulle høre en scooter når jeg går å koser meg, koser meg ikke noe mindre av den grunn. Jeg går jo fortsatt på ski i den samme naturen og har det fortsatt flott.

Problemet med regelverket i dag er at ingen har lov å kjøre i rekreasjonsøyemed, dermed vil ikke scooterkjørerne kjøre i samme spor 0g sprer seg utover hele fjellet for å minske sjansen for å bli tatt, dette er helt klart et problem og ikke akseptabelt. Men lager man til løyper som er lovlig vil man utvilsomt fjerne all ulovlig kjøring i store områder av fjellet, hvem ønsker en bot på 10000 hvis man kan unngå den med å kjøre i en lovlig trase. Jeg mener også at man skal slå knallhardt ned på de som forbryter seg når det finnes lovlige løyper de kan ferdes i. På denne måten skal du slippe å høre scooterdur hvis den plager deg sånn! Enn fludur fra alle flyene som passerer der oppe, plager de deg? Og hundespann som driter seg frem i fjellet og gjør at vi slipper å smøre skiene,og stopper de blir det et salig liv, plager de deg?

Ro å fred skal du få, men da må det legges tilrette for det! Ellers kjemper du en forgjeves sak.

Forøvrig vil jeg rose deg for en ryddig diskusjon, at vi har forskjellig mening er for meg helt greit og når vi holder diskusjonen på et saklig nivå som dette synes jeg det er en berikende diskusjon. Greit å få andres syn på ting! Man skal jo huske at man ikke er alene og at andre kan ha et poeng som er verd å ta med seg videre i livet, dette gjelder sikkert både meg og deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige friluftslivet?????????????

Jeg definerer ikke scooterkjøring som vanlig friluftsliv i Norge. Gjør du? Om man åpner noen vinterstengte skogsbilveier for rekreasjonskjøring vil det med en gang medføre et press mot andre naturområder i nærheten. Mye vil ha mer! Gir man først lillefingern osv... Dette området vil bli meget lite atraktivt for skigåing, hundekjørere (som selvfølgelig ikke er noe problem) og annet friluftsliv.

Derimot. Dispensajonskjøring for frakt av mat, utstyr osv til hytter kan kanskje være akseptabelt etter dispensasjonssøknad til enkelte fastboende som næring, men den må sitte langt inne. Jeg vet ikke om norske kommuner er "voksne" nok til å få et slikt ansvar. (Ref. f.eks frisleppet med hyttebyer inn mot nasjonalparker osv). Dette er uansett ikke rekreasjonskjøring, men nyttekjøring (tror jeg).

hva i all verden ødelegger det om jeg skulle høre en scooter når jeg går å koser meg, koser meg ikke noe mindre av den grunn. Jeg går jo fortsatt på ski i den samme naturen og har det fortsatt flott.

Der er vi forskjellige altså. Tror de fleste nordmenn faktisk er uenig med deg...

Enn fludur fra alle flyene som passerer der oppe, plager de deg?

Når jeg ligger i telt f.eks og flyet dundrer over hodet mitt så ja.. det er irriterende, men det kan man ikke gjøre noe med...

En kjenning av meg var på ski med pulk i Nord Sverige, og opplevde da det motsatte av det vi har i Norge. Alle stirret på HAN fordi han gikk på ski! Der satt de med sine bål rundt omkring i fjellheimen med scooterne sine og så rart på han som gikk på de to føttene som vi tross alt har fått utdelt for å bruke dem... Ikke rart svenskene gjør det dårlig på ski! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi forskjellige altså. Tror de fleste nordmenn faktisk er uenig med deg.

Er ikke så sikker på det! Spørs hvor man er i Norge, her hvor scooteren er en del av samfunnet er nok toleransen mye større enn der det nesten ikke er scootre, forstå det den som kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er der diskutert ulovlig snøscooterkjøring på 14 sider her på Fjellforum! Bortkastet tid!

Jeg synes tiden er inne til at Fjellforum overlates til fjellfolk som nyter fjellet uten uten å ødelegge opplevelsen for andre med bråket deres.

Er det mulig å henstille bråkmakene til å søke annet forum for synspunktene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her hvor scooteren er en del av samfunnet er nok toleransen mye større enn der det nesten ikke er scootre, forstå det den som kan!

