Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Åsnes Breidablikk?


Anbefalte innlegg

Før vinteren kommer tilbake, har jeg planer om å kjøpe meg litt grøvre ski enn de jeg har i dag. Det er forresten et par touring-ski fra Madshus. De fungerer fint i oppkjørte løyper, men blir noe klønete å ta seg fram med så fort det er slutt på løypa. Siden jeg har med meg hund på tur, velger jeg bort stålkanter. Jeg har sett på Åsnes Breidablikk, og spørsmålet er om noen har noen erfaringer med disse som de vil dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte disse skiene i vinter for å gå utenfor løypene med hund, og har brukt de på en del turer. Må si jeg er knallfornøyd hittil. Skiene er brede, slik at de bærer godt i løssnø. De er gode både i flatt terreng og nedoverbakke. Jeg har montert bc-binding på mine, og synes det fungerer utmerket. Brukte et par eldre madshus fjellski før disse som var mye smalere, og det er enorm forskjell på hvor godt de bærer i dypere snø. Med bc-binding går Breidablikk akkurat ned i skisporene, så de funker fint både i og utenfor løypene. Lykke til med valg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt mine 2 sesonger og er veldig fornøyd generelt. Er litt lavt smørespenn i de men man skal ikke vinne Birken på de(heldigvis).

Jeg bruker mine stort sett med feller, 35mm. Disse har jeg kappet en del kortere enn angitt ellers er glid null. Tenker ikke på at jeg skal stake bortovover men at det glir litt utover uten at det må bli veldig bratt.

Brukt de mye på dagsturer i marka med lett sekk, opp og ned over koller, stiturer etc. Og noen kveldsturer med hodelykt. Da er det greit at det ikke glir så bra når man skal kjøre nedover mellom trær :-)

Smører jeg derimot skiene er det helt annerledes. God glid. Feste blir og som regel spiker, unntatt i dyp løssnø. Ulempe er at man sliter smurning mye raskere enn langrennski pga lavt spenn.

Skiene bærer godt. Går akkurat nedi skispor så lenge det ikke svinger for mye. Fin kombinasjon mellom bæring og at de ikke blir for store og klumpete.

Mine har fått litt juling siden jeg går mest i marka med de og kjører ned skrenter etc. Fort gjort å være borti litt stein. Men bortsett fra noen små sår i kant på såla er det hele og fine. Har BC Magnum bindinger på mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode svar :)

 

borgern: satte stor pris på utfyllende info ang smøreegenskaper og kapping av feller! Jeg har kun prøvd feller en gang for mange år siden, så jeg har ikke noe særlig erfaring med bruk av det. Da mottas slike gode tips med takk :)

 

Jeg har bc bindinger på madshus skia mine, og beholder dem til bruk i løyper. Tanken min er å montere 75mm på de skiene jeg går for nå og kun bruke dem på turer der oppkjørte løyper er mangelvare. Ser for meg at 75mm bindinger gir bedre styring i løssnø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.