Gå til innhold
  • Bli medlem

Real Turmat (smak, næringsinnhold)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva er vitsen? Smaker ikke noe særlig, noen av dem smaker rett og slett dårlig, og kcal innholdet er jevnt over lavere (per 100 gram tørr vare) enn i nudler som koster mindre enn en tiendedel av prisen. RT har omtrent likt innhold av protein og fett som nudler, men langt mindre karbo. Er det det som er viktig?

Noen som vet hva som er vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... Jeg synes jo at Real Turmat er godt da, så akkurat den påstanden din er jo rimelig subjektiv.

Når det gjelder energiinnhold, så har jeg ikke innholdet for nudler foran meg, men for Real Turmat er det litt avhengig av hva slags type du velger. Men det ligger på ca. 2500 kJ per porsjon.

På XXL koster en pose 39 kroner. Det blir med andre ord 15,60 kr pr. 1000 kJ.

Jeg tyr til Real Turmat på lengre turer der jeg kan varme vann om morgenen, og slippe å dra opp primusen under lunsjen. Enkelte ganger bruker jeg det også til middag, men særlig på litt lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real turmat er genialt på lengre turer. Snitt kcal ligger på 2500kj per portion, noe som er vell og bra... Å ærlig talt smaker samtlige RT bedre enn nudler....

Vektmessig veier nok ikke RT så mye mer en nudler. Var på en lengre tur tidligere i år,dær jeg pakket ned 9 RTer samt primus, vekten på RT i sekken ble ikke mye.. De er også greie å pakke ned også.

Smaken, er også helt ok.. Så for å svare på spørsmålet ditt om hva som er vitsen; Så er det vell for å gi deg et ok alternativ når du skal på tur, ok smak på samtlige, ikke veier det så mye, og ikke tar det opp all plassen din.. Å den beste greunnen,du slpper å spise Nudler.......

Å har du råd til å dra på tur, har du råd til RT........ 39,- på XXL som Mattis sier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Å ærlig talt smaker samtlige RT bedre enn nudler...."

Smak og behag... men ærlig talt så smaker vel både nudler og RT akkurat så lite vondt at det er greit å spise siden man er på fjellet og ikke i Paris. De smaker ikke helt greit, prøv å spise en pakke hjemme når ikke sulten (som er den beste kokken) river i magesekken.

Men, man vil jo gjerne ha litt igjen for pengene, føle at man får det man betaler for, ja bortsett fra gleden av å gå i sportsbutikk og kjøpe mat da... som synes viktig for mange.

Forøvrig har jeg en nudlepakke her med 1930 kj/100g, som slår 5 av 7 RT retter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å spise en pakke hjemme når ikke sulten (som er den beste kokken) river i magesekken.

hehe, det har jeg gjordt mange ganger, syntes det faktisk ble en enkel og grei singelmannsmiddag :) Fix litt potetstappe ved siden av så har du jo en kjempemiddag,hehe.....

Nudler er jo kunn vann og hvete, å spe på med en pose med kjøttsmak-pulver blir liksom ikke det samme som "real Turmat" :D hehe

bare kødder jeg, som du sa : smak og behag....bare svarte på ditt spørsmål om hva som er vitsen med RT jeg... Alternativt Turkost :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes real er godt, men har en tendens til å ganske fesen av maten. Real fisemat med andre ord. I tillegg synes jeg det blir mye søppel med poserestene som ei heller lar seg brenne helt opp på bålet. Real turmat tar etter mitt syn mye plass i sekken. Ta med deg familien på 4 på en 5 dagers tur i fjellheimen og vips har du sekken proppfull av 20 real poser - det tar IKKE liten plass. Og med fire stykker som sitter og fjerter realfis inni teltet. Nei, takke seg til... :)

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som fortsatt er på guttestadiet, og stort sett bare er gutter på tur, så er det der bare morsomt det vettu, Peder :)

hehe,so true :D

Er også enig med deg Peder,når det gjelder å ha med seg mat for 4pers, tenkte for min egen del jeg,å kun mat for 1 pers. Søppelet tar man med seg vettu... Å det går forresten ann å brenne opp Real.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å få i seg mest mulig kalorier som smaker best mulig:

Fett (matolje/dyrefett): ca 900 kcal/100g

Sukker: ca 400 kcal/100g

Havrekvikk: ca 350 kcal/100g (tørr vare)

RealTurmat: ca 1500 kcal/100g (tørr vare)

Turists nudler: ca 1950 kcal/100g (tørr vare)

Peanøtter: ca 600 kcal/100g

Hasselnøtter: ca 650/100g

Tørkede aprikoser: ca 380 kcal/100g

Mandler: ca 550 kcal/100g

Bixit Sjokolade: 500 kcal/100g

Freia Melkesjokolade: 550 kcal/100g

Rødvin: ca 75 kcal/100g

Pils: ca 45 kcal/100g

Kyllingkjøtt: ca 100 kcal/100g

Storfekjøtt: ca 100 kcal/100g

Tunfisk: ca 130 kcal/100g

Pølser: ca 900 kcal/100g (varierer mye)

