Gå til innhold
  • Bli medlem

Når fjellet er det beste du vet...er du kanskje fra Oslo...


Tom

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva du hadde ønsket deg om du var odelsgutt i Vangsfjella e.l. :wink:. Yngle jerv i hagen 8)?

Antakelig er det ikke så veldig mye å tjene penger på der. Antakelig ville jeg flyttet til et sted jeg fikk en jobb, eller evt. fortsatt som bonde på hjemstedet så lenge det var lønnsomt. Og by the way, navnet "Huldreheimen" er uaktuelt! Jeg liker huldra, og de finnes i området, men jeg er lei av at man skal finne på nye navn helt fåkkings tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bompenger på skogs/fjellveier er en av de hyggeligste utgiftene jeg vet. Bompenger medfører som regel at noen gidder å ploge og vedlikeholde veiene. Og at jeg sparer 17Km til fots.

Avgiftene er lave her i mine trakter. 20/30,- for passasjerbil synes gjengs der jeg har fartet. Hadde gladelig betalt det dobbelte og vel så det for de sparte kilometerene.

Opplever fra tid til annen latterlige 10 kroner i sætreveiavgift, og for det får man alt fra 1 til flere km godt vedlikeholdt traktor- eller grusvei. Man kan vel kanskje anklage bonden for ikke å følge med på prisutviklingen i mange tilfeller.... Uten løpende vedlikehold på disse adkomstene kan det fort bli lange anmarsjer.... eller man får kjøpe en av disse små firhjulingene med 4x4 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at Oslofolk setter langt større pris på fjellet enn fjellbonden gjør, og jeg mener at fjellet følgelig gir mer glede til Oslofolk enn fjellbonden. Dette kan nok være en av hovedgrunnene til at Oslofolk elsker fjellet, gleder seg som unger til å dra dit, og vil risikere fengselsstraff for å verne om det.

Dette blir så generellt at det er vanskelig å diskutere, men jeg tror kanskje Tom er inne på noe.

Kanskje grunnen er dette? Oslofolk går ikke så ofte i fjellet, og er av den grunn heller ikke så flinke til å ta seg fram i ulendt terreng. Dette gjør at en liten rusletur vekk fra bilen på Valdresflya blir en opplevelse for livet. Vi blaserte tøffinger som har ordentlige fjell utenfor stuedøra trenger litt større utfordringer for å gå av skaftet 8)

Jeg tar det som en selvfølge at alle er enige i dette, så jeg regner ikke med at det blir noen diskusjon

Ja, særlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompenger på skogs/fjellveier er en av de hyggeligste utgiftene jeg vet. Bompenger medfører som regel at noen gidder å ploge og vedlikeholde veiene. Og at jeg sparer 17Km til fots.

Avgiftene er lave her i mine trakter. 20/30,- for passasjerbil synes gjengs der jeg har fartet. Hadde gladelig betalt det dobbelte og vel så det for de sparte kilometerene.

ja, det er jo noen som har betalt for den veien,,, bare de ikkje går for langt inn i heimen, så kan en vel ikkje klage over noen kroner i bomavgift,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ang. å suge til seg penger, jfr. bompenger til "bøndene" i fjellet. Prøv og beveg deg rundt i Oslo en dag, så skal vi se hvor lett det er å sette fra seg bilen uten å bli loppet for penger (har førstehåndserfaring fra bilkjøring med kart- og veibok for Oslo som eneste hjelpemiddel de siste ukene) I tillegg har de i Oslo en bomring, som du i beste fall passerer en gang, opptil flere om du ikke er kjent og kjører litt klønete. Så det blir rimelig klønete å angripe fjellbønder for sin avgiftsbelegging av privat eiendom der de kan. Eiendomsbesittere i urbane strøk gjør nemlig akkurat det samme, og mange ganger i en helt horribel utstrekning.

Hehe

Er vel først og fremst din EGEN feil at du kjører frem og tilbake gjennom bompengeringen da... Du kan liksom ikke skylde på alle andre for det..

Grunnen til at man har en bompengering og at det er dyrt å parkere i sentrum er jo NETTOPP at man ikke ønsker at folk skal kjøre for mye der. Dersom du på død og liv vil kjøre midt nedi sentrum er det helt greit at det koster litt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel først og fremst din EGEN feil at du kjører frem og tilbake gjennom bompengeringen da... Du kan liksom ikke skylde på alle andre for det..

Grunnen til at man har en bompengering og at det er dyrt å parkere i sentrum er jo NETTOPP at man ikke ønsker at folk skal kjøre for mye der. Dersom du på død og liv vil kjøre midt nedi sentrum er det helt greit at det koster litt synes jeg.

Hehe Panda, her argumenterer du jo glimrende for bompenger i fjellet og, det er jo din egen feil å kjøre på private veier bare for å komme nærmere utgangspunktet til fjellturen. Ingentvinger deg til det, liksom. Du kunne jo gått litt lengre istedet. Fjellbonden har kostnader med å vedlikeholde veien, og dersom du for din egen bekvemmelighets skyld ønsker å bruke den, er greit at det koster litt, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Julia da..

Jeg har ingenting imot bompenger i fjellet. Bonden trenger å vedlikeholde veien og det er helt greit at brukerne av veien betaler. Imidlertid bør det være et visst forhold mellom det du betaler og det du får igjen.

