Gå til innhold
  • Bli medlem

Myggmiddel


Tom42

Anbefalte innlegg

Nå har også jeg slått meg på flaska, og den blir min turvenn - garantert.

 

For tiden ferierer vi i Spania, og det er for så vidt greit, hadde det ikke vært for myggen.  Av størrelse kan de ikke i det hele tatt sammenlignes med de to motors som hjemme, men det de mangler av størrelse tar de igjen når de stikker. Lydløse som V2 rakettene som haglet over England under krigen, sniker de seg innpå meg og vips etterlater de seg et rødt hissig merke på størrelse med en femmer. 

 

Og disse stikkene har kostet med enn en mengde femmere - også i euro sammenheng.  Jeg har oppsøkt diverse kvakksalvere og som donert store summer til dem, til taxi og til legemiddelindustrien her nede. 

 

I går måtte jeg på nytt til legen.  Det kostet meg riktignok 45 euro til, men han gav meg i det minste et vettugt råd:  "Slå deg på flaska"!   (Hva mer kan en forvente av en trønder.)

 

Så i går kjøpte min første flaske 96% sprit.  Og så gjorde jeg som doktoren sa, noe som mange nok oppfatter som alkoholmisbruk, Jeg dynket spriten på et   toalettpapir og press den mot bittstedet. 

 

Og det hjalp, og dermed bryter jeg mitt avholdsstandpunkt på det groveste når også jeg har slått mer på flaska.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på at du ikke blir stoppet i tollen med den på hjemveien.. over 60% kan gi problemer.

Det beste myggmiddelet er å være på tur med noen myggen er mye mer glad i enn en selv :hyper:

Kos deg på ferie!

Takk for tipset.  Da skal jeg sørge for at der er mindre enn 60% igjen på flaska.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender vi blir angrepet av noen udyr i "syden". Som etterlater røde og hovne stikk, som klør noe inn i .....

 

Jeg skal forsøke ditt råd neste gang, og virker det, så er det fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torø, da kan du sikkert være enig i min påstand om at det er helse i hver dråpe og gift i hver liter. :ahappy:

Nå er jeg så heldig at jeg ikke reagerer på stikk verken av bier, veps eller mygg. Jeg kjenner at de stikker, men det er stort sett alt.

I verste fall går det bare noen timer så er stikket borte.

Vi har feriert noen år i Italia, i Toscana, og der var det en del mygg, spesielt etter at vi hadde lagt oss. De satt helt stille i taket og på veggen inne i soverommet, men så snart lyset var slukket så kom de som et høyfrekvent jettfly og det var ikke så lett å få sove når de kom ylende inn mot øret eller et eller annet sted hvor det var bar hud.

Løsningen ble en liten beholder med et eller annet stoff som vi plugget inn i stikkontakten og så var problemet borte.

Utendørs hadde vi aldri problemer med mygg.

 

post-4220-0-66420300-1412863026_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ---> "Urin er til dømes veldig nyttig mot stikk"... ;)
 

 

 

Mygg er ømfintleg for lukt.
Til dømes likar dei ikkje lavendel.
Ved å smørje litt eterisk olje med lavendel på kroppen
eller i nærleiken, held myggen seg stort sett unna, seier ho.
Ein kan også bruke sitronellaolje, men han kan vere hard for huda,
så då bør oljen blandast ut med litt anna olje.
 

Spørsmålet diskuteres ivrig på nettforum for de med eksem: Kan varmt vann stoppe kløen?
Debattantene beskriver hvordan de skyller intenst kløende hender
eller andre kroppsdeler med vann som er så skåldvarmt at de bare akkurat kan tolerere det.

Først klør det intenst noen sekunder,
men så forsvinner kløen. For flere timer.

Og teknikken blir ikke bare brukt av folk med eksem.
Andre forum flommer av hallelujarop etter råd
om så vidt tolererbart varmtvann eller
tilsvarende hårfønerluft mot myggestikk.










 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset.  Da skal jeg sørge for at der er mindre enn 60% igjen på flaska.

Vi var i Andorra i sommer, og der solgte de 96% sprit på kanner opp til i alle fall 10 liter, det var ikke mange euroner for de heller. Du har jo legepapirer på at det er til medisinsk bruk, og medisiner er det vel ikke begrensninger på?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Andorra i sommer, og der solgte de 96% sprit på kanner opp til i alle fall 10 liter, det var ikke mange euroner for de heller. Du har jo legepapirer på at det er til medisinsk bruk, og medisiner er det vel ikke begrensninger på?

