Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Nei, nå begynner det tydelig å komme fram at denne saken har langt mer enn to sider, begynner nesten å bli litt konstruktivt også. Skal bli spennende å se om de totale motstanderne også begynner å se noen nyanser her snart...

Hvilke nyanser vil du at skal sès? Det låter nesten til at noen av scooterfolkene her har gjort noe urovekkende superdebattering med det resultatet at man plutselig ser hvorfor noen arbeider iherdig for å bruke snøscooter gjennom jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke nyanser vil du at skal sès? Det låter nesten til at noen av scooterfolkene her har gjort noe urovekkende superdebattering med det resultatet at man plutselig ser hvorfor noen arbeider iherdig for å bruke snøscooter gjennom jobb.

De som bruker snøscooteren på jobb er ikke scooterhatere, da hadde de funnet seg en annen jobb. Så visst vi innfører forbud mot rekreasjonskjøring så vil det nok dukke opp mye "nyttekjøring" som vi ikke visste var nyttig. Regner med at her i Finnmark f.eks. så vil vi plutselig trenge to scootere til hver "nyttejobb" som vi har brukt en scooter til tidligere. Og er det nyttekjøring så er det jobb og da veier sikkerheten til brukeren plutselig mere enn mye annet pga. at han er på jobb. Og med det kan man forsvare bruk av to scootere i stedet for en.

Visst scootermotstanderne vil ha et forbud så er det denne modellen de bør jobbe etter:

Ett forbud må det gjelde alle. Ingen kjøring på sneen, DNT og andre må benytte seg av helikopter, det samme gjelder havarerte skiløpere og dess like, ved og tømmer hentes ut på barmark. Det vil føre til litt mere ødeleggelser og støy men så er vi i alle fall ferdig med scooterdiskusjonen en gang for alle. Og ingen vil kunne bruke "jobben" som unnskyldning for en liten luftetur på scooter.

Scootermotstanderne bør klatre opp av skyttergraven de har laget seg å se på andre løsninger enn fobudet de har sittet og drømt om siden første gangen de ble misunnelige på en scooterkjører.

Og en ekte scootermotstander hevder selvfølgelig at det er ikke misunnelse det dreier seg om, det er miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i argumenteringen din Finnmark er at såvidt jeg ser er det ingen som kritiserer scooterkjøring i forbindelse med jobb og så lenge scooter ikke blir allemannseie bryr jeg meg ikke noe særlig om en sjøsame fyrer 1 eller 2 scootere side om side innover fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i argumenteringen din Finnmark er at såvidt jeg ser er det ingen som kritiserer scooterkjøring i forbindelse med jobb og så lenge scooter ikke blir allemannseie bryr jeg meg ikke noe særlig om en sjøsame fyrer 1 eller 2 scootere side om side innover fjellet.

Vel, nå har forsåvidt Direktoratet for nedleggelse av bygdene (av en eller annen merkelig grunn kalt Direktoratet for naturforvaltning) lagt frem et forslag til ny motorferdsellov der de blant annet foreslår et forbud mot nyttekjøring. Det vil si at hvis jeg vil ha ned veden min må jeg leie inn en godkjent leiekjører til å gjøre det, fremfor å gjøre det selv. Grunnen til dette er selvsagt at jeg ikke er definert som et foretak, jeg får lov til å hugge hos en annen, og jeg skal kun ha ned veden til eget bruk, om jeg derimot skulle solgt den hadde det vært definert som næring, og dermed ville det blitt lovlig... I forslaget fra DN finnes det kun to nyanser, det er svart og hvitt. Min vedkjøring blir i DNs terminologi likestilt med tullingen som crosskjører opp de bratteste skråningene. Når jeg ser på regnbuen har den flere farger, men noen ok visst fargesynet til DN. Løsningen er å gi kommunene tillatelse til å lage de regelene som det demokratiske flertall i hver enkelt kommune ønsker. (Men når SV er i regjering betyr som kjent kommunalt selvstyre at kommunene får bestemme selv så lenge de gjør det MD og DN forventer...) Poenget er Fjellbukken, at det finnes arbeid som ikke er del av næringsutøvelse, men det er det tydeligvis litt vanskelig å fatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner meg godt til rette i rute 1.

