Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Breidablikk, dårlig glid


ZizouJR

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk et par åsnes Breidablikk til jul og har nå fått testet skiene. De ble kjøpt av foreldrene mine og jeg tror ikke de har oppgitt vekt og bruksområde da de ble kjøpt. Jeg er tidligere langrennsløper, så med tanke på preppingen jeg har vært gjennom burde glien vært bra. Det jeg opplever er at glien er dårligere enn på de andre fjellskiene jeg har. De subber litt mer nedi og gir dårligere glid, til tross for at jeg gikk på blanke ski. Har jeg fått for myke ski, eller er denne typen ski ment å være slik? Noen andre med Breidablikk som kan si noe om gliden på dem kontra vanlige langrennski? Ville tro at selv om skiene er for myke, skulle ikke det ha mye å si på glien når skiene er helt frie for smørning? På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

De skal være veldig myke, og de er ment for å gå utenfor løyper, spesifikt for å ha god bæreevne i løssnø. De er ikke laget for å ha verken smørespenn eller gli i løyper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de selv. De glir drligere enn et par racingski ja. Men siden du har gått påblanke ski så burde det ikke være s dårlig glid. Jeg har testet mine med kortfeller, i anbefalt lengde så kan man nesten likegodt bruke truger. Jeg harklippet fellene en del kortere.

Eneste jeg har sett er at de har en litt grov slip så hvis du har testet de i kald og ny snø vil de nok gli dårlig. Blir nok litt bedre ognår du får gått litt på de.

smørespenn på de er omtrent null. Men de er laget forå vasse rundt i skogen i løssnø å være lette å trå ned så man får sikkert feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på helt ny snø og minus 2 grader. Planen er at skiene skal brukes til jakt og på turer sammen hunden. Til oppkjørte løyper har jeg andre ski. Men jeg fikk igrunn svaret jeg håpet å få: at skiene er nærmest uten spenn. Ellers synes jeg skiene virker veldig bra til sitt bruk. Bærer utrolig godt og det er en lek å kjøre mellom trærne ned bakker. Lette er de også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal kjøre ned skråninger mellom trær så tenker jeg de glir bra nok. Hvis jeg ikke bruker feller så er det på blåføre.smører litt mer av skia enn jeg ville gjort på racingski.det gir bra grep og ok glid nedover. Ps.uten smørelomme vil du slite smurning mer enn du er vant til så på skarpsnø ta med litt ekstra i lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.