Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkelistevurdering


Zombiecat

Anbefalte innlegg

Jeg skal på min første tarptur. Jeg har ikke noe særlig erfaring med telting fra før og hvertfall ikke med god planlegging av hva jeg har med og med lettpakking i bakhodet. Jeg har nå fått lagd meg ei lita liste og håper noen har noen synspunkter her. Maten er ikke ferdig da. Skal ikke leve på kakao og rosiner :P 

 

fhttp://lighterpack.com/r/151ypf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje også litt relevant ja... Bare ei natt. Greit å begynne der i tilfelle jeg har gjort litt feilvurderinger med tanke på utstyr. Men tenker nå at lista kan funke for to netter også. Skal være på østlandet i skogen så satser på det ikke blir for kaldt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ha dette i en sekk også? Den veier også litt. Hvis du har skallbekledning, ville jeg droppet ponchoen. Hva slags brennstoff skal du bruke?

 

Ja har bare ikke bestemt meg for hvilken sekk enda....Litt usikker på hva jeg skal ha på meg enda. Sjekke værvarsel og sånn litt. Er jo så ustabile temperaturer.  Gass. Står på lista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade skippat det uppblåsbara liggunderlaget, på grund av att du har med öks i listan. Utgår ifrån att du skall ha bål och uppblåsbara liggunderlag är känsliga för glödsprätt från bålet...

Barduner ingår i tarpen?

Ta en fleece jacka istället för en tykk genser. Lättare och troligtvis varmare.

Mössa är ofta skönt att ha på sig även när man sover.

Det räcker kanske med en kastrull? Behöver du ett helt set?

Deo?! Kör du med bål så kommer du att lukta mer än gott nog!

Tändstål? Har du övat på att använda det? Gör det i så fall, är inte så lätt som man tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennstålet er med fordi jeg skal øve meg på det :) 

Kastrull? Gryte? Ja holder kanskje med en. Ikke bestemt hva det blir til middag så kan jo se det litt an der. 

Den tykke genseren er allerede blitt bytta ut med fleece :) 

Barduner er inkludert i tarpen ja. 

ja er klar over det med glør, men jeg synes det bamseunderlaget er litt hardt... Mulig jeg kan finne noe mykt å ha under. Dette er jo prøve og feiletur så da dropper jeg oppblåsbart :) 

Takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg kan forstå det. Men det er ingen vits å bære vann låst inn i servietter når du kan tilføre det når du trenger det.

Det er jo et godt poeng. Da prøver jeg å tørke de. Er litt nytt å skulle tenke på vekt på denne måten så sånne tips er jo supert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtservietter? La de i det minste tørke først så kan du bare ta litt vann på dem når du skal bruke de.

Litt OFT...

 

Under førstegangstjenesten hadde vi besk av noen US Maries som vi skulle lære opp i vintertrening. En morgen jeg skulle bort på B&Cen møtte jeg en fortvilet amerikaner som ikke viste hvordan han skulle få tørket seg bak da pakka hans med våtservietter var frøst til is. Jeg redda dagen hans når jeg ut av baklomma kunne dra opp en liten pose med dasspair. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanntett underlag under liggeunderlaget kan være greit om det blir så mye regn at det renner langs bakken. Billige lettvektsløsninger er tywek eller polycryo som du kan kutte til selv til ønsket størrelse. Har kun sett disse fra utenlandske butikker, men tywek burde være mulig å få fra en byggevarebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse er ok å ligge på hvis du får laget deg en plass i lyngen. På bakke uten noe vegetasjon under synes jeg det blir for hardt å ligge på alene.

Tennstål er alltid med på tur. Kjekt både til fyring av primus og bål.

Ja hvis man får det til så. Prøvd et par ganger uten suksess, men denne ganga skal jeg klare å lage bål uten fyrstikker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis man får det til så. Prøvd et par ganger uten suksess, men denne ganga skal jeg klare å lage bål uten fyrstikker :)

Ta med bomull og vaselin i alle tilfelle. Bomull er veldig lett antennelig med tennstål, og har du vaselin på bomullsdotten brenner den lenger. Med den komboen kan du legge fyrstikkene igjen hjemme ;) 

 

 

Det er så sent på sesongen nå, at den insektssprayen får du sikkert ikke bruk for.

 

 

Ser du har tenkt til å bruke en gryte som fat/skål? Tenker du at det er nok å skylle, eventuelt bruke papir for å få den ren? Hva du lager av mat og hva gryter du har, har jo litt å si hvor enkelt det er å gjøre disse ren. Litt såpe kan være behjelpelig med å fjerne fett, eller en børste for noe som har satt seg fast.