Ellers er jeg eier av et lite småbruk, og der har jeg løyve

som jeg har fra kommunen til å kjøre på egen eiendom og drive

vedhogst til egen bruk.

Begrunnelsen for dette er å vedlikeholde eiendommen slik at

utmark, såvel som innmark ser velholdt ut til enhver tid.

Annet hvert år må jeg fornye løyvet, og hvis jeg da har misligholdt

avtalen, da ligger selvfølgelig fornyelse av løyvet tynt an.

Dette burde jo være et arbeid som gagner alle sammen..?

Alternativene mine hvis de nye reglene blir et faktum, er at jeg må

bruke sommeren til dette arbeidet, hvilket medfører veldig stygge

spor på åkrene mine fra traktor, og i skogen, samt tapt beiteverdi både på

dyrket og udyrket mark.

Jeg kan leie inn en scooter med fører, men er vel veldig overbevist

om at det blir tidenes dyreste ved, og da kan det heller være...

Resultat: da forfaller skogen... og hvilken rute går igjennom skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har ikke hatt nett den siste tia her i skogen. Men ser nå at det er liv i skuterdebatten fortsatt :wink:

Skuterfolket og "naturens selvutnevnte konger" blir nok aldri enige så det er vel best at vi/jeg fortsetter som før:

Kjøre skuter der det ikke er skifolk (siden 97% av disse går i samme område/løype er dette lett å unngå), så er det ingen som blir plaget og heller ingen som får vite hva som foregår. Vi skuterfolk får bare bruke hodet og oppføre oss fornuftig, og vet vi at det er ikke pga oss isene smelter.

Kom til å tenke på DNT sine helikopter og fly turer. Dette er jo helt villt! Satt selv i et fly som 2 åring med familien min for å komme inn til en betjent DNT hytte der foreldrene mine jobbet med å betjene og mate turistene. Fly og helikopter kom vært år flere ganger med mat og diverse kan jeg huske. Sykt sykt sykt! Om vinteren ble vi kjørt inn på en gammel "bamse" skuter som brukte like mye bensin på turen som flyet bruker for å starte motoren.......

Nyt helgen folkens!

Blir nesten fullmåne au!

Natt tur med månen som lykt! Nice!

Også på skuter ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Hvor mange skuterfolk har registrert seg her bare for å delta i denne tråden? :D

Ja jeg har lurt på det samme. Det virker som om "stafettpinnen" blir levert til nye skrivere for å hele tiden promotere skuter eller angripe de som ikke ønsker så mye skuterkjøring som det er nå. Jeg tok en sjekk på noen stykker som tilsammen har levert inn 35 inlegg. 29 av disse innleggene gjaldt skuter! :D , ja det sier jo litt. Men bevares de må bare holde på. Det de har klart i forhold til meg som var ambivalent og så mye positivt med skuterbruk, er å gjøre meg mer overbevist om at skuterbruken må NED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de har klart i forhold til meg som var ambivalent og så mye positivt med skuterbruk, er å gjøre meg mer overbevist om at skuterbruken må NED.

Dette er det mange som bør notere seg bak øret. Selv om jeg er scootermann, en fornuftig en sådan, så ser jeg hvilke ødeleggelser blandt opinionen den typiske scooter-tilhenger klarer å utrette på diverse forum og kommentar-felt. Har også påpekt dette tidligere i tråden et sted, mottok ganske skarp kritikk for det, og budskapet ble ikke forstått av rette vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg har vokst opp med både scooter og ski som fremkomstmiddel i fjellet.

Når jeg var mindre var det mange skiturer i fjellet både med foreldre og skolen, når jeg etterhvert ble eldre tok jeg scooterbeviset i sverige og noe av det første jeg gjorde når jeg begynte å arbeide var å kjøpe egen scooter.