Oslobommen koster ganske lite og gir deg tilgang til veldig mange mil med flotte veier. Fjellbommen som ble nevnt kostet 30 kroner for 300 meter med dårlig grusvei. Tror nok de fleste er enige i at det neppe er nødvendig å cashe inn 30 kroner for 300 meter vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Imidlertid bør det være et visst forhold mellom det du betaler og det du får igjen.

Hva om det er det da? For de som legger penger i veien må jo antall biler x avgift være det utslagsgivende. Slik er det vel også for bomveiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Fjellbommen som ble nevnt kostet 30 kroner for 300 meter med dårlig grusvei. Tror nok de fleste er enige i at det neppe er nødvendig å cashe inn 30 kroner for 300 meter vei...

Å kjøre på en fjellvei er ikke noe du er nødt til. Jeg fikk ikke helt med meg hvor 300 meter kom fra, (neppe representativ distanse for fjellveier) men enhver vil jo vurdere nytte mot kost? Slik det er med alt annet her i livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Arnt, hvis du ser tidligere i tråden er det bilde av en bom. Den viser en vei hvor det koster 100 kroner kilometern å kjøre på. Skiltet på bommen viser forøvrig et typisk eksempel på den hjertevarme og gjestfrihet som er vanlig i rurale strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia da.. Jeg har ingenting imot bompenger i fjellet.

Neida, Panda, jeg har jo for så vidt heller ikke siktet mot deg, selv om du kom med argumentasjonen for Oslo-bommen som Morten og jeg kom med som svar på snilen's resonnement over fjellbommene... Så i grunnen var dette rettet litt i snilen's retning... Det er liksom ikke bare sånn at det å kjøre i fjellet koster penger og alle andre steder ingenting. Oslofolk har få så vidt sytet i Valdres-avisa om akkurat dette, og motinnlegget fra en Valdris på Oslotur kom kontant: Nemlig at det minst er like dyrt å ta utflykten i den omvendte retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal egentlig være glad for at vi får betale bompenger, selv om prisen noen ganger går over streken. I Midt-Telemark og mange andre steder på østlandet blir skogsveiene fysisk stengt. Kilometervis med fine grusveier er stengt for vanlige folk. Dette blir helt feil når bøndene får mye støtte fra staten for å bygge disse veiene.

På vestlandet er de fleste slike veier åpne, og det koster noen få tiere å kjøre på dem. På østlandet er de enten stengt eller koster urimelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Arnt, hvis du ser tidligere i tråden er det bilde av en bom. Den viser en vei hvor det koster 100 kroner kilometern å kjøre på. Skiltet på bommen viser forøvrig et typisk eksempel på den hjertevarme og gjestfrihet som er vanlig i rurale strøk.

OK. Hvis du ønsker å regne slik :D Jeg tenker mer hva kan de 300m gjøre for meg, og synes jeg det er OK å betale for det? Men med et slikt skilt hadde jeg nok satt igjen bilen, og heller gledet meg over at jeg ikke lider av samme mentale tilstand som grunneieren.

Det som derimot er SKIKKELIG surt (og nå er jeg snill) - er når det ER en fjellvei, og bare hyttefolk el. grunneiere som får kjøre på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er UFATTELIG enig med de to siste innleggene. Det er ikke bra i det hele tatt at en eller annen privat grunneier skal kunne avskjære allmennheten fra store naturområder. Tilgang til naturen er viktig og bør være et offentlig sikret gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslobommen koster ganske lite og gir deg tilgang til veldig mange mil med flotte veier. Fjellbommen som ble nevnt kostet 30 kroner for 300 meter med dårlig grusvei. Tror nok de fleste er enige i at det neppe er nødvendig å cashe inn 30 kroner for 300 meter vei...

Oslos gater har bilistene allerede betalt rikelig for lenge før de kommer til bomringen, så det argumentet er et av de mest lavpannede jeg har hørt.

Og hvis en bonde tar 30 kroner for 300 meter med vei er det bare idioter som bruker denne veien. Hva med å gå 300 meter isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er UFATTELIG enig med de to siste innleggene. Det er ikke bra i det hele tatt at en eller annen privat grunneier skal kunne avskjære allmennheten fra store naturområder. Tilgang til naturen er viktig og bør være et offentlig sikret gode.

Hvor stor tilgang mener du er passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tom da.. nå svarte du på noe helt annet enn det som var skrevet igjen. Prøv å ikke fekt sånn med armene når du leser så får du kanskje med deg det som står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Spørsmålet til Tom var ikke til meg, men det som var tråden før Toms

innlegg var eksisterende veier. Med mulig unntak av pressområder er jeg rimelig

sikker på at "adkomst kun for hytteeiere" ikke er et miljøbasert.

Det går nok mere på konseptet at "her vil vi være i fred for andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet til Tom var ikke til meg, men det som var tråden før Toms

innlegg var eksisterende veier. Med mulig unntak av pressområder er jeg rimelig

sikker på at "adkomst kun for hytteeiere" ikke er et miljøbasert.

Det går nok mere på konseptet at "her vil vi være i fred for andre".

Det er vel også ganske kjent at en del områder er avsperret fordi de da blir vanskeligere tilgjengelig for tyver. Veien inn mot Leirvassbu senhøstes er et eksempel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.