Mager fisk: ca 100 kcal/100g (stor forskjell på forskjellige fiskeslag)

Det var noen jeg fant sånn i farten

En annen ting er at man normalt trenger mye proteiner når man er ute på tur og jeg tviler på at nudler er spesielt proteinrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å få i seg mest mulig kalorier som smaker best mulig:

Fett (matolje/dyrefett): ca 900 kcal/100g

Sukker: ca 400 kcal/100g

Havrekvikk: ca 350 kcal/100g (tørr vare)

RealTurmat: ca 1500 kcal/100g (tørr vare)

Turists nudler: ca 1950 kcal/100g (tørr vare)

Peanøtter: ca 600 kcal/100g

Hasselnøtter: ca 650/100g

Tørkede aprikoser: ca 380 kcal/100g

Mandler: ca 550 kcal/100g

Bixit Sjokolade: 500 kcal/100g

Freia Melkesjokolade: 550 kcal/100g

Rødvin: ca 75 kcal/100g

Pils: ca 45 kcal/100g

Kyllingkjøtt: ca 100 kcal/100g

Storfekjøtt: ca 100 kcal/100g

Tunfisk: ca 130 kcal/100g

Pølser: ca 900 kcal/100g (varierer mye)

Mager fisk: ca 100 kcal/100g (stor forskjell på forskjellige fiskeslag)

Det var noen jeg fant sånn i farten

jeg tror du tuller litt her, blander kcal og kJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror du tuller litt her, blander kcal og kJ

Ja, jeg ble litt forviret av KJ'ene til Turist. Real Turat ligger på ca 310-530 kcal (1300-2200 KJ)/100g

Skal også gå med på at pølser havnet litt høyt. Grillpølser er ca 240 kcal/100g, men pølser kan komme ganske høyt. F.eks er morrpølse ca 550 kcal/100g.

Kan ta med at egg er ca 145 kcal/100g og Bacon er ca 340 kcal/100g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen? Smaker ikke noe særlig, noen av dem smaker rett og slett dårlig, og kcal innholdet er jevnt over lavere (per 100 gram tørr vare) enn i nudler som koster mindre enn en tiendedel av prisen. RT har omtrent likt innhold av protein og fett som nudler, men langt mindre karbo. Er det det som er viktig?

Noen som vet hva som er vitsen?

1) Kan ikke begripe at det er så mye protein i nudler! Må sjekke, kanke stemme.

2) Metthetsfølelsen er jo betydelig større med Real. Nudler bliru sulten av igjen. Samme med en kjapp sjokkis.

3) Karbo er viktig. Skulle tro man får nok karbo av Reak også, men fett har du på kroppen, proteinet fisker og karboen tar du med deg.... Monsens filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det bare meg, eller er dette n litt håpløs diskusjon? All mat smaker jo godt ute i naturen? Om det er Real Turmat, nudler eller makrell i tomat (som jeg vanligvis ikke kan fordra hjemme ved kjøkkenbordet)... Mmmmmmmmmmmmmmmmm, utendørs glir det ned uansett!

Vel bekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, alt smakar godt, men kva er mest næringsrikt?

Eg har gode røynsler med spekepølser, kokesjokolade, rosiner, havregryn, knekkebrød, gryterett/suppeposar m/ekstra pasta. Kva gjeld Real Turmat så er den billeg i høve til andre, men det billegaste er uansett gryterettposar til 15 kr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker å bruke gryte- og suppeposer kan jeg varmt anbefale deg å blande inn litt corned beef i kjelen! Det er med på å gjøre kraften og konsistensen tykkere, mektigere og gi en god og fyldig smak på en ellers ganske smakløs toropose! Litt avhengig av hvor mye smak man ønsker, men jeg har funnet ut at en halv boks corned beef per pose blir godt! Kan kjøpes bl.a. på rimi, ca 20 kr per boks.

Nå er ikke jeg noen kostholdsekpert, men noe sier meg at å blande inn dette vil gjøre måltidet både mer kaloririkt og proteinrikt?

Nugatti på tube er jo også veeeelig godt på tur, bare husk å ha den i soveposen om natta så det blir mulig å klemmme ut noe til frokosten!!

(Nå har vel diskusjonen gått litt over fra real turmat til annen mat på tur, så for å lede diskusjonen tilbake til real turmat: Så i et blad at de hadde kommet med en ny smak, men så ikke hva det var... Noen som vet? Er den god?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den nye smaken er Steinbitgryte med Dillmarinerte reker.

Jeg synes denne er meget god.

Er i det hele tatt veldig fornøyd med Real turmat.

Hvis man synes næringsinnhodet er lavt kan man gjøre som meg. Ha med en flaske olje i sekken. Etter ei uke på fjellet begynner det å bli litt for lite med en pose til middag. Da er det bare å blande i 10-20 gram med olje. Øker energinivået enormt. Jeg foretrekker soyaolje. Den smaker ingenting. Men man kan også bruke andre oljer.

RKD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.