Nå har vi campingvogn og spikertelt stående ved ett skianlegg rett over grensen til Sverige. Utrolig mange der har scooter, og det skal sies at det blir endel motordur iløpet av en dag. Men jeg ser ikke overhodet på det som ett problem, vil jeg vekk, så har jeg jo muligheten, og jeg unner faktisk folk å få drive med det de har lyst til. Jeg føler i allefall selv at både skigåerne og scooterkjørerne blir godt ivaretatt på dette stedet iom. at skigåerne har egne løyper til ski og de som kjører scooter har egne løyper til det.

Jeg er ganske lei av folk som syter å klager i alle retninger om hvor forferdelig det er å høre en scooter på fjellet, eller hvor forferdelig det er å se et spor etter en. Går det ikke an å ta hensyn til andre og godta at de kanskje ikke ønsker å gå på ski, eller at de faktisk er så dårlig til beins at scooteren er deres eneste mulighet å komme seg til fjells? I Norge er det utrolig mye urørt natur så det er ikke det det skal stå på. Greit nok at tullkjøring, ramponering av skiløyper osv er unødvendig, men flertallet driver tross alt ikke med sånt, så å straffe alle er ikke rett løsning heller. Jeg håper for guds skyld det blir åpnet for å ferdes med scooter i Norge på lik linje som i Sverige og Finland så slipper jeg å dra dit for å avvikle påske og vinterferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Går det ikke an å ta hensyn til andre og godta at de kanskje ikke ønsker å gå på ski, eller at de faktisk er så dårlig til beins at scooteren er deres eneste mulighet å komme seg til fjells?

jeg har mer å si om dette, men som en kommentar til dette innlegget:

Det er ingen menneskerett å få dra på fjellet - ja jeg vet jeg er brutal, og at dette kan ramme meg og - men det holder ikke å si at "min eneste mulighet til å komme meg på fjellet er ved å kjøre dit".

En sånn argumentasjon fører såvidt jeg kan se bare til en ting - en stadig mer omfattende 'motorisering' av fjellet. Først blir det brukt av alle som har hytter langt til fjells (disse er vel stort sett blei bygd på en tid da men ikke hadde scooter, noe å tenke på ..), og så blir det brukt av alle som 'er for dårlig til beins'. Hva er 'for dårlig til beins'? At man er for feit/lat/utrent ????

I og for seg er jo svaret delvis gitt i innlegget: at de kanskje ikke ønsker å gå på ski : etter min mening er ikke dette noe argument for å få kjøre scooter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de har klart i forhold til meg som var ambivalent og så mye positivt med skuterbruk, er å gjøre meg mer overbevist om at skuterbruken må NED.

Er helt på linje med deg her, Otto :!:

Slik er det i mange lysløyper i Altaområdet

Ikke bare i Altaområdet. Her som jeg bor har noen skuterentusiaster vandalisert en lysløype som min gamle far hadde stor glede av. Lysløypa, som er av nyere dato, ble en realitet etter en kombinasjon av dugnadsinnsats og kommunale midler. Store deler av årets vinter har den ikke vært brukbar for skigåing, pga denne vandalismen. Vet at det finnes mange anstendige skuterkjørere, men andelen som ikke har noe forhold til natur, stillhet, frisk luft, dyreliv, osv. er altfor høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det finnes mange anstendige skuterkjørere, men andelen som ikke har noe forhold til natur, stillhet, frisk luft, dyreliv, osv. er altfor høy.

tror dessverre det er veldig nær sannheten, og tror andelen øker. Jeg kan akseptere at det foregår kjøring, men en MÅ vise måtehold, og kjøringen MÅ begrenses til de steden hvor det er løyper, og det MÅ være strenge kriterier for å åpne nye, ellers vil vi bare se en stadig større motorisering av fjellet. Jeg er ikke så overbevist om at kommunene er de beste til å administrere dette, det faktum at skuterfolket er de som er de mest iherdig tilhengerene av at nettopp kommunene bestemmer er jo sannsynligvis bevis for at dette.

