Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten rapport fra Hunnedalen/Frafjordheia.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Snøforholdene akkurat nå 9. mai.

 

La oss bare slå fast at snøkartet hos ”Senorge” ikke er riktig. Det angir ”barmark” mellom Høgaleitet i Hunnedalen og Blåfjellenden. Det er sannsynligvis fortsatt skiføre over 800moh.

Det er ikke mulig å si sikkert, men basert på noen års erfaring, og med bakgrunn i at det dette året var mye snø i høyden, så er jeg rimelig sikker.

 

Nå er det så avgjort ikke uvanlig at det er snø på denne tiden av året. Sesongen starter oftest en plass mellom 25. mai og 10. juni.

I fjor var første turen innover 25. mai og året før 19. mai. Men i 2012 gikk jeg innover på snø stort sett hele turen.  Så forholdene var den gangen omtrent som i dag, tror jeg.

 

Det hadde selvsagt vært fullt mulig å ta turen innover i dag. Det hadde tatt tid, og kan hende måtte trugene på.  Men helt nede ved veien gikk jeg gjennom og da blir det tungt til jeg kommer opp i høyden. Og helt nede er det noen bekker som det ikke er morsomt å plumpe ned i. 

 

Det er egentlig for tidlig, men webkameraet på Røde kors hytta viste lite snø, og som sagt, senorge mente det barmark. Og jeg hadde selvsagt lyst på en tur innover. Vi får se neste uke.

 

post-1073-0-51134000-1399645648_thumb.jp

post-1073-0-36918600-1399645657_thumb.jp

post-1073-0-80428300-1399645666_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne posten passet meg egentlig som hånd i hanske @REJOHN. Jeg håper jeg får anledning til å ta med soveposen og en utenatt fra i morgen og frem til søndag. Som innflytter er jeg ikke nevneverdig godt kjent i området, men har sett litt på kartet over det området du henviser til her som et mulig sted. Etter å ha sett dette vurderer jeg å trekke mer mot Frafjordhatten hvor jeg antar det er snøfritt og forhåpentiglivs isfritt. Det kan jo hende jeg tar med meg fluestanga.... Vet du forresten noe om fisket i området omkring Frafjordhatten (tenker da på  evt tusenbrødre vs fin fisk)? Om det bare er hundregrammere lar jeg like greit stanga ligge igjen hjemme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne posten passet meg egentlig som hånd i hanske @REJOHN. Jeg håper jeg får anledning til å ta med soveposen og en utenatt fra i morgen og frem til søndag. Som innflytter er jeg ikke nevneverdig godt kjent i området, men har sett litt på kartet over det området du henviser til her som et mulig sted. Etter å ha sett dette vurderer jeg å trekke mer mot Frafjordhatten hvor jeg antar det er snøfritt og forhåpentiglivs isfritt. Det kan jo hende jeg tar med meg fluestanga.... Vet du forresten noe om fisket i området omkring Frafjordhatten (tenker da på  evt tusenbrødre vs fin fisk)? Om det bare er hundregrammere lar jeg like greit stanga ligge igjen hjemme

Frafjordhatten er et av turmålene i nærmeste framtid.

Og må innrømme at jeg ikke har tatt turen opp bakken (for det er en BAKKE) og opp til Fodnastølsvatnet på riktig lenge.

I gamle dager hang det en kasse nede hvor det var mulig å betale fiskekort. Men i et av vanene var det ikke fiske, mao det var i dette vannet det var fisk.

Jeg har ikke hørt annet enn at det er fisk, men de som fortalte dette nevnte ikke størrelsen .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal senorge stemme i indre Agder må det ha smeltet noe kolosalt den siste uka.

Etter mine rapporter er det ikke observert noen syndeflod i lavlandet.

Derimot noe ekstra påfyll av hvitt ble det for et par dager siden i høyda.

Ingen syndeflod i dag heller, men det rant livlig i elvene. Som normalt i snøsmeltinga.

En uke vil hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frafjordhatten er et av turmålene i nærmeste framtid.

Og må innrømme at jeg ikke har tatt turen opp bakken (for det er en BAKKE) og opp til Fodnastølsvatnet på riktig lenge.

I gamle dager hang det en kasse nede hvor det var mulig å betale fiskekort. Men i et av vanene var det ikke fiske, mao det var i dette vannet det var fisk.