 

 

Et lite speil syntes jeg er greit,særlig siden jeg er linsebruker ;)

 

 

Ellers er det litt vanskelig å gi råd på klær, siden du ikke har skrevet hva du går med. Det er også greit å vite noe om aktivitetsnivået. Skal du gå mye, ville jeg tenkt litt annerledes om jeg bare skulle sitte i ro. For høyt aktivitetsnivå liker jeg å gå i en ulltrøye og ha flanellskjorte utenpå. Skjorten kan du kneppe opp og rulle opp på ermene om det blir varmt når du går. Fleecegenser i sekken for varme ved lengre pauser. Jeg liker å ha med både vanlig turbukse og goretexbukse. Vanlig turbukse er mer behagelig å gå i, blant annet pga ventilasjon. Den gir også mer varme. Er det gjørmete og vått der du skal, regner det eller er været skiftende er goretexbuksen bedre. Noe på hodet (lue, caps, etc) er et absolutt must. Allright med minst en overdel med hette. Jeg liker også å ha med bandana, siden det kan brukes til mange ting (skjerf, lettere alternativ til lue og caps, svettebånd, førstehjelp). Kan solbriller være aktuelt?

 

Den matlisten må ryddes opp i. Hvor mange måltider iløpet av turen blir det? Middag, frokost og lunsj? Jeg bruker blanding av nøtter, sjokolade og rosiner når jeg er mye på farten og skal spise i pausene mine. Brød og pålegg for andre måltider som ikke skal være varme. Om de varme måltidene kun skal være i leiren, kan du kanskje slippe å bære med deg brenner og gass? Havregrynsgrøt til frokost er bare å koke vann, og det er mange middager som kan lages på bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med bomull og vaselin i alle tilfelle. Bomull er veldig lett antennelig med tennstål, og har du vaselin på bomullsdotten brenner den lenger. Med den komboen kan du legge fyrstikkene igjen hjemme ;)

 

 

Det er så sent på sesongen nå, at den insektssprayen får du sikkert ikke bruk for.

 

 

Ser du har tenkt til å bruke en gryte som fat/skål? Tenker du at det er nok å skylle, eventuelt bruke papir for å få den ren? Hva du lager av mat og hva gryter du har, har jo litt å si hvor enkelt det er å gjøre disse ren. Litt såpe kan være behjelpelig med å fjerne fett, eller en børste for noe som har satt seg fast.

 

 

Et lite speil syntes jeg er greit,særlig siden jeg er linsebruker ;)

 

 

Ellers er det litt vanskelig å gi råd på klær, siden du ikke har skrevet hva du går med. Det er også greit å vite noe om aktivitetsnivået. Skal du gå mye, ville jeg tenkt litt annerledes om jeg bare skulle sitte i ro. For høyt aktivitetsnivå liker jeg å gå i en ulltrøye og ha flanellskjorte utenpå. Skjorten kan du kneppe opp og rulle opp på ermene om det blir varmt når du går. Fleecegenser i sekken for varme ved lengre pauser. Jeg liker å ha med både vanlig turbukse og goretexbukse. Vanlig turbukse er mer behagelig å gå i, blant annet pga ventilasjon. Den gir også mer varme. Er det gjørmete og vått der du skal, regner det eller er været skiftende er goretexbuksen bedre. Noe på hodet (lue, caps, etc) er et absolutt must. Allright med minst en overdel med hette. Jeg liker også å ha med bandana, siden det kan brukes til mange ting (skjerf, lettere alternativ til lue og caps, svettebånd, førstehjelp). Kan solbriller være aktuelt?

 

Den matlisten må ryddes opp i. Hvor mange måltider iløpet av turen blir det? Middag, frokost og lunsj? Jeg bruker blanding av nøtter, sjokolade og rosiner når jeg er mye på farten og skal spise i pausene mine. Brød og pålegg for andre måltider som ikke skal være varme. Om de varme måltidene kun skal være i leiren, kan du kanskje slippe å bære med deg brenner og gass? Havregrynsgrøt til frokost er bare å koke vann, og det er mange middager som kan lages på bål.

 

Som sagt så er ikke matlisten ferdig. I utgangspunktet skal gryta brukes som fat ja, men det kommer jo litt an på hva jeg skal spise. Så det tar jeg etterhvert. 

Halsen jeg har med kommer til å bli brukt som lue om det trengs. Jeg er varm av meg og har ikke på så mye klær når jeg går så de klærne i sekken er ment til når vi kommer frem eller ved pause. 

Speil gidder jeg nok ikke ta med. Ser ikke helt nødvendigheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.