BjornV Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 I den ene grønne uka jeg hadde i sjøforsvaret, så var det en smart sjel som hadde en form for primer gel på tube, som alternativ til rødsprit. Det virket som om den var mye bedre, men jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg bombastisk. Siter
andersno Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 BjornV skrev: en form for primer gel på tube, som alternativ til rødsprit Dette høres ut som det vi i "gamle dager" kalte/het "Blåsprit" som den gang ble solgt på boks. Var godt alternativ til rødsprit ved opptenning av primus fordi det ga mindre søl, og var lett å dosere. Og så litt OT: En av de "tørste" sjelene i nabolaget spiste dette stoffet på brødskiva når tørsten ble for påtrengende. Men var han i skikkelig "festhumør" spiste han skokrem rett fra boksen. Tror egentlig det ga liten rus, spriten dunstet vel bort før virkningen kom Siter
runegutt123 Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 Gele-Sprit får du av merket Optimus i de fleste bra sportsforretninger. Det brenner bra, men duverden så mye søl det blir i spritskåla etterhvert. En av de virkelig store forbedringene på 111, er veke i skåla som på 111C Veke kan skaffes til alle 111 brennerne, eller du kan klippe til av litt glassfibermatte. Man slipper søl, og forvarminga blir uhyre mye mer effektiv. I Forsvaret er det et tjuvtriks å ha 2-3 pusselapper i spritskåla. Siter
dsk Skrevet 8. juli 2006 Skrevet 8. juli 2006 Bruksanvianinger for 111 har jeg samlet her: http://home.no/dsk/Bruksanvisninger.htm Når det gjelder forvarming har jeg sett bruk av esbit (en sukkerbit stor klump delt i minst 3 og fordelt i skåla) dopapir i skåla fuktet med brennbar væseke. (Parafin soter noe helt.... men i nøden spiser fanden fluer.) dsk Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.