Jeg har ikke hørt annet enn at det er fisk, men de som fortalte dette nevnte ikke størrelsen .

Om ikek det blir selve Frafjordhatten så er området rundt aktuelt. Jeg vurderte også Fidjadalen. Plenty av steder jeg ikke har vært før! Er bare noe redd for at det er horder med mennesker (ja jeg vet, det kan kanskje være sært) på disse populære stedene. Vet du om vannføringen er høy i Fidjadalen nå, og evt størrelse på fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRM - gå Kjærlighetsstien fra Øvre Espedal siden eller fra Frafjordsiden og opp til Hålandsstølen. Ved Hålandsstølen er det fiskemuligheter og en flott tur. Men husk gummistøvler på denne tiden av året der oppe, mye myr rundt vannet.

 

Turbeskrivelse her

Det er noe i den duren jeg vurderer @Erik Haaland. Jeg var innom tvergastein tidligere i dag når jeg vurderte dette området (gode bilder forresten). Ser ut til å være et flott sted, og det er jo endel vann å velge i også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikek det blir selve Frafjordhatten så er området rundt aktuelt. Jeg vurderte også Fidjadalen. Plenty av steder jeg ikke har vært før! Er bare noe redd for at det er horder med mennesker (ja jeg vet, det kan kanskje være sært) på disse populære stedene. Vet du om vannføringen er høy i Fidjadalen nå, og evt størrelse på fisken?

Det var ikke mye vann i Dirdalselva da jeg kjørte forbi, og den pleier å vare noenlunde det samme som Frafjordelva.

Horder av mennesker i Fidjadalen, har jeg aldri opplevde. Jeg har vel overnattet opp mot ti ganger i dalen, og det har vært folk i nærheten to ganger.

Og det er ikke ofte jeg treffer mer enn en eller to partier på turen opp eller ned.

Nede ved garden (Mån), er det horder, men de gå ikke innover.

Fisk i Månvannet, og selvsagt Fidjavannet. Kan hende stor, opp mot kiloet.

Innløpsosen ved Fidjavannet er rette plassen for telt og fiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering på forholdene i heia. Lørdag 17, mai.

 

At snøkartet ikke var riktig viste jeg, men at det tok feil så til de grader var greit å finne ut av.

 

Det er ikke sommerføre, det er skiføre.

 

Bare 50-60 meter høyere enn Høgaleitet i Hunnedalen (600moh) var det snø. Og i masser. Fra litt oppe i Oleskaret måtte trugene på, og de tok jeg ikke av før helt nede ved slettene ved Blåfjellenden.

 

Det hadde gått folk innover – på beina, etter sporene å dømme, men det virket også som om noen av skisporene heller ikke var eldre enn en uke.  Jeg hadde håpet at det minket på snøen, men oppe i høyden er det fortsatt snødekke, og enkelte fenner er mer en 5 meter dype.

Det vil ta tid før all snøen er vekk, men om værmeldingen slår til vil mye være smeltet til neste helg.

 

Det var mer enn 90% snødekke, det var enkelte strekk hvor det hadde vært mulig å gå på beina, men aldri lenger enn et par hundre meter. Enkelte plasser gikk jeg på fenner, og rett over småvann. Det var bare det at vannet ikke viste i det hele tatt. På vei inn til Blåfjellenden passeres to – tre bekker. Fossebekken som den største. Alle disse ble passert på snøbruer.  Det er litt sånn passe morsomt og gå over ei elv, og høre den fosse under. Det blir litt Peter Pan – kun lette tanker…

 

 

post-1073-0-40255100-1400338563_thumb.jp

post-1073-0-91309900-1400338574_thumb.jp

post-1073-0-20409200-1400338634_thumb.jp

post-1073-0-43128600-1400338670_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn vi vil ha det REJOHN. Pinseturen i Setesdalsveia blir difinnitivt skitur i år.

6 - 7 meter brøytes det nå i på Suleskarsvegen.

Her har vi nok svært forskjellige ønsker. Jeg vil stemme på et hvert parti som programfester snøfrie vintrer.

 

Med den værmeldinge vi har for de neste 10 dagene, vil svært mye av snøen forsvinne,

(Eller er det ønsketenking?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.