Gå til innhold
  • Bli medlem

Vannsøyle..,


kai

Anbefalte innlegg

hva betyr egentlig det??? jeg vet det har med vanntettheten på teltet å gjøre, men hva vil det si at teltet har en vannsøyle på 5000??? hva står 5000 for???

mulig det er et litt dumt spørsmål, men det er no slik at jeg altid har hørt snakk om (og selv snakket om for å virke som jeg har peiling hehe :D ) denne vannsøylen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Forestill deg en plastrør som du setter loddrett over teltduken, dersom telduken har en vannsøyle på 5000 betyr dette at du kan fylle opp vannrøret til 5000 mm (d.v.s. 5 m) før det trekker vann gjennom teltduken.

Uansett diameter på røret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. hmm da kan jeg kansje for en gans skyld snakke om vannsøyle ute blant folk og virkelig vite hva jeg snakker om!!!! johoo!! :roll::)

takker og bukker for enkel og forståelig utgreing!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Vell det att diameteren ikke har noe å si stemmer ikke helt. tar du ett rør på 5mm i diameter så har det ett mye mindre trykk i bunnen med 5 meter vann i enn om du tar ett rør med en diameter på 1 meter med 5 meter med vann i. Altså begge rørene er 5 meter høye. Men googler du litt så finner du ut av standar størrelsen på diameteren på rørene di bruker for å teste dette ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell det att diameteren ikke har noe å si stemmer ikke helt. tar du ett rør på 5mm i diameter så har det ett mye mindre trykk i bunnen med 5 meter vann i enn om du tar ett rør med en diameter på 1 meter med 5 meter med vann i. Altså begge rørene er 5 meter høye. Men googler du litt så finner du ut av standar størrelsen på diameteren på rørene di bruker for å teste dette ut :)

Trykket blir dermed også fordelt på større flate, så i prinsippet har ikke diameteren noe å si. I praksis vil det ha litt betydning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket blir dermed også fordelt på større flate, så i prinsippet har ikke diameteren noe å si. I praksis vil det ha litt betydning...

Dette har vel med hydrogenbindinger å gjøre??

Når diameter blir veldig liten i forhold til lengden på røret så får man litt merkelige tall.

Uten at jeg vet noe om hvor store rør de bruker når de tester mm vannsøyle, så vil jeg anta at de har såpass stor diameter at man får reelle tall for vannsøylen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ellers vanlig at trykk benevnes i ulike veskers vannhøyde, f.eks lufttrykk ble tidligere ofte målt i millimeter kvikksølv.

Formelen for trykk er P=tetthet*g*h.

Kvikksølv har en mye høyere tetthet enn vann, ca 13.550 kg/m3. Rent vann har en tetthet på 1000 kg/m3. (litt avhengig av temperatur) Derfor var det tidligere mer praktisk å måle trykk med kvikksølv istedet for vann (dette var vel før man visste om helsefarene med kvikksølv)

Hvis teltet skal tåle en vannsøyle på 5000 mm, vil dette altså være et overtrykk på: 1000*5*9,81*=49050 Pascal,

som er det samme som 0,4905 bar. (En atmosfære trykk er 1,01325 bar)

Hvis du vil vite hvor stor høyde kvikksølv teltet ditt tåler bruker du formelen: h=P/tetthet*g=49050/13550*9,81=37 centimeter..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs her ! Dette med vannsøyle er en skummel ting.

Det er ikke noe problem å lage en svært vanntett duk (høy vannsøyle) billig. Produsenter av billigtelt reklamerer ofte med høyere vannsøyle enn telt fra seriøse produsenter, og kunnskapsløse teltkjøpere går lett i fella.

Det problematisk å kombinere høy vannsøyle og styke / slitestyrke. Helsport og Hilleberg operer med vannsøyler på 3-4000 mm/cm2 på sine telt. Det er mer enn godt nok. Mye viktigere er at dukene er slitesterke.

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.