Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund i Padjelanta


Smaltur

Anbefalte innlegg

De er helt ubegripelige for meg disse svenske reglene.

Jeg tror uansett jeg ville satt igjen hunden og fått med meg litt av sarek og padjelante, nå eller en annen gang. Et fantastisk område som må oppleves. Kanskje gått fra kungsleden og opp rapadalen og tatt av der og over mot padjelanta.

Av og til må vi som hundeeiere bevilge oss noen turer uten hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Fuglehundmann! Takk for innspill. Det er en stund siden jeg la ut tråden, og i mellomtiden har jeg bestemt meg for at bikkja ikke blir med på turen. Det var en god avgjørelse, som gjør hele turen enklere og mer fleksibel. Og det avgjørende var - som du sier - at jeg vil oppleve Sarek og Padjelanta. Har også vært i Sarek/Rapadalen for mange år siden, og glemmer det aldri. Det jeg tenker på, er å følge t-merking på norsk side fra Narvik til Pauro eller Røysvatn, og derfra gå ut til Ritsem. Så tenker jeg litt på å ta buss fra Ritsem til Kebnats, proviantere på Saltoluokta fjellstation, og så gå gjennom Sarek vestover (Pietsjaure-Liehtijavre-øvre delen av Rapaelva-og ut Alggavagge forbi Alkavare kapell) og så ut til Staloluoktastugarna, hvor jeg igjen kan proviantere. Derfra sørover til Sulis langs Nordkalottleden. Jeg tror turen gjennom Sarek forutsetter at det har vært noenlunde tørrvær, for å unngå trøbbel ved elvekryssing.

 

Uten hund blir også proviantering enklere, det er mange steder som selger mat men ikke hundemat. Det er som du sier; noen ganger må man bevilge seg en tur uten hund!

 

Har du erfaringer fra området som er til nytte, så er jeg takknemlig for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har latt meg inspirere av planen din, og har studert kart noen kvelder nå :)

Bra plan!

I dalsøkket fra Pietsjaure gjennom Alggavagge gikk jeg vinterstid for noen år siden. Absolutt verdt et besøk og gir et fint bilde over Sarek, litt usikker på utgangspunktet fra Saltolukta. Kanskje bedre fra Vietas og båt (hvis det går) over til Sjøfallstugan? 

 

Vi er jo så forskjellige i hva som motiverer oss, så jeg kan bare si noe om hva som gjelder for meg. Jeg går stort sett alene på slike lengre turer, og opplever ofte at motivasjonen underveis er annerledes enn den jeg har når jeg planlegger. Hjemme studerer jeg kart, det kribler litt over de områdene jeg har lyst til å se, og ruta blir lett lagt opp litt deretter. Underveis synes jeg ofte det er litt tungt (litt sliten, lengter litt hjem osv), selv om gleden og motivasjonen absolutt også er der. Fokus endres i retning av å gjennomføre dagsetapper, og tilbakelegge et bestemt antall km. Det å prestere vektlegges mer, opplevelsen noe mindre (men glemmes dog ikke). Jeg opplever av den grunn at jeg er mye mer motivert til å gå i rette linjer, heller krysse områder og gå "strake vegen", og motivasjonen til å gå "omveier" synker. Videre synes jeg etter endt tur at jeg da har opplevd "mer" på samme antall dager.

 

Lykke til videre med planleggingen:) Skal en tur selv i samme område om ikke alt for lenge, men denne gangen Kebnekaise og toppene der. Ble dog litt fristet nå til å besøke sarek og elgenes dal igjen.  

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Fuglehundmann. Ja, mulig Vietas er et bredre utgangspunkt, jeg skal se litt nærmere på det og muligheten for båt over til Sjöfallstugan. Er Vietas et tettsted med matbutikk og evt andre fasiliteter? Det virker som Saltoluokta har bra utvalg av proviant, i tillegg muligheter for vask av klær, overnatting, servering mm. Mulig jeg bestemmer det når jeg kommer til Ritsem, der er det sikkert kunnskap om de to stedene. Burde startet en egen tråd om rute gjennom Sarek her, sikkert mange som har tips og erfaringer. Kommer neppe ned i elgenes dal denne gangen.

 

Jeg kjenner igjen det du skriver om planlegging og gjennomføring. Jeg er veldig glad i å studere kart, se på overnattingssteder på ut.no etc, og bruker turplanlegging bevisst som påfyll i hverdagen. Underveis er det annerledes, det kan svinge mye, avhengig av vær og andre forhold. Man er jo ikke alltid tørr, varm, mett, uthvilt og fri for gnagsår. Likevel finnes det ikke noe bedre liv.

 

På 3-4 dagers turer blir det ofte mye logistikk, man skal rekke en buss eller et fly og må holde fremdrift. Et mål med sommerens tur er å kjenne følelsen av "være på loffen". Og så blir det noen besøk underveis, så jeg tror det blir en bra balanse mellom sosialt liv og "pelsjegerliv". Når jeg går alene, er det også lettere å bli kjent med de menneskene jeg møter underveis.

 

Du skal opp i Kebnekaise-området i vinter? Det høres spennende ut, det kunne jeg tenke meg en gang. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takker for mange gode og engasjerte innspill i denne tråden! Jeg har endt opp med å ikke ta med bikkja på sommerens tur i Nord-Norge/Sverige. Dermed blir det mye enklere å bruke tid i Padjelanta og Sarek, områder jeg virkelig gleder meg til å oppleve. I tillegg forenkler det grensepasseringer, og gjør nok også at jeg legger turen innom Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.