Det er forståelig. Man blir jo selvfølgelig fort avhengig av motorisert mekanisk utstyr. Når man ser nytten i det er det ikke noen motstand mot det lenger. Det sier seg selv. Man trenger ikke akseptere den utviklingen. Tverdt i mot. Men der er vi altså uenige og greit nok.

Så lenge 800 000 nordmenn drar på Påskefjellet (hvor nå det enn ligger) på ski, vil man ikke få allmen aksept for at noen kjører på fjellet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er der diskutert ulovlig snøscooterkjøring på 14 sider her på Fjellforum! Bortkastet tid!

Jeg synes tiden er inne til at Fjellforum overlates til fjellfolk som nyter fjellet uten uten å ødelegge opplevelsen for andre med bråket deres.

Er det mulig å henstille bråkmakene til å søke annet forum for synspunktene deres?

Det ble for tøft for deg?

Jeg kan garantere deg at jeg går inn under kategorien fjellfolk, jeg har bare et litt annet syn på dette med snøscooterkjøring enn deg. Jeg bor å virker i fjellet så jeg har kjennskap til det. At du kaller meg en bråkmaker er helt greit, men å kaste meg ut av forumet bare for at jeg ikke deler ditt syn blir feil i mine øyne.

Vi har konstruktive diskusjoner, det er alt! Jeg er sikker på at de fleste av oss hadde trivdes godt sammen bare vi ikke diskuterte snøscooter :wink:

Til slutt en saksopplysning til deg Bjarne, vi diskuterer ikke "ulovlig snøscooterkjøring" vi diskuterer "snøscooterkjøring" og tilretteligging for dette slik at det blir minst mulig ulovlig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis beriker snøscooteren våre liv, ellers hadde vi jo ikke kjørt eller villet kjøre ??? :D

Men heldigvis er det ikke alle som forstår akkurat det, ellers hadde det nok vært for mange snøscootere :wink:

Verden er mangfoldig, og det ville jo ha vært trangt om plassen om alle skulle gjøre det samme. Problemet oppstår jo dersom enkelte grupper skal hindre andre grupper i sine aktiviteter. Heldigvis finnes det politiske partier som jobber for rettferdighet og likhet og å gi alle grupper mulighet til å utøve sine aktiviteter uten at bedrevitere og uforstandige fordomsfulle mennesker skal stå i veien.

Det er mange flere grupper enn snøscootergjengen som må finne seg i at det legges hindringer i veien for deres aktiviteter, f.eks hjemmebrennere, spritsmuglere, fartsgale rånere etc etc. Det er vel til og med partiet ditt enig i.

Og det partiet du er så glad i og håper skal hjelpe deg til å vromme over større områder, profilerer seg så vidt jeg har oppfattet bl.a. på respekt for lov og orden. Derfor regner jeg med at partiet og dets medlemmer må forstå at respekt for lov og orden gjelder også dette partis medlemmer

og sympatiøsrer. Da synes jeg du iallefallbør ta avstand fra nøscooterentusiaster i denne debatten

som har gitt uttrykk for at det for dem er OK å bryte loven.

Forøvrig har vel danske Bjarne et poeng - nå kan vel håndfullen scooter-frelste finne seg et annet forum, det vrimler av motorblader og fora. Her omvender dere ingen, snarere tvert imot.

Det er en kulturforskjell ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har vel danske Bjarne et poeng - nå kan vel håndfullen scooter-frelste finne seg et annet forum, det vrimler av motorblader og fora. Her omvender dere ingen, snarere tvert imot.

Det er en kulturforskjell ute og går.

Åja, så nå får jeg ikke være deltaker på dette forumet lenger, bare fordi jeg har et annet syn på snøscooteren enn du.

Mest sannsynlig går jeg mer på ski enn du, så jeg forstår ikke hvordan du kan tittelere deg som mer fjellmann enn meg.

Kulturforskjellen du snakker om må være at jeg er mer tolerant enn deg, der er jeg enig med deg.

Det er ingen som tvinger deg til å lese og skrive inne på denne tråden, så la vær å klikke deg inn på tråden snøscooter hvis det plager deg at vi diskuterer saken her.

