Gå til innhold
  • Bli medlem

På NRK i kveld Tirsdag 29.11 (Strandåtinden på Kjerringøy i Nordland)


Odin

Anbefalte innlegg

19.30

Ut i naturen: Magasin (ttv)

Strandåtinden på Kjerringøy i Nordland er berykta for sin lange, skarpe egg og fantastiske utsikt. For 100 år sidan erobra dei første europeiske klatrepionerane fjellet, og i kveldens program tek ei tøff, ung jente utfordringa og går den same ruta. Vi møter også juniorverdsmeisteren i klatring, 17-åringen Magnus Midtbø frå Bergen, som viser programleiar Monika Blikås korleis det skal klatrast.

Blir også sendt mandag kl. 10.05.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes programmet var fint, men savnet mere bilder av stortoppen sett fra vesttoppen. Det var dette synet som Ferdinand Schelderup under førstegangsbestigningen beskrev på følgende måte: "Slik skal en ubestigelig topp se ut".

For øvrig så Carl Hall en mulig løsning ved Halls hammer hvor han måtte snu: "En stige, peut etre". Har ikke gi vært der og kan angi vanskelighetsgraden? Jeg har sittet på nabotoppen Eidetind sammen med kona og drømt meg bort på Strandåtind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Glemte hele programmet oppi tannpuss og eventyrfortelling :D

Joda ods, jeg gikk Strandåtindtraversen i '92. Halls Hammer har to varianter, 5- i høyre kant av hammeren, eller 5+ rett opp. Husker at rapellene østover fra toppen var litt "grufsete". Kan allikevel anbefale en tur til en av de store klassikerne i Nord-Norge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

synes ikke programmet var så veldig gjennomtenkt, ble litt skuffet både mht naturfotograferingen der oppe, og intervjuet med midtbø var jo virkelig trasig.

er forresten strandåtind den vanskeligste toppen å bestige i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke peiling, men antar at du først må definere "topp"...

Topp er ifølge min definisjon ikke pinakler og så må det være en del primærfaktor og ha et eget navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giganten i Molladalen (dvs Ytstenesdalen..) er forsåvidt en pinakkel, den har navn, men også høyere primærfaktor enn mange *topper*. Giganten er vel gradert til 6- såvidt jeg husker å ha lest.

Den høyeste av Rognestøylstindane i Ørsta har oppgitt gradering 4-5, om vi kan strekke den over 5- må vi vente med til med etter at Geir har halt meg med opp dit :D Det skjer forhåpentligvis til våren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den høyeste av Rognestøylstindane i Ørsta har oppgitt gradering 4-5, om vi kan strekke den over 5- må vi vente med til med etter at Geir har halt meg med opp dit :D Det skjer forhåpentligvis til våren :D

:):P

Jeg mener forøvrig at Strandåtind fra øst er lettere enn over Halls hammer, selv om det er mer ruskete der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Finnes det ikke andre tilsvarende tinder i området rundt Strandåtind?

Eller er det stort sett gå-topper resten?

Lurer litt på å ta en kjapp tur nordover neste sommer og ta en runde på de mest aktuelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du får finvær.

En kompis og jeg prøvde oss i ruskevær og det var en blandet opplevelse (vi endte opp med 1910 ruta på Geita som trøst (også der var det høljeregn, men mer behangelig retrett)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke andre tilsvarende tinder i området rundt Strandåtind?

Eller er det stort sett gå-topper resten?

Hele Bødøhalvøya (mellom Sørfolda og Saltfjorden) har et mektig tindelandskap. Har du tilgang på gamle turistforeningsårbøker, har Ferdinand Schelderup i bl a artikkelen ”Med norske flag i Nordland”, flotte beskrivelser av førstegangsbestigninger i dette området. Bl a er Sjunkhatten et mektig skue når en runder inn Sørfolda mot Tårnvik.

Rett over fjorden ligger det blankskurte granittårn, Husbyviktind.

I nevnte artikkel har også Schelderup en beskrivelse av bestigningen av Okstind i min heimkommune (må ikke forveksles med Okstind i Rana, Nord-Norges høyeste). De trodde det var en førstegangsbestigning inntil de kom opp og så varden på toppen. Den var bygget av broren til min mormor, den lokale Slingsby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.