Gå til innhold
  • Bli medlem

Vestlands-fjellquiz


FU

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 781
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du sikter godt 500fjell, men er litt for lang i spranget, du skal ikke over Dalsfjorden. Det sies å ha vært et offer/rituelt sted i tidligere tider på den flate toppen. Legger ved et nytt bilde som er tatt nordøstover fra samme sted (Dalsfjorden til ve), tror det går å lese hva det siktes mot. Finurlig siktestativ, kanskje Nils skulle kvalitetssikre det?

Til ditt bilde; må ta det igjen, igjen.

post-4080-133474533649_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felden er helt rett. Turtips til de som liker smale, luftige egger: Fra Bjørkedalen, opp austegga av Lisjetoren (man ser profilen på det nærmeste fjellet på quizbildet, en tar seg opp på skulderen etter det bratteste partiet), bort til Klakken, så Knivsegga videre til Felden, og ned vanlig vei til Laurdalen. Helst tørt føre. Luksus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som den spisse toppen er Botnenibba (1372), med Røyrhusnibba (1286) bak til høyre. :)

Der kom svaret ja, Botnenibba er helt korrekt. Bildet er tatt på fra Gullkistefjellet, rett før opptigningen til Rasmusfjellet (Stryns beboere påstår at den heter Ramusfjellet :wink: ). I hjørnet til venstre ligger et stilig vann som heter Skihellevatnet, var og badet der en gang i krystallklart vann! Kunne se rett til bunns opptil 20 meter, aldri før har jeg vært reddere for å få krampe :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hint til min quiz er at det er Horndøla som renner ved de grønne flekkene helt til høyre i bildet. Toppen er ikke den mest kjente, så forstår dere godt om dere ikke klarer den :roll:

Blei bare forvirra av dette hintet jeg. Det er Røyrhus som er nede ved de grønne flekkene. Røyrhuselva drenerer ned i Langedalen og til Hellesylt, og har dermed ikke noe med Horndøla å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det ozzi, jeg har beregnet feil. Det er Røyrhus vi ser til høyre, men er det litt av langedalen vi ser bakerst i bildet? Trodde Røyrhuselva drenerte ned i Horndøla, men så ikke at den ville skråne ned mot Hellesylt så raskt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et bilde fra gode gamle dager (1960). For å være ærlig vet jeg egentlig ikke hva fjellet bak heter, bare hvor det er tatt. Vet andre det?

Kan det vere tatt i Sunndalen i Stryn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.