Hvem snakker om omvende noen, en diskusjon er til for å ytre meninger, men hvis du mener at noen argument er så gode at du er redd for å bli omvendt er jo det flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Må berømme YES for bra ført debatt!

Her har det vært aktivitet siden jeg var her sist, debattert mye skjønner jeg!

Har lest dere diskuterer noe som kalles vanlig friluftsliv. Hva er det? Her oppe (troms /Finnmark) er vanlig friluftsliv om vinteren, som oftest sentrert rundt sneskuter.

Drar du på fjellet er skigåere nesten en sjeldenhet, og ivertfall i betydelig mindretall.

Har selv opplevd å komme på ski til fjells 4-5 timer å gå innover og folk studerer på hva jeg styrer med, som går på ski.

Har vært og kjørt skuter i hele dag, nydelig og flott. På lovlige løyper og.

Skutern står på hengern, klar til i morgen. Blir nokk en tur imorgen og.

Har kjøpt både bensin, kaffe og sjokolade, alt er klart.

Noen innlegg har jeg lyst til å svare på.

Det er forståelig. Man blir jo selvfølgelig fort avhengig av motorisert mekanisk utstyr. Når man ser nytten i det er det ikke noen motstand mot det lenger. Det sier seg selv. Man trenger ikke akseptere den utviklingen.

Mener å huske fra historiebøkene at det var motstand mot bilen og når den kom, hvor er vi idag når det gjelder bilbruk og forhold til biler?

Problemet med regelverket i dag er at ingen har lov å kjøre i rekreasjonsøyemed, dermed vil ikke scooterkjørerne kjøre i samme spor 0g sprer seg utover hele fjellet for å minske sjansen for å bli tatt, dette er helt klart et problem og ikke akseptabelt. Men lager man til løyper som er lovlig vil man utvilsomt fjerne all ulovlig kjøring i store områder av fjellet, hvem ønsker en bot på 10000 hvis man kan unngå den med å kjøre i en lovlig trase. Jeg mener også at man skal slå knallhardt ned på de som forbryter seg når det finnes lovlige løyper de kan ferdes i.

Synes du argumenterer bra Yes, men må korrigere deg litt.

I Finnmark, Troms og enkelte kommuner i Nordland finnes det løyper for rekreasjonskjøring. (Hva det er sørpå, vet ikke jeg) Og bøtenivået for å kjøre utafor ligger på 8.000,- og oppover.

Var på løypa idag, og det er rett som Yes påstår, det var lite spor utafor løypa. Hadde ikke denne løypa vært, hadde det vært spor i alle fjellene rundt omkring.

Om du har et område som er åpent for scooterkjøring, vil det automatisk bli en konflikt med det vanlige friluftslivet

Hva er det vanlige friluftslivet. For meg er skuter, skigåing, jakt og fiske det vanlige friluftslivet. Spør du de fleste andre i Nord-Norge får du samme svar.

Når jeg går på ski en dag og hører duren fra scootere som surrer mellom fjellene hele dagen... Da er det et problem for meg...De som kjører scootere har det sikkert vel og bra for de velger det selv, men de ødelegger naturopplevelsen for de rundt seg i mils omkrets på en stille vinterdag! Jeg/vi snakker om rekreasjonskjøring... ikke nyttekjøring

Lurer stadig på om vi diskuterer forhold i Norge generelt, eller Nord - Norge kontra Sør - Norge eller bare regelrett skutermotstand.

Så til poenget: Når jeg er på skutertur treffer jeg sjelden skigåere, skal jeg modere meg og ikke kjøre skuter, kun fordi det kansje er en skigåer på fjellet? I mils omkrets!

Scooterfolket som har uttalt seg her på dette forumet har oppnådd at i hvert fall jeg har blitt en mer bevisst scootermotstander! Oppfordringen jeg fikk fra Naturvernforbundet om å melde fra om ulovlig kjøring vil jeg nå følge opp...

Da kan jeg ikke annet enn svare det samme. Har blitt enda mer lei og oppgitt av fanatiske skutermotstandere enn tidligere.

Heldigvis er det ikke så mange av dem hær oppe, og de aller aller fleste er ikke herfra, men er tilflyttet.

