Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Geilo til Prestholtskarvet


Kikut

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er en gjeng som tenker å gå fra Havdalsgrenda/Geilo til Prestholtskarvet om ca 2 uker. Eventuelt utgangspunkt Ustaoset i stedet.

 

Noen tips i forhold til rutevalg? Skredfare i skaret opp? Hvor krevende dette er? Utstyrsvalg? Fjellski? Forslag til rundtur om vi tar utgangspunkt Geilo?

 

 

Takker så meget for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det dagstur eller lengre?

Jeg var på Geilo forrige helg og var på Prestholdtseter 3 ganger.. men jeg så ikke snurten av Skarvet..det hadde ikke betjeningen gjort på over en mnd. heller.. Det har rett og slett vært lavt skydekke over en lengre periode. Det var mer snø enn normalt i løypa fra Geilo, men med til tross for den dårlige sikten, så ut som det hadde blåst bort en del i skråningene. Derfor er det sikkert ikke mange som kan si noe om snøforholdene opp Prestholdskaret for øyeblikket.

Det kan også være mer fonner en vanlig, eventuell skredfare er det umulig å si noe om.

Kanskje det blir bedre de neste dagene så noen kan observere?

Har gått opp skaret flere ganger, uten fjellski og med ski uten noe særlig kanter, men det fungerer kun i påskeslush. Har også greid å komme meg ned etter at det hadde frosset på igjen, men det var risky buissiness.. Så jeg vil ambefale fjellski, det er så bratt på det bratteste at det ikke er mulig å gå fiskebein. Det er sidelengs sikk-sakk som gjelder, øv litt på vendingene før det aller bratteste henget. Deretter kan dere gå over toppen(e) retning Finse og kjøre ned på "hyllene" (der er det ikke bratt), gå deretter over Hesteberget (retning Geilo) langs Skarvet forbi Prestholdt og kjøre ned til Geilo.

Alt etter som, så tar det rundt 1t fra Geilo til Prestholdt om dere går korteste veien, det er litt lengre om dere går via Vesterheim, krysset er like ovenfor Havsdalen, løypa fra Verterheim kommer inn igjen på den korteste løypa like før Skarveranden. Fra Ustaoset tar det også rundt timen, det finnes en god del løypealternativer fra Ustaoset om dere ikke vil gå korteste vei, de går litt på kryss og tvers og det er lett å orientere seg mellom dem. Det er satt opp nye skilt og i noen av kryssene er det løypekart med avstander. Turen fra Geilo/Ustaoset, opp Prestholdtskaret over og ned på Hyllene og tilbake til utgangspungtet er fullt mulig på en dag om dere ikke starter for sent på formiddagen. Er det klart og vindstille er det veldig bra å nyte utsikten i alle retninger fra toppen.

God tur og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kan også være mer fonner en vanlig, eventuell skredfare er det umulig å si noe om.

 

Med bare austavær heile vinteren, ligg også snøfennene på andre plassar enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar, setter veldig stor pris på det! Jeg er ikke kjent i området, har kun fått oppgaven som "sikkerhet og ruteansvarlig" (lurt med en som aldri har vært der :) ), så jeg må lese litt kart og rutevalg rundt alle disse stedsnavnene du nevner. Så kommer jeg sikkert med fler spørsmål etter det ;)

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dagstur eller lengre?

Jeg var på Geilo forrige helg og var på Prestholdtseter 3 ganger.. men jeg så ikke snurten av Skarvet..det hadde ikke betjeningen gjort på over en mnd. heller.. Det har rett og slett vært lavt skydekke over en lengre periode. Det var mer snø enn normalt i løypa fra Geilo, men med til tross for den dårlige sikten, så ut som det hadde blåst bort en del i skråningene. Derfor er det sikkert ikke mange som kan si noe om snøforholdene opp Prestholdskaret for øyeblikket.

Det kan også være mer fonner en vanlig, eventuell skredfare er det umulig å si noe om.

Kanskje det blir bedre de neste dagene så noen kan observere?

Har gått opp skaret flere ganger, uten fjellski og med ski uten noe særlig kanter, men det fungerer kun i påskeslush. Har også greid å komme meg ned etter at det hadde frosset på igjen, men det var risky buissiness.. Så jeg vil ambefale fjellski, det er så bratt på det bratteste at det ikke er mulig å gå fiskebein. Det er sidelengs sikk-sakk som gjelder, øv litt på vendingene før det aller bratteste henget. Deretter kan dere gå over toppen(e) retning Finse og kjøre ned på "hyllene" (der er det ikke bratt), gå deretter over Hesteberget (retning Geilo) langs Skarvet forbi Prestholdt og kjøre ned til Geilo.

Alt etter som, så tar det rundt 1t fra Geilo til Prestholdt om dere går korteste veien, det er litt lengre om dere går via Vesterheim, krysset er like ovenfor Havsdalen, løypa fra Verterheim kommer inn igjen på den korteste løypa like før Skarveranden. Fra Ustaoset tar det også rundt timen, det finnes en god del løypealternativer fra Ustaoset om dere ikke vil gå korteste vei, de går litt på kryss og tvers og det er lett å orientere seg mellom dem. Det er satt opp nye skilt og i noen av kryssene er det løypekart med avstander. Turen fra Geilo/Ustaoset, opp Prestholdtskaret over og ned på Hyllene og tilbake til utgangspungtet er fullt mulig på en dag om dere ikke starter for sent på formiddagen. Er det klart og vindstille er det veldig bra å nyte utsikten i alle retninger fra toppen.

God tur og lykke til!

 

Hei igjen!

 

Har tittet litt på kartet nå. Jeg forsto ikke helt når du sier at vi går i retning Finse og deretter kjører ned på "hyllene". Mener du ned ved Eimefonni eller enda lenger vest?

 

Videre, er dette en tur man også kan gjøre med Randonnè-planker? Eller er transportetappen inn for lang?

 

Takker igjen for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente enda lengre vest, "hyllene", heter "Hyllun" på kartet mitt (Norgesserien) og ligger på nedsiden av Skarvet, og er et parti der det ikke er fjellvegg som det ellers er i fronten på Skarvet. Følg toppene bortover på langs av Skarvet.

Når det gjelder utstyr, så det meste av turen transport, så Rando vil nok gjøre turen mye tyngre enn strengt tatt nødvendig. Fjellski er nok det beste valget. Det er ca 12km fra krysset på Hesteberget til Havsdalen, og 8.5 fra Havsdalen til Prestholdt. Her kjøres det opp løyper, slik at det er spor. Resten av turen er nok like lang om ikke litt lengre, så dere bikker nok 4mil på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.