Fjellet er ingen crossbane for apekatter.

Til stadighet føler jeg at skuterkjørere mener at jeg må akseptere deres form for friluftsliv, men jeg har aldri følelsen av at dette er gjensidig - de er uinteressert i hva jeg mener og hvorfor.

Når alt dette er sagt så bør man kanskje ikke gi anstendige skuterkjørere skylda for det som er observert i lysløypa i Alta, det er tydeligvis en gjeng med apekatter uten sosial intelligens eller respekt for andre som helt bevisst kjører ulovlig, jeg ser dem nesten daglig. Når skiltene på ATV'en er bøyd opp, så er det ikke fordi man har vært uheldig - det er ene og alene for at de ikke skal kunne leses når de er i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så overbevist om at kommunene er de beste til å administrere dette, det faktum at skuterfolket er de som er de mest iherdig tilhengerene av at nettopp kommunene bestemmer er jo sannsynligvis bevis for at dette.

Det skal være sikkert og visst. Har inntrykk av at de fleste "skuterkommuner" er ledet av tilårskomne menn, som har opparbeidet seg et stort nettverk med andre tilårskomne menn. Alle impulser utenfra oppleves som en trussel mot "gutteklubben grei"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så overbevist om at kommunene er de beste til å administrere dette, det faktum at skuterfolket er de som er de mest iherdig tilhengerene av at nettopp kommunene bestemmer er jo sannsynligvis bevis for at dette.

For noen av oss har lokaldemokratiet en verdi.

For noen av oss blir det rart om 4 byråkrater i DN skal ha mer kunnskap om hvordan man skal tilpasse et regelverk til 431 kommuner, mens den samlede andelen av demokratisk folkevalgte i de 431 kommunene kun får i oppdrag å strø sand på et regelverk de 4 byråkratene legger frem.

For noen av oss er det helt naturlig at det blir gjort en differensiering mellom hva som er tillatt i de 431 kommunene, vi tror ikke at Leka, Røst, Oslo, Asker, Bærum, Lom, Gol, Hemsedal, Lierne, Snåsa, Hattfjeldal, Bodø, Mo i Rana, Kautokeino, Målselv, Bergen, Førde osv. er like

For noen av oss er det derfor en selvfølge at de som representerer folket i disse kommunene får lov til å gjøre de vedtak som folket i de kommunene ønsker.

For noen av oss er det derfor en klar konsekvens at om disse ikke gjør det folket ønsker så blir de byttet ut ved valg.

For andre derimot betyr lokaldemokratiet ingenting.

For andre er det naturlig å frata folkets representanter retten til å ta demokratiske avgjørelser når de vet at lokaldemokratiet vil ta en annen avgjørelse enn de 4 byråkratene.

For andre er Leka, Røst, Oslo, Asker, Bærum, Lom, Gol, Hemsedal, Lierne, Snåsa, Hattfjeldal, Bodø, Mo i Rana, Kautokeino, Målselv, Bergen, Førde osv. helt like, og de 4 byråkratene i DN vet langt bedre enn folket i disse kommune hva som er best for disse.

For andre er det en selvfølge at disse 4 får lov til å ture frem som de vil, og ta avgjørelser som basert på meningene til personer langt unna de områdene som berøres

For andre er det derfor en klar konsekvens å gi makt til personer som ikke kan skiftes ut ved valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finnmark og nord Troms er scooter allemanseie, og alle har lov og kjøre etter merkede løyper, så evntuelle restriksjoner som blir innført vil ramme mange mennesker her oppe. Sjøfinna eller ikke.

det er ikke snakk om andre restriksjoner i N Troms og Finnmark enn at man beholder det som er, men er strengere på å opprette nye løyper (og forhåpentligvis avskaffer den f&ens ATV kjøringa), og med det antallet løyper som finnes så kan jeg ikke helt se at det vil ramme noen så veldig hardt, ikke nok til at det gir så veldig god grunn til å klage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.