Dere som uttaler dere på vegne av scooterfolket må tenke dere om før dere poster innlegg, for det kan altså virke mot sin hensikt... Det åpne forumet deres som er henvist til før her, er jo ikke akkurat en invitt til å få sympati for deres synspunkter...

Forumet gidder jeg ikke jeg forsvare. De får stå for sine egne innlegg de som er brukere der. Men så lenge, purken er sentral og noe man ofte frykter når man kjører ulovlig så er det ikke rart at slike saker blir debattert.

Hva slags fordommer? F.eks. at jeg lurer jo litt på folk som mener snøscootere beriker livet og gir det mening

Det er mange som er oppvokst med sneskuter: Gleden og trivselen med å dra på tur., friluftsfølelsen og opplevelsen

Du ville bli overasket over hvor mange ungdommer det er som nesten lever og ånder for sneskuteren.

Jeg synes vi var mange ungdommer som hadde skuter da jeg var 16, men nå er det blitt utrolig mange. Dra på alle tettsteder i troms og finnmark og se selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe (troms /Finnmark) er vanlig friluftsliv om vinteren, som oftest sentrert rundt sneskuter.

Og det er akkurat det vi ikke vil ha. Hverken der eller andre steder i Norge.

Men dette blir vi aldri enige om, og egentlig har jeg gitt meg i denne debatten. Men det er en ting jeg lurer på:

Om jeg kommer gående på ski med kamera og telelinse på magen (som jeg nesten alltid har) og dokumenterer din eller andres ulovlige kjøring. Eller sett fra ditt ståsted. Du kommer kjørende og en fyr begynner å knipse bilder/tar video av din ulovlige kjøring..

Hvordan reagerer du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de fleste skuterkjørerne her inne er nordlendinger. Skutermiljøet der oppe er sikkert flott, dere kjører fornuftig og nesten alle(unntatt teerex) holder seg til lover og regler. Flott!

Her er mitt inntrykk av skutermiljøet i min hjembygd på østlandet:

De som kjører skuter her er de verste rånersene i gata, og de kjører skuter på samme måten som de kjører bil. Dette miljøet viser liten respekt for lov og rett, og viser ingen forståelse for andres meninger og behov.

Miljøvernkonsulenten i kommunen blei "terrorisert" av dette miljøet. Det var blant annet trusler og hærverk på bil.

Bygda har rallycrossbane og har hatt gokartbane der fartsglad ungdom kan boltre seg, uten at det har redusert grisekjøring på veiene i særlig grad. Det er dessverre liten grunn til å tro at det vil redusere på ulovlig skuterkjøring om de får en løype eller to, eller et begrenset område til disposisjon.

Flere av personene i dette miljøet har tilgang til store områder med innmark der de fritt kan boltre seg, uten at dette reduserer den ulovlige kjøringen i utmark.

Dessverre har jeg inntrykk av at dette ikke er helt uvanlig i lignende miljø i andre bygder i området.

Å gi slike miljø(og slike mennesker som teerex) en skuterløype vil i prinsippet være det samme som å gi etter for terrorister. Jeg kan ikke se noen grunner til å belønne slike folk.

Noen gode råd til skuterfolket:

- Legg fram saken deres på en ordentlig måte i lokale og regionale medier. Mange gode argumenter har kommet fram i denne debatten.

- Organiser dere. Samarbeid med andre foreninger, skiklubben, røde kors etc. Vis at dere kan være til nytte.

- Bruk demokratiske midler. Ikke furt over et avslag, men prøv med et annet alternativ. Vær tålmodige, prosesser tar lang tid.

- Arranger møter og inviter politikere og andre. Vis hva dere står for.

- Ta avstand fra idioti og idioter. Samarbeid med politi og kommunen for å stoppe ulovlig kjøring.

Dere får ingen sympati med å syte og klage og ta loven i egne hender. Tillitt er ikke noe man får, men noe man opparbeider seg. Flere skutermiljø burde forsøke å opparbeide seg tillitt før de begynner å sette krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg Carl. Jeg støtter alle dine synspunkter 100%, og sammenligningen med røykeloven var bra.