Jeg tviler på at tollerne hadde akseptert at du hadde fått ti liter 96% sprit på resept for medisinsk bruk. ("Sykebrennevin" var ettertraktet som medisin i tider med strenge restriksjoner på salg av alkohol, men jeg tror ikke at den holder i dag. ) :brr:

Reseptpliktige medisiner ut over det som er foreskrevet av lege er det kun Norsk medisinaldepot som har lov til å importere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torø, da kan du sikkert være enig i min påstand om at det er helse i hver dråpe og gift i hver liter. :ahappy:

Nå er jeg så heldig at jeg ikke reagerer på stikk verken av bier, veps eller mygg. Jeg kjenner at de stikker, men det er stort sett alt.

I verste fall går det bare noen timer så er stikket borte.

Vi har feriert noen år i Italia, i Toscana, og der var det en del mygg, spesielt etter at vi hadde lagt oss. De satt helt stille i taket og på veggen inne i soverommet, men så snart lyset var slukket så kom de som et høyfrekvent jettfly og det var ikke så lett å få sove når de kom ylende inn mot øret eller et eller annet sted hvor det var bar hud.

Løsningen ble en liten beholder med et eller annet stoff som vi plugget inn i stikkontakten og så var problemet borte.

Utendørs hadde vi aldri problemer med mygg.

Jada, alkoholen har vi snakket en del om du og jeg, og vi er enige på dette punktet.  

Når det gjelder den alkoholen jeg har kjøpt her nede er det nok det vi kaller "rompesprit", Hjemme heter det vel "teknisk sprit", ellrs så duger rødsprit like godt. 

Når det gjelder dingsen til å sette inn i veggen, så hjelper det nok for de fleste, men dessverre ikke på meg.  Så inntil videre får jeg holde meg til flaska, for ikke å snakke om å påføre nyggmiddel på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyrtec fungerer veldig bra mot kløe fra myggstikk, evt. andre medisiner med antihistaminer.

Min alergilege fortalte meg at de hadde testet ut dette i forsvaret på rekrutter som hadde 1. gangs tjeneste i Finnmark og at de kom frem til at gruppen som brukte Zyrtec hadde betydelig mindre plager en de som fikk placebo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for antihistaminer. Blir stukket, men reagerer ikke.

Ellers er Autan gel som de selger i alle daglivare-forretninger veldig bra. Iallefall for meg.

 

Sprithistorien til @ minner jo litt om da britene sleit med malaria i India for en stund tilbake. Det viste seg at gin/tonic hadde en heldig effekt mot malaria så som seg hør og bør ble det foreskrevet og rasjonert ut flere gin/ tonic til alle soldater, og sikkert litt fler til alle adlige, daglig. I ettertid har det jo vist seg at det er kininet i tonic'n som er det aktive stoffet, men jeg er litt gammeldags og tror jeg tar meg et par GT'r i kveld for å stoppe malariaen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for antihistaminer. Blir stukket, men reagerer ikke.

Ellers er Autan gel som de selger i alle daglivare-forretninger veldig bra. Iallefall for meg.

 

Sprithistorien til @ minner jo litt om da britene sleit med malaria i India for en stund tilbake. Det viste seg at gin/tonic hadde en heldig effekt mot malaria så som seg hør og bør ble det foreskrevet og rasjonert ut flere gin/ tonic til alle soldater, og sikkert litt fler til alle adlige, daglig. I ettertid har det jo vist seg at det er kininet i tonic'n som er det aktive stoffet, men jeg er litt gammeldags og tror jeg tar meg et par GT'r i kveld for å stoppe malariaen :whistle:

Med all respekt min sprithistorie er milevidt fra din.  Det er ingen parallell mellom å benytte sprit inn vortes og utvortes.  Eneste formidlenede jeg kan finne i øyeblikket er om vedkommende har fått 3 i promille og søler innholdet ut på kroppen.

 

Edit.  Men på den andre siden kan det kanskje ha en parallell likevel.  Igår fikk jeg et myggestikk akkurat der hvor det hentes blodprøver på armen.  Da kan spriten ha fulgt blodbanen.  Og det gikk mye sprit med for å dempen kløen.  Hikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.