Scooterfolket som har uttalt seg her på dette forumet har oppnådd at i hvert fall jeg har blitt en mer bevisst scootermotstander! Oppfordringen jeg fikk fra Naturvernforbundet om å melde fra om ulovlig kjøring vil jeg nå følge opp...

Dere som uttaler dere på vegne av scooterfolket må tenke dere om før dere poster innlegg, for det kan altså virke mot sin hensikt... Det åpne forumet deres som er henvist til før her, er jo ikke akkurat en invitt til å få sympati for deres synspunkter...

Jeg tenker da på innlegg som "Hvem er blitt tatt av snuten", og hvordan unngå å bli tatt... osv.. og ikke minst utviklingen i den tråden som var linket til tidligere her..... :wink:

Så sammenligningen med røykeloven var bra ? Vel, når vi vet at røyking ikke har noen positive trekk, men bare er helseskadelig for røykeren og omverdenen og et pengesluk da er det jo ingen bra sammenligning.

Hvis f.eks. hundre tusen nordmenn foretrekker å dra på scootertur for å nyte fjellluften og naturen og friheten og solen og felleskap med kompiser eller familie, eller oppdage og utforske nye fjerntliggende områder som knapt har sett en fotgjenger, det være seg til fots eller på ski, hvordan iallverden kan det da sammenlignes med røykelov og røyking ?

Forøvrig kan man jo se en likhet med røykeloven iog med at den som skal røyke må holde seg til dertil egnede områder slik at ikke-røykere slipper dette. Det er jo imidlertid fullt tillatt å røyke i naturen, da naturen er så stor at det neppe sjenerer ikke-røykere der.

For min del kunne de gjerne forby salg av røyk siden det eneste røyken gjør er ugagn. Røyk er jo hverken en hobby, sport, fritidsinteresse, nyttekjøretøy eller framkomstmiddel i motsetning til snøscooteren.

Og hvem er blitt tatt av snuten ja ? Er det ikke tillatt å diskutere dette eller utveksle erfaringer? Det er vel ikke så rart, iogmed at det gjerne kan sammenlignes med Hitlers forfølgelse av jødene. Det er jo klart jødene måtte samarbeide for å unngå å bli tatt, i likhet med noen stakkars scooterkjørere som sikkert ikke har forstyrret noen som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekreasjonskjøring vil aldri bli tillatt i Norge. Hvorfor skal vi ha svenske tilstander her?

Når jeg går på ski en dag og hører duren fra scootere som surrer mellom fjellene hele dagen... Da er det et problem for meg...De som kjører scootere har det sikkert vel og bra for de velger det selv, men de ødelegger naturopplevelsen for de rundt seg i mils omkrets på en stille vinterdag! Jeg/vi snakker om rekreasjonskjøring... ikke nyttekjøring..

Om du ikke skjønner sammenhengen mellom lyd og luktforurensing fra scooteren og friluftslivet ellers er det jo et problem for deg.

Hvem er du som tror du kan bestemme at rekreasjonskjøring aldri vil bli tillatt i Norge??? :wink:

Det er jo allerede tillatt i Finnmark, Nord-Troms samt de kommunene som er med i prøveprosjektet. Er du ikke helt våken ?

Hvorfor skal vi ikke ha svenske tilstander her? Er du motstander av alt svensk? Svenskene har tross alt hatt orden på sin snøscooterpolitikk i mange år og de fleste der er vel fornøyde med de 5000 km løyper som er over kjølen.

Og videre du klager over lyd og luktforurensning. Du nekter altså i likhet med de fleste motstandere å innse at en ny generasjon snøscootere har inntatt markedet som tilfredstiller strenge krav fra bl.a. USA. Men selvsagt bytter vi alle ikke ut våre gamle scootere med nye miljøvennlige sånn uten videre, så lenge vi ikke har et lovlig tilbud om løyper.

Hva vil du egentlig ha?

1. Scooterforbud og dermed ulovlig kjøring "overalt" med gamle støyende luktende maskiner.

2. Scooterløyper i dertil avgrensede/egnede løyper, og en scooterpark med moderne støysvake miljøvennlige motorer.

Man skulle tro at alle ville ha alternativ 2, men jeg tipper allikevel at du vil ha alternativ 1. For med alternativ 2 så kan du ikke lengre kverulere og syte og klage over disse tingene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.